С увеличаващата се продължителност на живота по света, населението на планетата ни започва да живее с хиляди дни повече в сравнение с преди години. И това са много добри новини за световната икономика - така бъдещето може да принадлежи на младите, но всъщност сега то започва да зависи и все повече от възрастните.
През 2018 година за първи път в историята хората над 65 години са повече от децата под 5-годишна възраст в глобален мащаб. А броят на тези над 80 години се предвижда да се утрои, от 143 милиона през 2019 година до 426 милиона през 2050 година, пише BBC.
Населението на възраст 65 и повече години нараства по-бързо от всички останали възрастови групи особено след като глобалната раждаемост намалява от втората половина на 20 век. Според Световната здравна организация, нивата на раждаемост във всеки регион с изключение на Африка са близо до или под т.нар. "ниво на заместване на поколенията", което е необходимо за поддържането на стабилно население. В повечето страни с високи доходи е изчислено, че това варира около 2,1 деца на жена.
Населението не просто застарява, а хората живеят по-дълго и удължават периода, който прекарват в сравнително добро здраве. Така с увеличаването на възрастните хора, нараства и групата им като потребители, работници, иноватори. По този начин те не се обособяват като отделен обществен клас, който се нуждае само от услуги, касаещи застаряващото население, а могат цялостно да бъдат пълноправни участници в икономиката.
"Сега говорим за нов жизнен етап, който е толкова дълъг, колкото и последната част от живота ви в зряла възраст", казва д-р Джоузеф Кафлин, директор на лабораторията AgeLab към Масачузетския технологичен институт (MIT).
Той споделя, че етапите от живота могат да бъдат измерени в относително равен брой дни: годините от 0 до 21, 21 до 40 и 40 до пенсионна възраст - все около 8 000 дни. "Ако доживеете до 65-годишна възраст, имате повече от 50% шанс да доживеете до над 85 години, което са още 8000 дни", казва Кафлин.
По този начин докато старите хора живеят по-дълъг и здравословен живот и продължават активно да участват в глобалната икономика, се отварят възможности за потенциалното превръщане на дълголетието в позитив за обществото.
През 2015 година американците на възраст 50 и повече години са генерирали близо 8 трилиона долара икономическа активност. The Boston Consulting Group прогнозира, че към 2030 година населението над 55 години в САЩ ще генерира половината от ръста на цялото вътрешно потребление в страната от глобалната финансова криза насам. Цифрите нарастват до 67% в Япония и 86% в Германия. Така икономиката на дълголетието може да отвори неизползвани възможности за растеж.
Предизвикателства към "старостта"
Застаряването на обществото обикновено се счита за вреден икономически показател за дадена страна, защото по този начин намалява работната сила и се увеличава тежестта върху системите на здравеопазването.
На тазгодишната среща на Г-20 в Япония, където застаряването беше за пръв път в списъка с приоритети за обсъждане, управителят на Bank of Japan Харухико Курода заяви, че застаряващото население може да представлява "сериозно предизвикателство" за централните банки.
Неотдавнашен доклад на Организацията на обединените нации също предупреждава, че застаряването в световен мащаб ще увеличи "фискалния натиск, с който много страни ще се сблъскат през следващите десетилетия, когато се стремят да изграждат и поддържат обществени системи за здравеопазване, пенсии и социална защита за възрастни хора". Това може да бъде от особено значение за много страни по света с нарастващ брой пенсионери.
Кафлин от MIT смята, че не бива да се отказваме от търсенето на ползите в напредналата възраст като икономически фактор. Той споделя, че старостта е социална конструкция, която не отразява как хората реално живеят след средната възраст. Съответно бизнесът трябва да се стреми да произвежда това, което застаряващото население наистина иска, а не каквото се смята по принцип за нужно. Тук се включват не само колите за по-възрастните може, но и забавления, мода и много други.
Въпреки че няма много изследвания за самата икономика на дълголетието, ясно е, че ако предприятията успеят да използват тази застаряваща потребителска база, това може да донесе големи възможности за печалба. Доклад на KPMG за 2017 година за онлайн потребителите в 51 държави разкрива, че бейби бумърите (родените между 1946 и 1964 година) харчат най-много за покупки в интернет със средно 203 долара на транзакция. За сравнение, "технологично грамотните" милениали (родените между 1980 и 1995 година) пазаруват онлайн средно за около 173 долара.
Какво предприемат в Япония?
Най-големият пазар за икономика на дълголетието е може би Япония, най-бързо застаряващата нация в света. От малки удобства като например осигуряване на очила за четене с надпис "не се колебайте да ги използвате" в пощенските станции, банки и хотели, до по-големи структурни подобрения като предоставяне на бутони на пешеходни пътеки, които могат да бъдат натиснати, за да се осигури допълнително време за преминаване, съвременната японска култура задоволява ежедневните нужди на застаряващото си население.
Поне 20% от сегашното население на Япония са хората над 70-годишна възраст. Приобщаващата култура се отразява и в това как по-възрастните потребяват стоки и услуги наравно с по-младите поколения, посещават басейни, ходят на почивки, тренират и т.н. Появата на старите хора в онлайн пространството, като Бон и Пон (Bon & Pon), които споделят снимки от пътешествията и заниманията си, носейки еднакви облекла, е пример за това как по-възрастните хора се наслаждават на живота, както по-младите, пишат още авторите на BBC.
Удължаване на трудовия живот на служителите
Ключова част от дълголетието и по-доброто здраве е свободата на хората да работят. Когато те живеят по-здравословно и по-дълго, застаряващата работна сила може да представлява възможност за това, което Deloitte наричат "дивидент на дълголетието" - възможността да се увеличи икономическата производителност на труда от по-старите служители.
В Германия задържането на застаряващите служители на работните им места е въпрос на национална икономическа стабилност. Повече от 21% от германското население е по-възрастно от 65 години. Агенцията за кредитен рейтинг Moody's казва, че застаряващото население на страната крие рискове за икономическата ѝ сила.
Взимайки предвид напредъка в здравните грижи и продължителността на живота, германците на възраст над 65 години се очаква да живеят по поне още 20, показват прогнози на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Задържането на служителите във фабриките до пенсионна възраст обаче ще бъде предизвикателство заради физическите изисквания на производствения бранш.
В тази връзка, някои германски компании използват напредъка на технологиите, за да осигуряват работа на застаряващите служители и да ги поддържат активни. В завода на Porsche в Лайпциг се прилага ергономия, която да помага на работниците, обикновено работещи на многочасови смени, да се сменят от едно работно място на друго в рамките на деня. Фабриката е със светофарна система, обозначаваща ергономичен комфорт, така че мениджърите да планират смени, които да не претоварват различни части от тялото на служителите. "Целта на ергономията е не да реагира, когато има проблеми, а да ги предотвратява", казва Алиса Фрей, която е специалист по ергономия в Porsche Лайпциг.
Но дали увеличаването в продължителността на живота е бреме или позитив, зависи от това как и колко от обществата ще се подготвят за предизвикателствата на застаряващото население, както и да идентифицират ползите от него.