Не е необичайно за директорите на Apple и Facebook да водят ожесточени спорове около поверителността на личните данни на потребителите. През 2018 г. основателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обвини Тим Кук в "екстремна наглост" заради острите коментари покрай скандала Cambridge Analytica, при който стана ясно, че социалната мрежа е позволила незаконното източване на личните данни на 87 млн. потребители. Седмици по-късно Apple въведе мерки, които намалиха възможността на Facebook да събира данни за потребителите на устройствата на производителя, припомня Wired.

Битката доби нови измерения в края на миналата година, когато Apple разкри поредното си нововъведение, което намалява още повече възможността Facebook да следи поведението на потребителите в интернет. Преди iOS 14.5 приложения като Facebook автоматично следяха какво потребителите правят на телефона си и продаваха данните. След ъпдейта потребителите вече могат да забранят тази дейност.

Facebook отговори като купи рекламно място в издания като New York Times, Washington Post и Wall Street Journal и обвини Apple, че представлява заплаха за "10 млн. бизнеса, които използват рекламните ни инструменти и за да намират нови служители". Кук тогава заяви в туит, че потребителите "трябва да имат избора да решат дали искат данните за тях да бъдат събирани и как да бъдат използвани".

Изглежда, че Facebook наистина има от какво да се притеснява: откакто ъпдейтът бе публикуван, потребителите масово избират да не бъдат следени.

За компании като Facebook, чийто бизнес модел е основан изцяло на събирането, анализирането и продаването на лични данни на потребителите си, това е ужасяващо.

"Огромен удар по Facebook", коментира Джейк Мур, експерт по киберсигурност в ESET.

Голямата борба на Apple и Facebook за бъдещето на интернет

Голямата борба на Apple и Facebook за бъдещето на интернет

Зукърбърг повежда война, за да защити възможността компанията му да продължи да следи постоянно потребителите

Още по-тежък удар тепърва предстои. Европейският съюз подготвя Digital Services Act. Няколко американски щата също дебатират по подобни промени, каквито вече са в сила в Калифорния. Всички те ще изискват потребителите да имат избор дали данните им да бъдат събирани. Копие на вече въведените от Apple промени.

Ако тези законодателни промени влязат в сила, Facebook вече няма да има тази мощ да събира данни от отделните потребители. А колкото повече се говори за тях, толкова повече потребителите разбират какво се случва.

Facebook все още прави милиарди от реклами, но светът се променя изключително бързо. Компанията все още не се е отказала и от своята дигитална валута, която също ще донесе огромни масиви данни за потребителите.

За радост на Facebook промените, поне в Европа, ще отнемат години, през които компанията ще има време да се нагоди към новата реалност.

Но посоката е ясна: "През следващите пет до десет години много хора ще започнат да разбират важността на поверителността на данните", казва Мур. "Бизнес моделът на Facebook е свързан със следенето. Apple няма от какво да се притеснява, но Facebook може да изчезне след десет години", посочва експерът.

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Пипалата на социалната мрежа достигат далеч извън пределите на нейните услуги и се разпростират в целия интернет