Спадът на S&P 500 и Nasdaq Composite след метеоричното им покачване от дъното в средата на юни кара много пазарни коментатори да задават два ключови въпроса: Дали това беше фалшив ръст на "мечи пазар" и дали пазарът ще тества ли отново ниските стойности и ще се понижи? Отговорът и на двата въпроса е "Не", според колумниста в MarketWatch Майкъл Бръш.
Бръш твърди, че сме в ранните етапи на нов бичи пазар, което означава, че трябва да купите всяка значителна слабост, като тази, която виждаме сега, в очакване на решението на Фед с колко да повиши лихвите на следващото си заседание.
Той, разбира се, не иска да пренебрегвам скептиците. В края на краищата, ключов компонент на всеки бичи пазар е "стената на безпокойството". Винаги се нуждаете от големи групи от хора, които се тревожат за това и онова и предсказват пазарна и икономическа гибел, за да оцелее бичият пазар. Ето защо:
След като всички са настроени нагоре, вече няма хора, които да се обърнат хода и да повишат акциите.
Ето и петте причини, посочени от Бръш защо сме в нова фаза на бичи пазар и пет акции, които вероятно ще се представят по-добре през този период:
Причина №1: Високата инфлация наистина е преходна
Пазарните мечки казват, че инфлацията ще остане висока, принуждавайки Фед да повиши лихвите толкова много, че да причини тежка рецесия. Но те ще сгрешат.
Първо, основен недостатък в прогнозирането е навикът да се предполага, че текущите условия ще продължат. Второ, отнема известно време, докато спадът на инфлацията нагоре по веригата си проправи път в цените на потребителските продукти и основните данни за инфлацията, като например индекса на потребителските цени (CPI).
Преди да стигнем до колко време отнема, помислете за всички наистина добри новини за инфлацията нагоре по веригата, която просто се игнорират, защото все още не са достигнали до общата инфлация.
* Индексите на цените на суровините S&P Goldman Sachs за селскостопански и енергийни стоки наскоро бяха надолу с 18%-20% спрямо върховете през май и юни.
* Товарните тарифи са намалели с една трета от последните върхове.
* Цените, които компаниите плащат достигат ясно своя връх по-рано тази година, според последните бизнес проучвания на централните банки на Федералния резерв в Ню Йорк, Филаделфия и Ричмънд.
Те също така показаха, че времето за доставка и неизпълнените поръчки се свиват рязко. Това ни казва, че проблемите във веригата на доставки - голям източник на инфлация - намаляват.
* Производството на нови автомобили през юли се възстанови до нивата от края на 2020 г., което ще окаже по-голям натиск върху цените на употребяваните автомобили, които вече са в спад - от 3,6% през първата половина на август. Има и други индикатори за "охлаждането" на инфлацията, но основното е, че малко от това се е показало в основните индекси на инфлацията.
Следващият голям доклад за инфлацията ще бъде CPI за август, който ще бъде публикуван на 13 септември. Той е много вероятно да покаже ограничено въздействие на намаляващата инфлация нагоре по веригата.
Неотдавнашно проучване на Goldman Sachs сочи, че разходите нагоре по веригата отнемат две до шест тримесечия, за да повлияят на основните ценови показатели. Още не сме стигнали до този момент. Но ние ще получим по-ниски стойности на инфлацията, които се очаква да успокоят мечките, убеждавайки ги да променят мнението си да купуват акции.
Причина №2: Доверието на потребителите ще се възстанови
Всички знаем, че потребителите движат по-голямата част от растежа на БВП - две трети или повече. В момента потребителските настроения са много ниски - напоследък на дъно след Втората световна война. Това изглежда странно, като се има предвид, че пазарът на труда е толкова силен.
Но потребителите следят внимателно цените и когато видят, че се покачват много, стават негативни. По същия начин, с отслабването на инфлацията, потребителските настроения ще се подобрят.
Това ще превърне потребителските настроения в по-положителни, отприщвайки животинския дух и разходите. Акциите ще отговорят. Въпреки цялото внимание към затягането на Фед, доверието на потребителите има по-голямо влияние върху фондовия пазар. Има тясна връзка между нарастващото доверие и печалбите на фондовия пазар.
Това е индикаторът, който трябва да наблюдавате. Потребителите също имат възможност да вземат заеми, въпреки нарастващите салда по заеми. Разходите за обслужване на дълга и ливъриджът на домакинствата все още са доста под историческите средни стойности.
Причина №3: Рецесия е малко вероятна
Ще заобиколим силно политизирания и глупав дебат за това "какво е рецесия", тъй като определението е ясно от години. Националното бюро за икономически изследвания (NBER) решава и взема предвид много фактори извън БВП, включително силата на заетостта.
Малко вероятно е NBER да определи, че е имало рецесия поради проста причина: заетостта е твърде висока. Заетостта по ведомостта нараства всеки месец през първите седем месеца на 2022 г. с 3,3 милиона работни места до рекордните 152,5 милиона през юли. Обикновено нямаме рецесии, когато пазарът на труда е толкова силен.
Продажбите на дребно са нараснали с 2,4% на тримесечна годишна база през юли - още един знак, че няма рецесия. Разбира се, силната заетост е нож с две остриета. Когато нивата на безработица са толкова ниски - около 3,5% - могат да последват рецесии. Пазарът на труда е толкова стегнат, че компаниите не могат да намерят повече работници, за да продължат да растат. Този път обаче коефициентът на трудова активност остава потиснат.
Дори и да не стане, общата картина сочи към липса на ексцесии, които обикновено допринасят за лоши рецесии - като технологичния балон от края на 1990-те години или балона на кредитирането на недвижими имоти от 2005-2007 г. Така че дори да получим рецесия, тя може да е лека. Що се отнася до тези два последователни спада на БВП, за които говорят политиците - журито все още не е наясно с това. Тези данни могат да бъдат ревизирани значително нагоре. Вече се случва.
Причина №4: Covid избледнява
Covid беше коварен, така че никой не знае дали наистина намалява. Но поне досега няма нови варианти на Covid, които да поемат щафетата от BA.5. Толкова много хора са изградили естествен имунитет, защото са се разболели от Covid, че всеки нов вариант може трудно да се наложи. Ще научим повече, когато дойде студеното време през октомври и ноември.
Но ако този късмет се задържи, това ще бъде възходящо за икономиката. Това означава, че повече хора ще пътуват, увеличавайки разходите за настаняване и ресторантьорския сектор. По-важното за глобалната икономика е, че ремисията означава, че Китай по-решително ще сложи край на блокировките, създавайки повторно възстановяване там през втората половина на годината. Това би подпомогнало глобалния растеж.
Да, данните от юли показаха, че икономиката на Китай е слаба. Но Народната банка на Китай наскоро неочаквано намали основните лихвени проценти със символична сума. Обръщането ни казва, че е отворена за повече намаления на лихвите. Междувременно китайският премиер Ли Къцян наскоро призова провинциите да увеличат фискалните разходи.
Причина №5: Настроенията достигнаха дъното
Настроенията на инвеститорите достигнаха екстремни дъна в средата на юни - видовете спадове, които се случват около решителни пазарни дъна. Настроенията са трудни за проследяване - отчасти защото трябва да се наблюдават. Но един показател, който използвам като удобен пряк път, е съотношението Bull/Bear на Investors Intelligence.
Това съотношение падна до 0,6 около пазарните дъна през юни. Това е капитулация, което предполага, че инвеститорите са хвърлили кърпата и са се отказали - както обикновено правят при дъното на пазара. Отчитането през юни беше най-ниското от март 2009 г., пазарното дъно на последния мечи пазар.
Коефициентът бик мечка достигна 0,56 през седмицата на 10 март 2009 г., а фондовият пазар достигна дъното същата седмица на 11 март. Добрата новина тук е, че съотношението бик/мечка остава ниско, 1,52. Всичко под 2 казва, че пазарът е много подходящ за купуване, според начина, по който се използва този показател.
Имайки предвид всички постоянни страхове относно инфлацията, Фед и рецесията, не е изненада, че инвеститорите остават толкова песимистични. Вместо да се присъедините към низходящата тълпа, когато акциите се понижават, мислете за това като за класическия фактор за купуването на "стената на притеснението", която всички бичи пазари трябва да изкачат, съветва Бръш.
В тази среда има смисъл да купувате акции - като започнете с имена, които имат защитни ровове, но изглеждат евтини, защото имат четири или пет звезди (от пет) в Morningstar Direct. Поевтинялата група FAANG на Alphabet, Amazon.com и Meta отговарят на изискванията, както и JP Morgan и Nike, смята още Бръш.