Учени от Технологичния университет Нанянг (NTU) в Сингапур са разработили нова батерия, която може да се презарежда до 70 на сто в рамките на само 2 минути. Батерията също така ще има по-дълъг срок на експлоатация - над 20 години, пише GreenTech.bg.
Очаква се това да се окаже следващото „голямо чудо" в технологията на батериите. Пробивът би имал огромни въздействие върху много индустрии, особено електрическите превозни средства, които понастоящем са ограничени от дългото време за презареждане - над 4 часа, ограничения перобег с наличния заряд и ограничената продължителност на живота на батериите.
Новото поколение литиево-йонни батерии ще позволи на електрически превозни средства да се зареждат 20 пъти по-бързо от сегашните. Освен това електромобилите ще се отърват от потребността от чести смени на батериите.
Новата батерия ще бъде в състояние да издържа повече от 10 000 цикъла на зареждане - 20 пъти повече от сегашните 500 цикъла на днешните батерии.
Учените от NTU са заменили традиционния графит, използван за анод (отрицателния полюс) в литиево-йонните батерии, с нов материал - гел, направен от титанов диоксид. Това е изобилен, евтин и безопасен материал, наличен в почвата. Той обикновено се използва като хранителна добавка или в слънцезащитните лосиони за усвояване на вредните ултравиолетови лъчи.
Материалът обичайно е в сферична форма, но учените от NTU са разработи прост метод да превърнат частиците титанов диоксид в малки нанотръбички, които са хиляди пъти по-тънки от диаметъра на човешки косъм.
Тази наноструктура е именно нещото, което помага да се ускорят химичните реакции, които протичат в новата батерия. Това позволява супербързото зареждане.
Изобретена от доцент Чен Ксиаодонг от Школата по материалознание и инженерство в NTU, новата батерия на база гел титановот диоксид се появи в последния брой на Advanced Materials - водещо международно научно списание в областта на материалознанието.
Професорът от NTU Рашид Язами, който е съ-изобретател на литиево-графитения анод от преди 34 години, казва, че изобретението на проф. Чен е „следващият голям скок в технологията на батериите".