През 2023-а генеративният изкуствен интелект излезе от научните публикации и sci-fi филмите. През 2024-а той влезе в бизнеса. През 2025-а AI няма да управлява фирми и автономно да извършва всички дейности в тях, но със сигурност ще се трансформира от иновация в инструмент, с който ефективно се решават конкретни проблеми.
Самата му употреба обаче ще промени компаниите и специалистите, от които ще се очаква да боравят с него. За това са категорични висши мениджъри от технологичния сектор, чието мнение Money.bg потърси малко повече от две години след началото на ChatGPT революцията.
Не решение, а начин
"AI трансформира индустриите и отваря много нови възможности за продуктивност, автоматизация и иновации, но сам по себе си не е панацея. От наблюденията си и разговорите с наши клиенти виждам, че компаниите дават приоритет на софтуера, който решава проблем или предизвикателство, с което се сблъскват. Изкуственият интелект може да е, но може и да не е част от това", подчертава Лилия Месечкова, старши вицепрезидент "Управление на продукти - дигитални преживявания" в Progress.
Американската компания създава решения, използвани от над 4 млн. разработчици и IT специалисти по света за създаването на бизнес приложения. Тя придоби българската Telerik през 2014 г.
Източник: Progress
Преди дни Progress публикува своите прогнози за използването на изкуствения интелект през 2025 г. Очакването на компанията е AI и т.нар периферни изчисления да позволят свръхперсонализация на потребителските изживявания (съдържание, функционалности, интерфейс) с данни, обработвани в реално време. В същото време, свързването на изкуствения интелект с конкретните бизнес данни чрез т.нар RAG технологии ще намали "халюцинациите" и грешките.
Всичко това звучи прекрасно и футуристично, но зад него има много работа.
"Подготовката, структурирането, класифицирането и обработването на данни е критична при обучението на големите езикови модели. Това се случва чрез платформа, която позволява свързването на големи данни, разпръснати в организацията, с метаданни, и способства извличането на смисъл чрез машинно обучение, обработка на естествен език и онтологии. Без качествени данни изкуственият интелект не може да генерира качествени резултати", категорична е Месечкова.
Важен фактор е и как ще работят с AI самите компании. Според прогнозите на Progress платформите за изкуствен интелект като услуга (AI-as-a-Service) ще имат растяща популярност, защото дават на бизнеса достъп до технологията без значителни инвестиции и с повече възможности за мащабиране и гъвкавост.
"Локалните езикови модели могат да се използват изцяло офлайн, но са обвързан със сериозна инвестиция в мощен хардуер. Изборът зависи от резултата, който се търси", отбелязва Месечкова.
А хората?
През следващата година очакваме да видим по-масово навлизане на т.нар агентен изкуствен интелект - AI инструменти, които активно вземат решения, управляват процеси и си сътрудничат с други екипи от хора и програми. Това началото на края ли е за "живия" служител?
"Агентният AI няма да замени хората, а ще им помогне да бъдат по-продуктивни и използват уменията си за по-стратегически задачи. Подходът "човек в системата" (human in the loop) е изключително важен в корпоративните среди, където човешката намеса подобрява качеството, адресира сложни сценарии и предотвратява сериозни грешки", отговаря Лилия Месечкова.
По-скоро въпросът е какво ще се очаква особено от софтуерните разработчици, чиято работа може да бъде подпомогната в огромна степен от AI.
"Дефиницията за "отличен програмист" се променя. Компетентността в използването на инструменти като GenAI ще се превърне в задължително умение. Компаниите трябва бързо да се адаптират, тъй като тези, които интегрират тези инструменти в процесите си, ще привличат най-добрите таланти", коментира пред Money.bg Марян Ризински, мениджър Technology Consulting в Bosch Digital.
Източник: Личен архив
Още първата публична версия на ChatGPT можеше да пише програмен код. Той не беше винаги оптимален или даже работещ, но AI платформите за това време постигнаха много в развитието си и днес основното предизвикателство е да можеш да насочиш способностите им към изпълнението на поставената задача.
Това звучи като добра новина за често претоварените по-опитни разработчици, но за сега навлизащите предизвикателствата се увеличават. "Разбирането в индустрията в момента е, че прохождащите програмисти ще бъдат изправени пред предизвикателства, тъй като GenAI може да произвежда резултати, сравними с тези на млади разработчици. Това повишава изискванията към кандидатите, които сега трябва да демонстрират не само знания да пишат код, но и по-широк обхват на умения като работа в екип, комуникационни и презентационни умения, креативност в използването на GenAI инструментите", обяснява Ризински.
Променя се и самият подбор на кандидати. Традиционните алгоритмични задачи и онлайн интервютата в неконтролирана среда постепенно ще отстъпват място на по-интерактивни задачи като анализ и подобряване на код, генериран от изкуствения интелект или обосновка на създадено с негова помощ решение, обяснява мениджърът от Bosch Digital.
Висока AI летва
В края на 2024-а е ясно, че AI не може с натискане на едно копче да решава проблеми и да превръща младшия кадър в гуру. Внедряването на изкуствения интелект е предизвикателство както за отделния служител, така и за цялата организация. То включва самоподготовка, преглед на процесите и масивите от данни и привеждането им в подходящ вид. А това са само стъпките преди реалното внедряване на AI с всички настройки, тестове и внедряване на нови процедури.
Всъщност, изкуственият интелект не е по-различен от по-старите промени в начина, по който функционират компаниите (глобални пазари, компютри, интернет и т.н.) - изисква немалки усилия, но наградата е отключване на потенциал за растеж в новите реалности. Не е панацея за проблемите, не е заплаха за хора и бизнеси, а е възможност да постигнат повече.