Цели 27% от капацитета за рафиниране на петрол в Европа са застрашени от затваряне заради отслабващите маржове на печалба на бензина и натиска за намаляване на въглеродните емисии, посочва в свой анализ консултантската компания Wood Mackenzie. На Стария континент има най-много рафинерии, които според експертите са силно застрашени от преустановяване на дейността.
България не е изрично спомената, но присъства във визуализациите към публикацията. Рискът за нашата страна е оценен на ниско или средно равнище, но също така сме в групата на страните, в които под въпрос е бъдещето на между 20% и 25% от капацитета за рафиниране на петрол.
Източник: Wood Mackenzie
У нас има две големи рафинерии - "Лукойл Нефтохим" и обектът на "Инса Ойл" в Белозем. Анализът на WoodMac се базира на по-голям доклад, който не е със свободен достъп и така не става ясно каква е оценката за всеки от тези заводи.
Трябва ли да се притесняваме?
Рафинерията на "Лукойл" у нас едва ли ще бъде затворена в близко бъдеще и търсенето на нейната продукция скоро няма да спадне. Това коментира пред Money.bg директорът на програма "Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.
По думите му т.нар транспортно търсене у нас расте - въпреки намаляващото иначе население: "България и Югоизточна Европа са сред пазарите с най-устойчиви темпове на ръст на използването на горивата - все още голяма част от населението на региона тепърва закупува автомобил и по никакъв начин не са решили да преминават на електрически (...) Да, има електрически автомобили, но те не изместват тези с ДВГ, за да променят тенденцията".
Що се отнася до другата по-голяма българска рафинерия - тази на "Инса Ойл", според Владимиров чрез преработката на тежки горива към дизел компанията има пазарен дял при захранването на по-малки бензиностанции, а там търсенето е устойчиво заради по-достъпните цени. "Не мисля, че ще има някаква голяма трансформация на пазара", допълни той.
Според него вкарването на нашата страна сред тези, в които има капацитет за рафиниране в риск, е по-скоро функция на медийните публикации около съдбата на "Лукойл Нефтохим", отколкото резултат от задълбочено проучване от страна на консултантската компания.
Източник: Wood Mackenzie
Той отбеляза, че "за един ден" рафинерията в Бургас е преминала на неруски петрол, като в момента работи със суровина от Саудитска Арабия, Либия, Норвегия и Казахстан. Намаленият внос на руски петрол е намалил влиянието на "Лукойл" при ценообразуването и компанията може да загуби частично дела си на пазара на едро, но, докато е на нашия пазар, ще остане доминантният играч, посочи експертът.
"Лукойл иска да продаде рафинерията, но тя е една от най-модерните рафинерии в света и едва ли ще бъде затворена. Може да бъде продадена, може българското правителство да я постави под специален надзор, но тя няма да затвори скоро", категоричен беше той.
Предизвикателства на континентално и глобално равнище
Цели 45% от високорисковите рафинерии в света са в Европа - общо 11, става ясно от доклада на Wood Mackenzie, като от 2009 г. до днес около 30 нефтопреработвателни завода са били затворени.
На глобално ниво 120 рафинерии, които преработват 20 млн. барела дневно (или 21% от този тип мощности в световен план) са с неясно бъдеще, става ясно от анализа. Според Wood Mackenzie сред причините са:
- Очакването през следващото десетилетие търсенето да намалее
- Ефектите върху цените на горивата от евентуално облекчаване на санкциите, наложени на Русия
- Все по-сериозните "въглеродни данъци"
- В случая на Европа - намаляващият износ към Африка заради старта на рафинерията Dangote в Нигерия
- Трудното оцеляване на малките рафинерии в условията на конкуренция с големи модерни комплекси, собственост на международни гиганти или (както е в случая на Китай) държавни компании
Оперативните разходи могат да се повишат толкова много, че "затварянето може да е единственият вариант", коментира старши анализаторът в Wood Mackenzie Ема Фокс, цитирана от "Ройтерс".
Както вече стана ясно, обаче, търсенето у нас не се очаква да намалее скоро, България не внася готови горива от Русия и не изнася такива за Африка, така че поне част от заплахите пред рафинериите по света не са в толкова голяма степен валидни за нефтопреработвателните ни мощности.