Властите в европейските градове искат от своите шофьори "да го карат по-спокойно". Усилията на много от страните на Стария континент да намалят броя на смъртните случаи на пътя, както и на изхвърляните вредни емисии в атмосферата карат местните правителства да въвеждат нови ограничения за скоростта на пътя.

В много от градовете целта е максималната скорост да бъде намалена до 30 километра в час от стандартната за Европа 50 километра в час.

Париж е поредният пример, който се готви да въведе подобно ограничение до 30 километра в час с изключение за няколко от по-големите пътни артерии в града, както и за околовръстния път на столицата.

Тази промяна влезе в сила в края на август след дългогодишните усилия на кмета на Париж Ан Идалго. Това идва в добавка на сериозното ограничаване на трафика в централните части на града.

В други части на континента също бяха предприети такива действие още преди време. Билбао стана първият голям град в Испания с подобна политика през 2018 година, а белгийската столица Брюксел въведе такива ограничения от началото на настоящата година.

Наскоро пък Шотландия предложи същото ограничение за скоростта на движението в един от големите си градове - Глазгоу.

Експерти смятат, че това е верния път към ограничаването на смъртните случаи и тежките инциденти на пътя в градовете. Според изследване на AAA Foundation for Traffic Safety, направено на база данни за 4 години в САЩ, показва, че при удар на пешеходец от автомобил, движещ се с 25 километра в час, има само 10% вероятност за тежки наранявания. Рискът нараства до 50% при скорост от 50 километра в час.

Второ изследване на Университета в Калгари пък сочи, че след промяна на ограниченията на скоростта в Торонто от 40 на 30 километра в час, катастрофите между два автомобила и инцидентите с пешеходци са намалели с 28 на сто.