Хитовата китайска видеоплатформа TikTok прекрати дейността си в САЩ, след като Върховният съд не предотврати влизането в сила на закон, който изискваше операциите в страната или да бъдат продадени, или да бъдат забранени.
Приложението не работи, премахнато е от магазините на Apple и Google и не може да се достъпи и през браузър. Същото е факт и за популярния безплатен софтуер за видеомонтаж CapCut.
Мярката засяга 170 милиона потребители на най-важния пазар за TikTok и компанията ByteDance извън родния Китай. В западния свят няма друг случай, в който толкова мащабна социална мрежа просто да се оттегли от дадена локация.
"Съжаляваме, но TikTok не е достъпен в момента. В САЩ беше приет закон, който забранява TikTok и за съжаление това означава, че не можете да го използвате в момента. Радваме се, че президентът Тръмп дава индикации, че ще работи с нас за решение за връщането на TikTok, когато встъпи в длъжност. Очаквайте повече информация!" е съобщението, което в момента виждат потребителите на TikTok в САЩ.
До тук се стигна след дълга процедура, в рамките на която Вашингтон обяви платформата за заплаха за националната сигурност. Причините - съхраняването на лични данни на американски потребители на китайски сървъри и възможността ByteDance да манипулират общественото мнение чрез алгоритъма, който "бомбардира" ползвателите с ново и ново съдържание.
TikTok отхвърлят обвиненията и вдигнаха на протест в своя подкрепа създатели на съдържание, които са изградили строен инфлуенсърски бизнес в платформата. За момента китайците не показват особено желание да продават бизнеса си в САЩ, който им носи милиарди - макар през последните дни да се завъртя името на близкия до Тръмп Илон Мъск като потенциален купувач.
Администрацията на отиващия си президент Байдън определи като "театър" решението на TikTok да спре работа. Тя прехвърли "горещия картоф" с китайската платформа на Доналд Тръмп. Той преди беше твърдо "за" забрана, но използва приложението много интензивно в кампанията си и сега говори за 90-дневна отсрочка за намирането на купувач.
Въпреки това, без пълна подкрепа от съпартийците си в Конгреса, той няма да може да отмени закона. А голяма част от републиканците са категорични, че Пекин използва TikTok, за да прокарва влиянието си в САЩ и няма да направят компромис.
За TikTok това е загуба на втори голям важен пазар. През 2020 г. Индия забрани платформата - най-вече заради външнополитически търкания с Китай, и така тя загуби цели 200 млн. потребители. В резултат местни играчи се настаниха на нейно място.
Подобно нещо очевидно ще се случи и в САЩ при окончателна забрана - от няколко години Instagram се превръща във видеоплатформа за пасивна и алгоритмично подбрана консумация, т.е. в клонинг на TikTok. Освен това, много други китайски приложения също навлизат на американския пазар - и тепърва ще трябва Вашингтон да се разправя с тях.