Големите новини от последните седмици - провалът в IPO-то на Lyft и изключителния успех на първичните публични предлагания на Pinterest и Zoom, добавили 30% и над 70% в първия си ден на търговия на фондовите пазари.

Сега пред инвеститорите най-вероятно стои въпроса - да заложат ли на първичното публично предлагане на Uber, или да го пропуснат. Ще се случи, това което се случи с Lyft, или пък инвеститорите ще получат "подарък", както при последните две предлагания на технологичните еднорози.

Преди да говорим за Uber обаче, малко история какво се случи.

Защо се случи така при Lyft?

Докато Lyft отчита ръст в продажбите си от два пъти, до 2.2 млрд. долара през 2018 г., загубата е в размер на около 911 милиона долара, което на практика е влошаване от загуба в размер на 708.3 милиона долара година по-рано.

Компанията набра 2.3 млрд. долара в първичното си публично предлагане, като продаде акции по 72 долара всяка. Пласирани бяха около 32.5 милиона акции на компанията.

Чрез акции от клас "Б", които носят 20 гласа за всяка обикновена акция, съоснователите Логан Грийн, който е главен изпълнителен директор, и заместник-председателят и президент Джон Зимър ще имат около 49 процента от правата на глас.

Инвеститорите обаче разбраха по трудни начин, че е трудно да се оцени високорискова компания с големи загуби, като Lyft. Традиционното съотношение цена-печалба не работи при подобен род компании. Трейдърите не бива да се съсредоточават само върху това.

Историята на успеха на Pinterest и Zoom

Акциите на Pinterest донесоха много добър подарък на инвеститорите, след като дебютираха в първия си ден на търговия с повишение от 28.4%.

Всъщност, признаци за добър старт на търговията с акциите на компанията имаше още след първичното публично предлагане. На него акциите на Pinterest бяха пласирани по 19 долара всяка, или над предварително определения диапазон от между 15 и 17 долара.

Приходите на компанията непрекъснато нарастват, а загубите й намаляват, като подчертават защо инвеститорите й възлагат толкова надежди и купуват акциите й.

Още по-голям бе ръстът в акциите на Zoom (ZM), компания за видео-конференции, която също дебютира този ден. Акциите на компанията поскъпнаха с цели 72% до ниво на затваряне от 62 долара за брой, което им даде пазарна оценка от 15 милиарда долара. Zoom проведе първичното си публично предлагане при ниво от 36 долара за акция.

Вече печеливша, с брутна печалба от 269,5 млн. долара през последната си финансова година, тайният коз на базираната в Калифорния компания Zoom изглежда е връзката й с клиентите.

Как стоят нещата при най-очакваното IPO на тази година - това на Uber?

Съвсем скоро (през май) инвеститорите ще станат свидетели на едно от най-очакваните първични публични предлагания през последните няколко години - това на Uber Technologies. Компанията представи проспекта си в четвъртък, като се подготвя да проведе първичното си публично предлагане през май.

Най-вероятно инвеститорите ще се концентрират върху една основна цифра - ръст от 42% в приходите на Uber за изминалата година - от 7.9 милиарда долара през 2017-та година до 11.3 милиарда долара през 2018-та година.

Всички обаче, които обмислят покупка на акции на компанията при излизането им на борсата, е добре да са запознати и с рисковете свързани с IPO-то на най-голямата компания за споделени пътувания. Ето и четирите основни такива:

Uber губи пари и това едва ли ще се промени скоро

Uber регистрира 3 милиарда долара оперативна загуба през 2018-та година, както и натрупа отрицателен финансов резултат в размер на 10.1 милиарда долара през последните три години. И от компанията предупреждават, че това може да е само началото.

"Очакваме, че ще продължим да понасяме загуби в близко бъдеще в резултат на очакваното значително увеличение на оперативните ни разходи, поради отстъпки, или разходи за поддържане на пазарен дяла и инвестиции в това, което самата компания нарича "нова и недоказана" технология, става ясно от проспекта на компанията.

"Може да не успеем да увеличим достатъчно приходите си за да компенсираме тези разходи. Очакваме нашите оперативни разходи да ес увеличат значително в обозримо бъдеще и може и да не постигнем рентабилност" си признава компанията в проспекта.

Конкуренцията пред компанията расте

Растежът на сектора прави така, че Uber да де се сблъсква с остра конкуренция във всичките си бизнес. Ръстът на клиентите на ва тримесечна база и брутните резервации в основния бизнес, са растели с едноцифрени стойности през по-голямата част на изминалата година.

"Ние сме изправени пред значителна конкуренция във всяко едно от направленията в които оперираме - лична мобилност, доставката на прана и др. Тази по-голямо конкуренция... може да има неблагоприятен ефект върху, или по друг начин да навреди на нашия бизнес - финансово, или оперативно", казва още проспектът.

Uber ще среща трудности да набира капитал, когато стане публична

Uber най-вероятно ще е изправена пред сериозни трудности да набира свеж капитал, веднъж, когато стане публична. От години компанията бе поддържана от венчърни капитали, които наливаха и наливаха в нея, за да финансират бъдещия й бизнес. Това обаче, най-вероятно ще се промени, когато тя стане публична.

Uber вече има дълг в размер на 7.5 млрд. Долара и "може да се наложи да използва значителна част от набраните средства, за да плаща лихви и главница от дълга си, което да ограничи възможностите свежия капитал да се използва за разрастване на бизнеса.

"Съществуващите ни дългови инструменти оказват значителни ограничения върху способността ни да трупаме допълнителна обезпечена задлъжнялост. Възможно е да не можем да получим допълнително финансиране при благоприятни условия, ако изобщо го направим", предупреждават от самата компания.

Неопитният мениджърски екип е изправен пред трудни предизвикателства

Uber все още не се е възстановил напълно от многото репутационни удари, свързани с името на основателя на компанията - Травис Каланик. Но дори и въпреки напускането на Каланик от мениджмънта на компанията, тя все още е уязвима за бъдещи щети. Компанията е изправена и пред легални трудности на ключови пазари, като Ню Йорк и Сан Франциско.

Сериозни регулаторни препятствия може да срещне Uber на много от 63-ти страни, в които оперира и които представляват три четвърти от всички нейни споделени пътувания.

Uber също така е изправена пред редица съдебни битки за това дали неговите водачи се изисква да бъдат квалифицирани, като служители, или не.

"Ако от законодателство, или от съдебни решения се изиска да квалифицираме водачите, като служители, ще понесем значителни допълнителни разходи", се казва още в проспекта.

"Всяка подобна прекласификация би изисквала от нас фундаментална промяна на нашия бизнес модел..." - и ще струва цяло състояние, твърдят от Uber.

И докато компанията има сериозни амбиции по отношение на автономните автомобили, там тя ще се сблъска с много трудни и добре капитализирани конкуренти, като Alphabet, GM, Daimler AG и Volkswagen. Това е много труден сектор, който може и да изисква много повече инвестиции, отколкото Uber може да си позволи.

Намирането на решения за всички тези проблеми, може да е сериозно предизвикателство за мениджърския екип, които са на позициите си през последните по-малко от две години.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции на Uber