Около 45% от шестокласниците са готови да избягат от час при първа възможност.
Това показва национално представително проучване на шестокласниците в България преди началото на новата учебна година.
Училището не е адекватно към изискванията на съвременните деца, обобщават тази тенденция в Центъра за приобщаващо образование, които са автори на изследването.
Почти една четвърт (23%) от децата в шести клас живеят в семейства в крайна бедност. 18% от анкетираните деца имат трудности с българския език в училище. На 14% от шестокласниците им се налага да работят, за да изкарват пари, 12% пътуват до училище в друго населено място. 10% от децата в шести клас не живеят с родителите си, показва изследването. Това са фактори, които поставят децата в допълнителен риск от отпадане.
Най-добрата новина е, че 95% от шестокласниците у нас смятат, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват учителите си, коментират от Центъра.
Особено ясно това се вижда при въпросите за харесвани и нехаресвани предмети. Любимите на децата предмети са физическо възпитание и спорт (76%), рисуване (57%) и музика (56%). Това не е изненадващо, тъй като там децата са активни участници в процеса.
А най-важните предмети за тяхното развитие са най-нехаресвани от децата - историята (43%), математиката (40%), географията (35%) и английският (31%). Почти половината шестокласници (46%) ги обявяват за безинтересни. Това означава, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават, не вдъхновява учениците.
"В България има около 57 000 шестокласника на година. И те са най-малко изследваната група ученици, която, се намира в най-критична възраст," обясни Димитър Лазаров, програмен директор на Център за приобщаващо образование.
Според него шести клас е критичен за самите деца, защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям.
Затова битката за интереса им и любовта към ученето се води именно в шести клас, обобщава Лазаров. Според изследването, 30% от шестокласниците у нас са в риск да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат от училище.
Освен метода на преподаване, като причина за отпадане е и това, че основните страхове на децата също са свързани с училище. Шестокласниците се страхуват от провал в ученето - 57%. Едва 18% посочват агресията в училище като нещо, от което се боят.
От Центъра предлагат като решение следните препоръки:
- Често да се демонстрира на децата защо това, което учат, е важно и как може да се приложи в живота;
- Да се въведат повече практически занятия и уроци, свързани с учене чрез правене;
- Да се преподава извън класната стая, в среда, свързана с темите на урока. Училището да се отвори навън и при всяка възможност да среща децата с хора извън училището.
Националното представително проучване се организира в рамките на програма "С поглед в бъдещето - училището има смисъл", която се реализира с финансовата подкрепа на Фондации "Велукс".
Програмата действа сред всички ученици от 6-ти клас в две поредни учебни години, в две партньорски училища в Брезово и Тетевен. Тя служи за основа на разработване на модел, който свърза училищата с местните предприемачи и професионалисти.
Изследването е проведено в края на учебната 2015/2016 година от Център за приобщаващо образование сред учениците от VI клас. Използван бе методът на пряката групова анкета с 42 въпроса, от които 17 открити.
kitikat
на 12.09.2017 в 15:26:19 #3Така е и аз ги разбирам децата!
spoter
на 12.09.2017 в 14:15:21 #2Процента е доста по-голям!
svetlo
на 12.09.2017 в 13:22:36 #1За бедните семейства е виновно правителството, което УМИШЛЕНО създава бедността сред народа. УМИШЛЕНО лека полека ИЗЧЕЗВА и образованието БЪЛГАРИЯ БЕЗ БОЙКО БОРИСОВ БЪЛГАРИЯ БЕЗ ГЕРБ И БСП БЪЛГАРИЯ БЕЗ ЦИГ_АНИ БОЙКО БОРИСОВ И ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ В ЗАТВОРА НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД МУ ТРЯБВА ЧЕСТНО И СПРАВЕДЛИВО ПРАВИТЕЛСТВО