Очаква се Китай да популяризира преработена версия на своята инициатива "Един пояс-един път" на срещата на върха на държавните глави тази седмица в Пекин, като се стреми да успокои критиките, че нейната водеща инфраструктурна политика стимулира задлъжнялостта и че липсва прозрачност, съобщава "Ройтерс".
Политиката на китайския президент Си Дзинпин, се превърна в полемика, като някои страни партньори се оплакват от високата цена на проектите.
Западните правителства са склонни да го разглеждат като средство за разпространение на китайското влияние в чужбина, обременявайки бедните страни с неустойчиви дългове.
Въпреки че повечето от проектите по инициативата са в ход, някои от тях променят управлението в страни като Малайзия и Малдивите. Проектите, които са отложени поради финансови причини, включват електроцентрала в Пакистан и летище в Сиера Леоне, а Пекин през последните месеци трябваше да отхвърли критики, като заяви, че нито една страна не е обременена с така наречените "капани на дълга".
Си Дзинпин стартира инициативата "Един пояс-един път" през 2013 г. и според данни, общата стойност на проектите е 3,67 трилиона долара, обхващайки страни от Азия, Европа, Африка, Океания и Южна Америка.
В проектокомюнике, цитирано от Ройтерс, се казва, че 37 световни лидери, присъстващи на срещата на високо равнище от 25-27 април, ще се съгласят да финансират проекти, които зачитат целите на глобалния дълг и насърчават зеления растеж.
Гостуващите лидери ще бъдат оглавявани от Владимир Путин, както и от премиера на Пакистан Имран Хан, близък китайски съюзник и сред най-големите получатели на инвестициите, и министър-председателя на Италия Джузепе Конте, като наскоро страната стана първата от Г-7, подписала инициативата.
Очаква се САЩ, които не са се присъединили, да изпратят само делегация от по-ниско ниво и никой от Вашингтон.
Някои проекти преминават през период на рационализация и оценка, коментира Ли Лифан, заместник-генерален директор на Центъра за изследвания на инициативите в "Един пояс-един път" в подкрепяната от правителството Шанхайска академия на социалните науки.
Срещата на върха "ще бъде време за размисъл и за обсъждане на надеждите за бъдещето", допълва той.
Индустриалци и дипломати обясняват, че има промяна в начина, по който Пекин представя "Един пояс-един път" в чужбина, след първата такава среща преди две години.
"Политическата част се управлява от външното министерство, а не от Националната комисия за развитие и реформи", заявява високопоставен западен дипломат в Китай.
Други анализатори твърдят, че през второто полугодие на 2018 г. се забелязва забележима промяна в усилията на Китай да маркетира тази политика на чуждестранни пазари. Поне 10 от посланиците на Китай и дипломати в страни като Мексико и Кения са публикували съобщения в местни медии, защитавайки инициативата.
Ву Кен, новият посланик на Китай в Германия, призна в първата си реч, че има "дълбоки съмнения" за инициативата.
"Надявам се, че хората ще могат да преодолеят "алергиите", които имат към"Един пояс-един път", колкото е възможно по-скоро, така че Китай и Германия да могат да си сътрудничат за съвместно използване на ползите от него", обясни той по-рано този месец.
Германският министър на икономиката Алтмайер, близък сътрудник на канцлера Ангела Меркел, ще присъства на срещата.
Уилям Клайн, съветник по политическите въпроси в американското посолство в Пекин, коментира пред форум по-рано този месец, че САЩ продължават да се тревожат за "Един пояс-един път".
"Тези опасения, например, са непрозрачни практики на финансиране, лошо управление и неспазване на международно приетите норми и стандарти."
Андрю Дейвънпорт, главен оперативен директор във Вашингтонската консултантска компания RWR Advisory, която следи инвестициите в китайската инициатива, заяви, че Китай е станал по-противодействащ в позиционирането на инициативата след последния форум.
"Сравнително ясно е, че приказката "Един пояс-един път", представена от Пекин през последните няколко месеца, има за цел да се противопостави на критиките и да ги отблъсне", обяснява Дейвънпорт.
Докато броят на чуждестранните лидери участващи на срещата на върха нараства, подготовката за събитието е по-слаба в сравнение със срещата от 2017 година.
Преди две години, седмиците преди деня на откриването на срещата бяха отбелязани от серия музикални и обяснителни видеоклипове, публикувани от държавните медии, за да се рекламира инициативата, докато правителството обяви датите публично около месец преди това.
Тази година няма подобен медиен блиц, освен няколко документални филма и реклами, а Пекин само потвърди датите миналия петък, по-малко от седмица преди откриването. По време на срещи, посветени на "Един пояс-един път" преди срещата на върха, китайските власти подчертаха, че инициативата остава "печеливша" и е привлекателна възможност за страните, които желаят да станат партньори.
В понеделник официалният представител на Китайската комисия за национално развити и реформи, Ксяо Виеминг заяви пред медиите, че китайските компании са инвестирали 90 милиарда долара в страни от инициативата и са разпределили между 200 и 300 милиарда долара заеми между 2013 и 2018 година.
projekt
на 24.04.2019 в 15:17:28 #2когато Световната банка определя правилата и поръчките се печелят от компании от САЩ всичко е наред. когато обаче САЩ не печелят винаги има проблеми и наказания за страните в които САЩ не диктуват. но това е демокрация по американски. какво да се прави
Legalen
на 24.04.2019 в 12:40:39 #1Тези опасения, например, са непрозрачни практики на финансиране, лошо управление и неспазване на международно приетите норми и стандарти." --------------------------------------------------------------------------------------------------- Правилно: А "....международно приетите норми и стандарти." са нашите разбирания и интереси! Всичко останало е против националните ни интереси, сигурност и т.н.