Над 50 милиона лева годишно до 2025 година. Такава е предвидената инвестиция за ремонт на летище София, обявиха от опратора на аеропорта "СОФ Кънект". За целия срок на концесията инвестициите в развитието на българското летище ще надвишат 1,2 милиарда лева.

"Не само изпълняваме, но и ще преизпълним инвестиционната си програма. 150 милиона лева ще бъде приносът на "СОФ Кънект" към българската икономика до края на 2025 година, който да осигури трансформацията на столичния аеропорт. Работим активно и по подобряване на въздушната свързаност на града и страната - повече дестинации от летище София означават създаване на нови бизнеси и още работни места, а също и популяризиране на страната в международен мащаб", заяви Хесус Кабайеро - изпълнителен директор на летище София.

Снимка 615892

Източник: Летище София

Инвестиционната програма е част от по-широката стратегическа цел,  която до 2030 година ще трябва да преобрази софийското летище в петзвезден регионален аеропорт, който да разполага с трети пътнически терминал.

"Подобряването на пътническото преживяване, приложението на зелената енергия, чистата околна среда и устойчиво развитие са сред основните приоритети в плана за модернизация на летище София", казват от "СОФ Кънект".

Летище София с важна стъпка към прехвърлянето на целия трафик към Терминал 2

Летище София с важна стъпка към прехвърлянето на целия трафик към Терминал 2

Нова система за обработка на багажа ще се внедрява на аерогарата

Основните инвестиционни проекти:

  • Строеж на 20-мегаватов фотоволтаичен парк, който да посрещне енергийните нужди на летищния комплекс. Първите пет мегавата ще бъдат внедрени още преди 2025 г.
  • Изграждане на напълно нов Терминал 3 до 2030 г.
  • Пълна реконструкция на сградата на Терминал 2, който ще поеме и полетите от Терминал 1, както и изграждане на 3 нови обществени паркинга.
  • Удвояване на гишетата за регистрация на пътници и увеличение на линиите за проверка сигурност и граничен контрол.
  • Подобряване на пътническото преживяване чрез нова търговска зона от почти 2000 м2, напълно нова зона с ресторанти и заведения.
  • Внедряване през 2023 г. на нова модерна и ефективна система за управление на багажи.
  • 3 нови пътнически ръкави, с възможност за обслужване и на ширококоропусни самолети за полети на дълги разстояния.
  • Ремонт и подобрение на летателното поле, включително пистата.

Нова система за обработка на багажа (т.нар BHS) ще бъде изградена на Терминал 2 на Летище София от лятото, като целта е да се подобри скоростта и сигурността на обслужването на пътниците - особено след предстоящото поемане и на трафика от стария Терминал 1.

Т1 е разположен в почти 70-годишна сграда и няма толкова добри транспортни връзки, колкото значително по-модерния Т2, до който има метростанция. От "СОФ кънект" още през миналото лято обявиха, че историческата сграда на аерогарата ще бъде запазена за частни полети и ще получи обновена VIP зона.

Другият терминал обаче междувременно ще трябва да бъде обновен и да се увеличи капацитета му, за да може да се справи с трафика.

Летище София бележи ръст на пътниците спрямо миналата година, но още не може да навакса 2019-а

Летище София бележи ръст на пътниците спрямо миналата година, но още не може да навакса 2019-а

Резултатите при чартърните и вътрешните полети определено са по-ниски

Договорът за BHS системата е на стойност 20 милиона лева, като срещу тази сума френският консорциум Alstef Group трябва да я достави, планира и поддържа. В момента летището разчита на остаряло решение с една машина, докато новото е с 4 и така може да обработва до 2400 чекирани багажа в час.

Багажът ще минава през 4 нива на сигурност, като системите са тройно резервирани. В същото време, ще се поддържа както пълно самообслужване, така и чекиране с помощта на агент.

Изграждането на новата BHS система ще започне през лятото и ще продължи няколко месеца, като за определен период тя ще работи паралелно със старата, уточниха от Летище София за Money.bg. Основен приоритет ще е да не се прекъсва работата на аеропорта - особено в най-натоварения период на годината.

На този етап по-голямата част от полетите на нискотарифните авиокомпании WizzAir и EasyJet, както и част от чартърите все още се изпълняват от Т1, но след 20:00 часа трафикът се поема изцяло от Т2.

От Летище София към момента все още не могат да се ангажират с дата, на която Терминал 1 ще бъде "пенсиониран". Те подчертаха, че системата за обработка на багажа е само един елемент от промените, които предстоят на Терминал 2. Неговите гишета ще станат повече, ще се удвои пропускателният капацитет и се готвят още ред други преструктурирания.

"Главболгарстрой" спечели конкурса са строежа на паркинги на Летище София

Кой спечели конкурса са строежа на паркинги на Летище София

Поръчката е на стойност 5 млн. лева