Потвърждаването на рейтинга от агенцията е следствие на стабилната фискална структура на България, продължаващия фискален излишък и значителното намаляване на държавния дълг, както и поддържането на режима на валутен борд чрез сътрудничество между правителството и Българската народна банка (БНБ).
От JCRA са отчели и растящия производствен капацитет на страната. Експертите са отбелязали още, че рейтингите остават ограничени от големия дефицит по текущата сметка на страната и от това, че индустриалното преобразуване е все още в начална фаза.
БВП на глава от населението е по-ниско в сравнение със средното за ЕС-25, а икономическата структура е с високо потребление на електроенергия.
Перспективите на рейтингите са стабилни, смятат от японската агенция. Тъй като правителството провежда разумна фискална политика, е много вероятно икономиката да продължи балансирания си растеж, подкрепян както от вътрешното, така и от външното търсене.
Рисковете за рефинансирането на дефицита ще бъдат намалени вследствие на големите резерви в чужда валута и продължаващия масивен приток на ПЧИ и финансови капитали от чужбина в очакване на устойчива икономическа експанзия на страната и разумна рамка на политиката, отбелязват експертите на JCRA.
След присъединяването към ЕС през януари 2007 г. българската икономика продължава да расте с над 6% годишно за четири поредни години, считано от 2004 г., водена от силното търсене на частния сектор, подкрепено от напредъка на структурните реформи и поддържането на разумна фискална и парична политика.
Нарастващият дефицит по текущата сметка основно се дължи на увеличения внос на инвестиционни стоки, стимулиран от големия приток на ПЧИ и по-високи цени на енергията. В последно време износът нараства по-бързо от вноса. Чуждестранната ликвидност продължава да бъде на задоволителни нива, като валутните резерви са доста над 13.2 млрд. в края на юни 2008 г. - достатъчно, за да покрият внос за шест месеца.
В позицията си от JCRA отчитат, че българското правителството и БНБ предприеха по-затегната фискална политика и благоразумни мерки с цел овладяване на дефицита по текущата сметка.
Фискалният баланс на консолидирания бюджет през последните четири години след 2004 г. реализира излишък, равняващ се на 3.4% от БВП. Правителството планира да запази годишния излишък в размер на 3% от БВП през 2008 и 2009 г. (над 4% без вноската в бюджета на ЕС). През последните години правителството успява да поддържа добра фискална структура, като предприема стъпки за намаляване на данъчното бреме.
Съотношението държавен дълг/БВП намаля наполовина до 18.2% (ESA 95) в края на 2007 г. спрямо трите предходни години основно благодарение на предсрочно погасяване на заеми към МВФ и брейди облигации.