LinkedIn вече не е просто още един сайт за обяви за работа или пък социално приемлив начин за установяване на онлайн контакт с колежка/колега. Притежаваната от Microsoft платформа се опитва да се позиционира като глобално средище на професионалистите и бизнес лидерите - със свои правила и свои инфлуенсъри. Една от дефиниращите характеристики на LinkedIn са дългите, мотивиращи и преливащи от експертиза публикации.
Оказва се, в по-голямата част от случаите техните "автори" имат твърде малко общо с написаното.
Над 54% от по-дългите (над 100 думи) англоезични публикации в LinkedIn вероятно са създадени с помощта на инструменти с генеративен изкуствен интелект. Това показват данните от изследване на компанията Originality AI, цитирани от Wired.
За целта е изследвана извадка от 8795 публикации, качени между януари 2018 г. и октомври 2024 г. Както може да се очаква, в началото употребата на AI е била силно ограничена, но от началото на 2023 г. (т.е. от масовото навлизане на ChatGPT) има скок със 189% на текстовете, които според алгоритмите вероятно не са писани от хора.
Както отбелязва Wired, всеки се бори за внимание онлайн и не е изненадващо, че има истинска индустрия около инструменти, специално предназначени за LinkedIn съдържание - но потребителите масово се доверяват на ChatGPT, Claude и други подобни платформи с общо приложение. Някои си признават, че се възползват от AI, тъй като нямат доверие в уменията си по английски език, докато други твърдят, че спестяват време - и редактират направеното от бота.
При всяко положение се появява проблемът доколко съдържанието отразява гледната точка и експертизата на своя "автор" и доколко е просто творение на големия езиков модел. Затова и в някои случаи постове с очевидно AI "звучене" водят до много негативни коментари.
Не помага и фактът, че даже LinkedIn предлага на своите ползватели достъп до AI, който може да създава текстове. Официално социалната мрежа не следи колко от публикациите в нея са дело на ботове, но от екипа ѝ твърдят пред Wired, че имат различни защити срещу нискокачествено и копирано съдържание. Доколко те работят, потребителите виждат и сами.