Към днешна дата Airbus A380 е най-големият търговски пътнически самолет в света. Средно побира 555 пътници в трикласно оформление на пасажерския салон. Максималният сертифициран капацитет на лайнера е 853 души, ако, разбира се, всички места са разположени в икономичната класа. В един момент френският концерн не беше доволен от този капацитет и разработи концепцията за самолет A380, способен да превозва повече от 1000 пътници. Но плановете си останаха планове...

Почти веднага след като първият A380 навлезе на пазара през 2000 г., Airbus предложи разтегнат вариант на A380-200, който увеличи броя на местата от 555 на 656 в трикласна конфигурация.

След това, през 2007 г., френските инженери представиха на света A380-900, самолет с още по-голям капацитет - 650 места в първа, бизнес и икономична класа и до 900 в икономична конфигурация.

От "Мрия" до "Beluga": 7-те най-големи самолета в историята

От "Мрия" до "Beluga": 7-те най-големи самолета в историята

Човекът винаги се е стремял да полети гордо в небето, след това да създаде най-големия, най-мощния, най- бързия ...

Редица превозвачи показаха готовност да се "абонират" за доставките на новия въздушен гигант:

  • Emirates , който ще стане най-големият оператор на A380 в света;
  • Virgin Atlantic;
  • Cathay Pacific;
  • Air France;
  • KLM;
  • Lufthansa;
  • Kingfisher Airlines и няколко компании за лизинг на самолети.

За съжаление Airbus трябваше да отложи тези предварителни поръчки - поне докато не бъдат изпълнени договорите за доставка на предишната версия на A380-800.

Със стартирането на програмата NEO за фамилията A320, производителят се върна към плановете си да произвежда разтегнати Airbus A380. Очакваше се ръководството да завърши разработката и пускането в експлоатация на A380neo, да подобри горивната ефективност на самолета и след това да започне производството на A380-900.

Носят се слухове, че Airbus дори има готов проект за свръхголемия A380-1000, който ще има 200 места повече от A380-800 и ще побира повече от 1000 пасажери.

Но, според прищевките на съдбата и съвременните реалности, работата по A380 постепенно беше ограничена, Superjumbo беше практически изведен от експлоатация, така че плановете за създаване на "A380 Stretch" никога не бяха предопределени да се сбъднат.

Липсата на търсене беше основната причина Airbus да не продаде нито един A380-900. Редовната програма за A380 е в застой, да не говорим за по-голямата версия.

Експертите предполагат, че французите е трябвало да предложат A380-900 от самото начало, а не по-малкия A380-800. Това би поставило самолета в по-добра конкурентна позиция в сравнение с Boeing 747-8 и 777X.

Airbus изпробва уникален нов дизайн на крилата в технологична надпревара с Boeing

Airbus изпробва уникален нов дизайн на крилата в технологична надпревара с Boeing

Съперничество между два летящи гиганта

От друга страна, днес има много малко пазари, където A380 Stretch би бил полезен.

Първият е Китай. С огромно население и перспектива за отваряне на стотици нови летища през следващите години, самолет с капацитета на A380-1000 би попаднал 100 процента в целта. Особено по невероятно натоварени маршрути като Пекин - Шанхай.

Второ, Индия. Подобно на Китай, неговото население и търсене на въздушен транспорт биха могли да оправдаят експлоатацията на такъв голям самолет. Индия също има един от най-тежките и конкурентни пазари за въздушен транспорт в света и ползата от невероятно ниския разход на гориво на Stretch на седалка е ясна.

В Южна Корея също има достатъчен пътнически трафик. Маршрутът от летище Кимпхо в Сеул до Джеджу, остров край южното крайбрежие на Корейския полуостров, стана най-натовареният маршрут в света през 2022 г. с повече от 16 милиона пътници.

И накрая, авиокомпаниите, предоставящи транспортни услуги за мюсюлманското поклонение в Мека, определено биха купили A380-1000. Malaysia Airlines, Lion Air и редица други превозвачи в мюсюлмански страни биха поръчали пълна икономична конфигурация, за да транспортират възможно най-много богомолци.

След пандемията приблизително половината от световния флот A380 се върна в експлоатация, но е съмнително Airbus да възобнови програмата Superjumbo. Тя се оказа нерентабилна с обичайната версия на A380-800, да не говорим за пускането на още по-голям самолет.

Най-вероятният клиент е, разбира се, Emirates, която управлява най-голямата в света флота от самолети A380 от много години.

През 2022 г. главният изпълнителен директор на превозвача Тим Кларк каза, че авиокомпанията се интересува от друг Mega Airbus, което той повтори на Парижкото авиошоу. Но той се интересува повече от модернизирания, по-ефективен A380neo, отколкото от A380-1000.

Интересното е, че Русия работеше върху свой собствен самолет с 1000 места още преди A380 да се издигне в небето, но Sukhoi KR-860 така и не успя да премине етапа на чертожната дъска.