Акциите на дъщерната компания за електрически автомобили (Evergrande Auto) на потъналата в дългове от над 300 милиона долара Evergrande се сринаха с 26%. Причината е все още неясното бъдеще на имотния гигант. Без бърза финансова инжекция от страна на Пекин, фалитът е почти сигурен, пишат световните агенции, цитирайки изявление на компанията, в което се казва, че тя "няма да продължи с плановете за емитиране на акции".

Изявлението дойде в петък от страна на China Evergrande New Energy Vehicle Group и беше най-ясният знак, че кризата, свързана с ликвидността на имотната компанията се влошава като влияе и на други части от нейния бизнес.

Застрашава ли Evergrande финансовите пазари в Европа?

Застрашава ли Evergrande финансовите пазари в Европа?

Мнението на ръководителя на ЕЦБ Кристин Лагард

На автомобилното изложение в Китай тази година, компанията представи 9 модела на електрически автомобили. И все пак всички те бяха прототипи, а не истински превозни средства. Откакто обяви за пръв път плановете си да се изправи срещу Tesla, Evergrande Auto няколко пъти измести сроковете за производство и отчете 67% увеличение на годишната си загуба за 2020-а година, още преди сериозната дългова криза, в която се намира.

Днес акциите на дъщерната компания за електрически возила на Evergrande се понижиха с 26%. На този фон обаче затихнаха изявленията от страна на някои финансови експерти, че случващото се с китайската компания може да доведе до световна криза по подобие на тази от 2008-а година, последвала фалита на американската Lehman Brothers.

Председателят на Evergrande е получил $8 милиарда в кеш докато компанията е трупала рекордни дългове

Да вземеш $8 милиарда кеш, докато компанията ти потъва: Шефът на Evergrande забогатял рекордно от 2009-а

Въпреки че дружеството трупало задължения, не е спирало да изплаща дивиденти от 2009-а насам

Същевременно, миналата седмица Evergrande пропусна крайния срок за изплащане по доларови облигации миналата седмица и мълчанието по въпроса накара глобалните инвеститори да се чудят дали ще трябва да преглътнат наистина големи загуби, когато 30-дневният гратисен период приключи.

Следващият голям тест за китайската компания по нейния публичен дълг ще дойде на 29 септември, когато трябва да се заплати лихва по облигация в размер на 47,5 милиона щатски долара.

Китайска компания за електромобили струва $87 милиарда, без да е продала и една кола

Китайска компания за електромобили струва $87 милиарда, без да е продала и една кола

Тя принуждавала служителите си да продават имоти, за да може отчетът ѝ да изглежда добре

С пасиви от около 305 милиарда долара, Evergrande няма пари и бързо се превръща в най-голямото корпоративно главоболие на Пекин, като местните инвеститори се притесняват, че сривът на доскорошния имотен гигант може да създаде сериозни рискове за финансовата система на Китай.

Нека се се върнем на Evergrande Auto. Когато компанията стана публична, акциите ѝ се изстреляха, защото обещаваха милиони електромобили на пътя за няколко години. Тогава стана ясно, че фирмата е карала служителите си да продават апартаменти, за да постигнат финансовите си параметри и че производителят на автомобили планира повече модели, отколкото дори глобалните лидери в индустрията, което беше значително предизвикателство. А към днешна дата изглежда все по-невъзможно да се случи.