Изпращането на хора в Космоса бе нещо към, което се стремеше ракетната индустрия още от мисиите Apollo. Пътуването до Космоса остана привилегия, от която са успели да се възползват едва няколко човека в историята.
Въпреки това космическият туризъм изглежда все по-реален благодарение на компаниите Virgin Galactic на Ричард Брансън и Blue Origin на Джеф Безос.
Проучване на UBS анализира възможностите за развитие на пазара за пътувания в космическото пространство, известно под наименованието "от точка до точка". Това е и една от основните идеи, върху които работи компанията за ракети на Илън Мъск - SpaceX, пише CNBC.
Пътуванията "от точка до точка" в бъдеще може да конкурират тези със самолет до различни части на света, като те ще отнемат много по-малко време от конвенционалните полети. Те ще се осъществяват в космическото пространство с много висока скорост и ще транспротира хората от едни град до друг, когато те се намират на по-голямо разстояние един от друг.
Според данни на UBS, ако пречките пред развитието на този пазар бъдат преодолени, годишните му приходи ще се равняват на повече от 20 милиарда долара.
Въпреки това има съмнения относно безопасността на технологията, както и за ефективността ѝ при полетите от една точка на Земята до друга.
Плановете на SpaceX са доста грандиозни, след като компанията на Мъск още преди години разкри колко време би отнело пътуване "от точка до точка". От компанията тогава са казали, че технологията ще може да транспортира хора на разстояние от 28 968 километра и да осъществява полети на разстояние от 8046 километра за 30 минути, докато сега за тях са необходими между 12 и 14 часа средно. А пътуване на 16 093 - 17 702 километра ще отнема 40 минути вместо 18 часа или дори повече, ако има прекачване.
Този иновативен метод изглежда все по-реалистичен за компанията на Мъск. Оттам обясняват, че едно такова пътуване ще се осъществява с ракета за по-малко от час. Така, например, разстоянието от Ню Йорк до Шанхай ще отнема само 39 минути.
Предвид, че въздушен транспорт през 2018 година са използвали 4,5 милиарда души, такава технология би се оказала много полезна.
Въпреки това обаче според изследването пред нея има три основни бариери. Това са цената, логистиката и безопасността.
Съществуват над 800 маршрута, дълги над 10 часа, както и 150 милиона пасажери, които изминават такова разстояние. Средната цена за дълъг полет е 2500 долара, а чрез пътуването "от точка до точка" това би излязло по 12 000 долара на човек.
Дори в рамките на 10 години да има такъв пазар, не е сигурно дали заради високите цени той ще има потребители.
Самият полет не е най-трудната част от цялото пътуване, дори той да е дълъг. Логистичната му организация е сериозен минус. Хората трябва да стигнат до летищата или местата, където новата технология ще е налична, а това отнема време и усилия.
Безопасността е последното препятствие, за да се превърне пътуването от точка до точка в устойчив пазар. Хората са скептично настроени към всяка нова технология. Затова иновативния и бърз метод трябва да бъде поне толкова безопасен, колкото авиационния транспорт или дори повече.