В България всеки ден 1 на 10 души умира от причини, свързани с тютюнопушенето, а други 47 започват да пушат. Това показват данните на Световната здравна организация за България.
България е на второ място в Европа по брой на младежите на 15-годишна възраст, които пушат поне веднъж седмично, сочи доклад на СЗО от 2016 г. 30% от момичетата и 21% от момчетата у нас пушат с такава честота.
Една трета от първата употреба на тютюн при младите е свързана с рекламата. Употребата на тютюн е заплаха за хората, без значение за пол, възраст и социално положение. Смисълът на забраната на рекламата е да създаде среда, в която децата не започват да пушат, защото няма откъде да видят и придобият този навик.
Всяка година употребата на тютюн убива 7 милиона души.
Коалиция за живот без тютюнев дим настоява за ограничаване на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневите изделия. Д-р Гергана Гешанова, председател на Коалицията за живот без тютюнев дим, цитира данни от национално представително проучване на социологическа агенция "Екзакта", според което 75% от населението в България не желае да има реклама на тютюневи изделия. Отрицателен отговор са дали и 53% от пушачите у нас.
От Световната здравна организация (СЗО) призовават страните да забранят рекламата, за да се намали броят на пушачите. Това е доказано ефективен начин да се намали консумацията средно със 7%.
Тютюневите изделия са единственият законен потребителски продукт, който убива, когато се използва точно както е предвидено от производителя, категорична е Световната здравна организация.
В България законодателните промени отлежават вече повече от шест месеца, стана ясно на пресконференцията. Д-р Гергана Гешанова изтъкна, че не са намерили голямо разбиране по отношение на ограничаване на тютюнопушенето и именно това ги е накарало да потърсят помощ в международен мащаб.
Тя посочи, че първа международна конференция по въпросите на тютюнопушенето е събрала представители на Австралия, Америка, Западна Европа, Източна Европа. "Дълбоко впечатлени сме от това, което хората постигат по отношение ограничаване на рекламата на тютюневи изделия", обясни Гешанова.
Продажбата на цигари в амбалажна хартия, без обозначение на марката, както и мерки свързани с повишаване на акциза на цигарите или поставянето на грозните картинки имат резултат.
анкета
Да се върне ли пушенето в заведенията?
Да, без ограничения 10.1%
Категорично против 47.8%
Само в отделени за целта зали 18.9%
Да се разделят заведенията на две групи 7.6%
Напротив, да се забрани и на улицата 15.6%
Предложението за промяна на чл. 35 от Закона за тютюна и тютюневите и свързаните с тях изделия предвижда забрана на рекламата на тютюн и тютюневи изделия под каквато и да е форма в пресата, радиото и услугите на информационното общество, както и чрез външна реклама, независимо от вида на рекламното съоръжение и местоположението му, уточнени в Правилника за прилагане на закон. Въвежда се и ограничение за тяхната реклама в търговските обекти за продажба. Продажбата се указва със списъци и цена.
Striker
на 23.04.2018 в 13:59:54 #1Нормално, много прост народ с ориенталско мислене. После ми се бият в гърдите, били интелигентни, умни, ала-бала. Ама всеки ден по 5лв за търкане на билетче и 10 кинта за цигари. В БГ има повече пушачи отколкото в Турция на глава от населението.