Стойността на едномалцовото шотландско уиски, търгувано на вторичния пазар, се очаква да достигне рекордните 75 милиона паунда (102 милиона щатски долара) тази година, ако настоящият темп на растеж се запази, според доклад на водеща консултантска компания за уиски, базирана във Великобритания.
Прогнозната стойност на търговията ще се повиши с близо 30% от 58 милиона паунда през 2019 г., според доклад на Rare Whisky 101, една по-сравнима година, тъй като пазарът на уиски, наред с други физически активи, беше повлиян от пандемията от Covid-19 през 2020 г.
Въпреки това пазарът на редки напитки претърпя рязко възстановяване във V-образна форма през последните два месеца на 2020 г. и инерцията продължи през първите шест месеца на 2021 г., се казва в доклада.
През първата половина на тази година близо 85 000 бутилки едномалцово шотландско уиски са продадени на вторичния пазар на обща стойност над 36 милиона паунда, според доклада. Броят на продадените бутилки през цялата година се очаква да достигне 172 500, което ще се увеличи с почти 20% спрямо 143 895 бутилки за 2019 г. За сравнение, 139 044 бутилки едномалцово шотландско уиски са продадени на търг през 2020 г. на стойност 53 милиона паунда, според доклада.
Междувременно средната цена на бутилка се възстанови до 427 паунда в края на юни 2021 г., което е рекорд, откакто Rare Whisky 101 започна да проследява пазара през 2015 г. Средните цени на бутилка за 2019 и 2020 г. бяха съответно 391 и 401 паунда. "Според нас пандемията ни показа, че физическите активи, като уиски, стават все по-популярни", казва Анди Симпсън, съосновател на Rare Whisky 101 в изявление. "В комбинация с нарастващата жажда на потребителите в световен мащаб за единичен малц, която не показва никакви признаци на забавяне, не виждаме причина цените да не продължават да растат за правилните бутилки.
"Рядкото уиски се превърна в бързо развиващ се алтернативен инвестиционен актив в луксозната индустрия, който непрекъснато превъзхожда златото от 2015 г. Индексът Apex1000, изчисляван от Rare Whisky 101, който измерва възвръщаемостта на инвестициите на този актив, нарасна с 225% през последните шест и половина години, в сравнение с 50% ръст на златото за същия период.Индексът се е повишил с 9.06% през първата половина на 2021 г., като целогодишната прогноза е за 17.5% ръст на стойността на инвестициите, се казва в доклада.
Алтернативните инвестиции са в разцвета си
Оказва се обаче, че не само инвестициите в уиски са били "горещи" в среда на пандемия. Според проучване британците се обръщат към нишови инвестиции по време на пандемията от коронавирус, за да помогнат за нарастването на личните си финанси и за да защитят бъдещето си.
Имотите оглавяват списъка с най-популярните алтернативни инвестиции, с 9 900 онлайн търсения през май на тази година, следвани от златото с 4 400 онлайн търсения, сочат проучвания на компанията социалната търговия eToro. Това не показва промяна спрямо година по-рано.
Платформата за социални инвестиции използва Google AdWords, за да открие кои традиционни и алтернативни инвестиции търсят най-много британците онлайн по време на пандемията.
Има голям интерес и към редки монети (3 600 онлайн запитвания) и уиски (1600 онлайн запитвания).
В същото време неортодоксалните инвестиции преживяха огромен скок на годишна база, като скъпоценните метали са повишили броя на търсенията с 91%. Дори търсенето на Lego са се повишили с 53% по време на пандемията, в сравнение със същия период на година по-рано.
Когато става въпрос за регионални различия в цялата страна, шотландците най-много мислят за закупуването на първокласно колекционерско уиски с надеждата, че то ще даде благоприятна възвръщаемост в бъдеще. В английските региони в Югоизточния и Източния Мидландс акцентът е бил поставен върху инвестициите в хубаво вино.
Все пак акциите все още са традиционните инвестиционни опции, за които британците най-много питат, със 110 000 онлайн търсения - 66% увеличение на годишна база.
Облигациите бяха втората най-търсена традиционна инвестиция, генерираща 40 500 онлайн търсения. Това е еквивалентно на 1 306 онлайн търсения всеки ден.
На трета позиция са индексните фондове (ETFs). Онлайн търсенията за ETF-и възлизат на 27 100, което е колосален 124% ръст спрямо същия период на миналата година.
Британците обаче изглеждат по-малко заинтересовани от дялови тръстове и отворени инвестиционни компании, като и двете привличат едва 2400 онлайн търсения през май.