Беци и Корстиян Хайнс и тяхната 73-метрова баржа Strormvogel са бъдещето на европейската транспортна политика. Синьо-белият плавателен съд на холандската двойка транспортира стоманени намотки между Нидерландия и Белгия - и изпуска далеч по-малко въглероден диоксид, отколкото ако товарът бе транспортиран с камион, пише Politico.

Именно заради това Европейският съюз иска 30 процента от товарите в блока да бъдат транспортирани чрез по-чести методи, включително през общо 37 000 вътрешни водни коридори, вместо по пътищата.

Проблемът?Голяма част от водната инфраструктура на Европа датира от 50-е и 60-е години на миналия век и твърде често е твръде стара, за да приеме новите, по-големи плавателни съдове. Мостовете са твърде ниски, а плавателните канали са твърде плитки и твърде тесни.

Мрежата се разпада, а държавите отказват да отпуснат нужните средства за нейната модернизация. Но ако не го направят, няма шанс транспортните компании да зарежат камионите и да ги заменят с баржи, тъй като забавянията заради лошата инфраструктура ще станат твърде големи.

"Това е проблемът", казва Бетси. "Никога не можеш да кажеш "Ще стигна до дестинацията в точно толкова часа", защото има твърде много пречки по пътя".

А не трябваше да е така. През 2011 г. Европейската комисия предложи разместване на баланса между различните модели транспорт, като искаше да постави акцент върху жп и водния транспорт спрямо пътищата. Корабите са бавни, но са евтини и ефективни. Използвайки едно и също количество енергия, един морски съд може да транспортира един тон товар четири пъти по-далеч от един камион. Благодарение и на по-големия възможен обем, една плавателен съд може да се превърне в еквивалент на стотици камиони.

За да увеличи морския транспорт, Брюксел харчи 7 процента от общо заделени €24 милиарда за специални транспортни проекти, за да свърже плавателни канали в транспортни коридори, да допълни липсващи връзки и по-добре да интегрира трафика на баржи.

Но това е малка част от нужните €13 милиарда, които ще бъдат нужни за премахване на проблемите до 2030 г., казват отделните страни от блока. И тази сума не включва по-широка модернизация на каналите.

Големият брой проблеми е и една от причините водният транспорт да остане малка част от транспортната схема на Европа и да държи едва шест процента - дял, непроменен от 2001 г. насам.

Най-важната река в Европа може да пресъхне отново и да забави най-голямата икономика в региона

Най-важната река в Европа може да пресъхне отново и да забави германската икономика

Нивото на река Рейн може да стигне рекорден спад за втори път в историята