Случвало ли ви се е да се скитате из супермаркета и накрая изведнъж да се окаже, че сте похарчили повече, отколкото сте предвидили? Спокойно, не сте единствени.
Всъщност самите магазини имат различни стратегии, с които да подмамят клиентите да пазаруват повече. Бъдете нащрек и следете за подлите психологически тактики, които супермаркетите ще се опитат да изпробват върху вас.
Ето и най-често използваните от тях, подбрани от изданието Business Insider.
1. Уголемяващи се колички
Не, не вие се смалявате. Количките за пазаруване се уголемяват. Колкото по-голяма е количката, толкова по-вероятно е накрая да похарчите повече. Затова се опитвайте да се придържате към кошниците.
Проучване е установило, че когато размерът на количката се е удвоил, потребителите са купували с 40% повече.
2. Продукти на касата
Чудили ли сте се някога защо всички тези сладкиши и лакомства са натъпкани при касите? Това е един от триковете да се поддадете на покупки в последния момент, докато чакате на опашката.
3. Къде е всичко?
Мислите, че знаете кое къде се намира в кварталния супермаркет, когато откривате, че те отново са разместили щандовете и рафтовете. Всъщност магазините го правят нарочно, защото ако не знаете къде се намират продуктите, ще ви е нужно повече време за търсене. А това означава повече шансове да ви изкушат да си купите още неща.
4. Трикът „на нивото на очите"
Продуктите, които са сложени на нивото на очите, са склонни да са по-скъпи и маркови стоки, а именно те са продуктите, които супермаркетите искат да купувате. Оглеждайте по-ниските рафтове за подобни продукти, които се продават на по-ниски цени.
5. Основните продукти в края на магазина
Много от съществените продукти като хляб например се намират в края на магазина или някъде в средата, но не и отпред. Това е така, защото супермаркети искат да обходите цялото пространство, докато ги достигнете с надеждата по пътя да добавите още няколко продукта в количката.
Основните и обичайните продукти се намират и в средата на коридорите, което ще ви привлече още по-навътре в супермаркета.
6. Промоции
Много от продуктите, показвани като промоции в брошурите, са с цялата си цена и не са непременно големи намаления. Следете за тях и не мислете, че всички от тях са в продажба.
7. Карти за намаление
Както в чужбина, така и у нас редица хранителни вериги предлагат карти за отстъпка. Това е стратегия, която магазините използват, за да създадат клиентска лоялност. Тя влияе така, че да предпочитате да купите всичките си продукти от супермаркета, за който имате карта.
8. Цветни стоки
Посрещането в магазина с цяла палитра от цветове в коридорите с производствени стоки (най-вече плодове и зеленчуци) подобрява настроението и прави така, че да искате да купувате още. Това задава тона за цялото пазаруване и кара клиентите да мислят по-благоприятно за конкретния супермаркет.
9. Психологическото ценообразуване - 0,99
Отбелязването на продукт с цена, завършваща на 99 стотинки, 49 стотинки и т.н., може да накара клиентите автоматично да закръгляват надолу. Ако сложите цена на един продукт 1,99 лева вместо 2,00 лева, теорията е, че купувачите ще свържат стоката по-скоро с един лев, отколкото с два.
10. Обемно пазаруване
Можете да си мислите, че спестявате доста, като пазарувате много наведнъж. Дори и да е така, купуването в по-големи размери означава, че ще потребите повече от нормалното - точно това, което супермаркетите се надяват да направите.
11. Музика
Музиката е стратегически подбрана от магазина, за да сте по-релаксирани по време на престоя си. Твърде забързаният ритъм на музиката може да ви накара да пазарувате по-бързо и да си тръгнете от магазина възможно по-скоро. Бавните мелодии могат да ви повлияят така, че да се мотаете по-дълго.
Bruce_Dickinson_
на 02.10.2015 в 21:17:13 #1Повече от неверни са някои твърдения в тази статия! Като например това, чеповечето продукти са на реалната им цена. Явно журналиста писал статията не е наясно със законите в бранша. Един продукт няма как да бъде написано, че е с 30% намален примерно, ако същия не е бил в мрежата поне 2 седмици на нормалната си цена. А това КЗП го следи изкъсо и пише страхотни актове за такъв опит за измама. Следващата заблуда е с 0,99 лв. Идеята на това изписаване на цената не е да я асоциираш с това, че е под 1 лв. Пак е трик, но той цели едно. Клиентите се отказват много често от тази 1 стотинка ресто. Но на 7 милиона клиенти в БГ, само за един пазар да се откажат от тази 1 стотинка... на месечна база си става една добра печалба за супермаркет! Следващия път не пишете статиите си ей така, колкото да има какво да се чете!