От няколко години насам Полша, Беларус и Украйна готвят мащабен проект, който трябва да свърже трите държави и някои от ключовите им речни пристанища и да създаде път по вода от Балтийско до Черно море. Този проект стои зад името E40, като той трябва да бъде с дължина от над 2000 километра.
Работата по канала вече е започнала, но според експерти тя може да "удари на камък" заради една рискова част от него - река Припят, която минава през едноименния украински град, станал особено известен след инцидента в ядрената централа "Чернобил" през 1986 година.
Реката е приток на Днепър, която е четвъртата най-дълга река в Европа и минава през територията Русия, Беларус и Украйна. За гарантирането на успешното изграждане на речния канал в момента се извършват дейности по брега и дъното на река Припят.
Според експерти това може да постави под риск 28 милиона души, които живея по поречието на Днепър и разчитат за осигуряването на вода и за риболова на нея. Драгирането на Припят, което е част от свързването на Украйна и Беларус по вода, е една от първите и ключовите стъпки от мащабния проект, но според специалисти то може да доведе до разпространението на радиоактивно замърсяване.
От платформата Emerging Europe цитират независимо научно изследване, изготвено от френската организация ACRO, според което засегнати могат да бъдат 8 милиона души, които разчитат за водоснабдяването си на Днепър, сред които и живеещите в Киев. Като допълнителен ефект замърсяването на земеделската земя крие рискове за 20 милиона души в Украйна.
Според Ариел Брюнър, който е ръководител в глобалната неправителствена организация Birdlife International, драгирането на река в райони, в които има повишена концентрация на радиоактивен материал, е безотговорно.
"Всъщност целият проект E40 е недобре замислен и потенциално опасен, като той се прокарва напред при пълно пренебрегване на законодателството, свързано с т.нар. стратегическа екологична оценка", обяснява специалистът.
От Световния фонд за природата (WWF) от своя страна посочват, че Украйна има нужда да подобри транспортните си връзки със своите съседки, включително и с останалите държави от Европейския съюз, но E40 не е единствената опция за това.
Според експертите изграждането на речния канал ще е скъпо, като първоначалната инвестиция в него е над 12 милиарда евро. В допълнение, според WWF, проектът крие и много високи социални, технически и рискове за околната среда. От фонда посочват, че добра негова алтернатива, която ще гарантира бързи доставки между страните и по-ниски разходи, е железопътният транспорт.