Защо инвеститорите се съветват да са гъвкави и добре диверсифицирани? Защото практиката сочи, че един от най-големите им проблеми, които ги провалят в инвестирането е фактът, че просто не могат да се отърсят от егото си.

Дали това ще се изрази с факта, че често се "влюбват" в дадена позиция (въпреки, че основно правило гласи "не се влюбвай в компания"), или просто не искат да приемат новите реалности на бързо променящия се технологичен свят, няма значение.

Факт е, че егото и стремежът да докажат, че са прави в дадено твърдение, само защото не могат да приемат, че грешат, може да им коства целия трудно спечелен капитал. Или поне трудно изкараните печалби.

Имате следната изходна точка... За да печелите в инвестирането трябва да избирате подценени активи от добри сектори, изпаднали в немилост; добри компании, с добри финансови съотношения и незаменими продукти и услуги; без много дълг и опасност да фалират; лидери в сектора си, който се развива по-бързо от конкурентите си и няма риск изведнъж да загуби позиции, защото не инвестира достатъчно, или конкурент излезе с по-добър и уникален продукт и т.н.

Да кажем, че преди пет години сте инвестирали в Tesla, преди акциите на компанията да "избухнат". Успели сте правилно да предвидите технологичното предимство на компанията и експлозивния ръст в продажбите й.

Видели сте един подценен от пазара технологичен гигант, на една компания, която буквално бе на "ръба на фалита", ако сте се били задълбали по-дълбоко във финансите й. Но вярата ви в бъдещето на електрическите автомобили, ви е помогнала да загърбите скептицизма на пазара за Tesla и редицата призиви на "експерти", че акциите на Tesla са "надценени" или че "могат да достигнат до нула" (каквито между другото призиви продължава да има и в момента).

Да кажем, че сте успели търпеливо да изчакате акциите на компанията да се развият през следващите няколко години - достигайки рекордна пазарна капитализация от 1 трилион долара. И не сте ги продали!

Не сте продали, защото сте били убедени в по-нататъшното развитие на технологията и на компанията в частност. При оценка от 1 трилион долара, започвате да чувате всякакви прогнози как акциите на компанията ще достигнат 2, 3 и дори повече трилиони долара (нещо все още невиждано в историята).

Започват да се вадят всякакви аргументи за подобна оценка, с екстраполирането на ръстовете от последните години, добавяне на нови източници на приходи, като роботаксита и автономен софтуер и всякакъв род доводи, които инвеститорите избирателно намират, пропускайки всички "червени флагове" и предупреждения от "псевдо експерти", които се смята, че нищо не разбират и преди са предупреждавали същото, като не са били прави.

Сега инвеститорите могат да са в неизгодната позиция да подминат обосновани тревоги, само защото веднъж са били прави срещу тълпата. Но тълпата не винаги греши! И трудната роля на инвеститора е да определи правилно кога тълпата е права и кога не. А това няма как да се случи без наличието на трезви размисли и ако преценката ви е затъмнена от развиването на емоции към позицията.

Всъщност, сега този род начин на мислене от инвеститорите, започва да ги прави да изпадат в позицията на "тълпата", която смяташе, че акциите са твърде скъпи, когато бяха в пъти по-евтини (но този път в схващането, че акциите няма как да поевтинеят).

Новите "тихи пристанища" за глобалните финансови инвестиции

Новите "тихи пристанища" за глобалните финансови инвестиции

Парите "обичат тишината"

Инвеститорите пренебрегват сериозната конкуренция, която се появява за компанията и то не от кой да е, а от автомобилни производители с вековна история. Игнорират се милиардите долари инвестиции в сектора на електрическите автомобили, от същите тези компании с опит в производството в особено големи мащаби. Пренебрегват се разумните оценки на един вече по-зрял автомобилен производител.

Не се обръща внимание на перспективите за криза за световната икономика, или пък на намаляването на цените от Tesla, която се опитва явно да стимулира забавящото се търсене, което наранява маржина на печалбите и потенциалните бъдещи резултати.

Обръща се гръб на завишените разходи за зареждане на автомобил с електричество и потенциалните проблеми свързани с достъпността на някои метали, който може да стане реален ако големите автомобилни производители продължат с амбициите си в EV-сектора и т.н.

Идеята е следната. Да, при оценка от 50 милиарда долара, правилното прогнозиране на това което ще се случи с Tesla и със сектора на електрическите автомобили, би ви донесло огромни печалби.

Но въпросът, който инвеститорите трябва да си задават винаги е - какво следва от тук нататък? Какъв е потенциалът за ръст на оценката на компания, която вече струва 570 милиарда долара?

Само за сравнение, пазарната оценка на Toyota е 180 милиарда долара, докато тази на Volkswagen e 70 милиарда долара. А General Motors, който също има изключително агресивна инвестиционна програма, свързана с електрически автомобили, струва едва 48 милиарда долара.

Да, акциите на Tesla могат да поскъпнат още. Никой не е казал, че не могат да станат още по-скъпи. Но инвеститорите, когато насочват средствата си на фондовите пазари се интересуват от съотношението доходност-риск - тоест какъв е потенциала за ръст в акциите на дадена позиция, съпоставен с този за понижение.

Инвеститорите трябва да следят непрестанно променящата се среда за една компания. Инвеститорите не бива да се "влюбват" в дадена позиция, за да не бъде замъглена преценката им. Добре е да се върнат към основите на това, което са харесали в Tesla, преди компанията да бъде забелязана от всички и да тръгне по пътя си нагоре. А защо не да потърсят следващата Tesla, но отново без да се обвързват емоционално.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на фондовите пазари.