Хонконг, най-скъпият имотен пазар в света, има план как да се справи с жилищната си криза. Властите смятат да изградят 4 изкуствени острова, равняващи се на около 1/5 от площта на Манхатън, които могат да приютят повече от 1 милион души, пише Bloomberg.

Подкрепеният от правителството проект за създаване на блестящ имотен и търговски район в морето вече е изпробван на различни места: Палмата Джумейра - архипелаг с форма на палма в Дубай, изпълнен с луксозни имоти; Forest City - жилищен проект за 700 000 души в Малайзия; остров Джурон в Сингапур, където са разположени химически и енергийни съоръжения; и луксозният квартал "Заливът на портиера" в Монако.

Все пак изграждането на изкуствени острови в Хонконг има редица неприятни усложнения, започвайки с цената. Проектът ще струва поне 500 млрд. хонконгски долара (63.8 млрд. щатски долара), съобщава South China Morning Post, а цената му може да се удвои. Освен това има и технически, и политически проблеми: според актуално проучване 49% от обществеността е против плана, а се очакват и огромни екологични разходи, въпреки че властите твърдят, че са избрали по-малко екологично чувствителна зона за строителството.

Изкуствени острови ще борят жилищната криза в Хонконг

Изкуствени острови ще борят жилищната криза на най-скъпия имотен пазар

Ще се стимулира и строителството на повече обществени жилища

Планът на Хонконг за създаване на острови в открити води показва, че властите ще продължат да добавят жилища в скъпите, гладни за пространство градове. Нарастващата заплаха от климатичните промени също дава на правителствата основание да създават "интелигентни и нисковъглеродни" градове, което правителството на Хонконг планира да постигне на новите острови с възобновяема енергия, зелен транспорт и по-високо съотношение на екологичност.

Но предвид непредсказуеми метеорологични събития, се води дебат дали потенциалната енергийна ефективност е достатъчна, за да компенсира причинените големи щети върху околната среда.

"Цялата околна среда ще бъде разрушена", твърди Патрик Юнг, мениджър по опазването на океаните в хонконгския клон на Световния фонд за дивата природа, като посочва потенциални щети на морската хранителна верига, когато микроорганизми и други риби се откъсват от естествената им среда в резултат на рекултивация. "Наистина ли няма друг избор, освен да се насипе земя? Това трябва да бъде първата ни мисъл", казва Юнг.

Новият жилищен район ще се намира на изкуствен остров между двата големи острова Лантау и Хонконг

Източник: gov.hk

Новият жилищен район ще се намира на изкуствен остров между двата големи острова Лантау и Хонконг

Ръководителят на Хонконг Кари Лам представи плана, наречен Lantau Tomorrow Vision, като част от годишното й политическо обръщение. Той е в основата на усилията й за увеличаване на наличната земя в специалния административен район. Проектът за изграждането на острови с площ 17 000 декара в централните води на града, между остров Лантау и остров Хонконг, има за цел да добави до 400 000 жилища за около 1.1 млн. души, започвайки от 2032 г.

Но още при обявяването си планът предизвика обществена съпротива, като 6000 души излязоха на протест 3 дни след изявлението на Лам. Проектът се превърна и в една от ключовите теми на ежегодния протест в новогодишния ден.

Инициативата има ясни ползи за китайското правителство, което контролира Хонконг по силата на доктрината "една страна, две системи". Лам предвижда Лантау, най-големия отдалечен остров на града, да се превърне в третия основен бизнес район и "аеротрополис", като се има предвид близостта му до международното летище и наскоро отворения мост Хонконг-Джухай-Макао, който служи като ключова връзка с континентален Китай. Това е част от плана на китайския президент Си Дзинпин да трансформира региона в икономика за трилион долара, съперничеща на Силициевата долина.

$20 милиарда: Китай откри най-дългия мост в света (видео)

$20 милиарда: Китай откри най-дългия мост в света (видео)

Изградени са и два изкуствени острова, между които съоръжението минава под водата

"Това може да е правилната посока за Китай, но това не е правилната посока за Хонконг", казва Стив Цанг, директор на SOAS China Institute към Лондонския университет. "Простото превръщане на Хонконг в неразделна част от по-широк строителент проект на Китайската народна република отслабва Хонконг по отношение на неговия специален характер и специален принос към Китай, а не го засилва", обяснява Цанг.

Тъй като обществеността продължава да бъде разочарована от недостъпните цени на жилищата, предлагането на обществени жилища изостава от целите и увеличава средното време за чакане за жилище до 5.5 години, най-много от 2000 г.

Постоянният приток на континентални мигранти увеличава търсенето, а островите са "най-ефективният и най-бързият начин" за тяхното настаняване, казва Сони Ло, професор по политика в Университета в Хонконг. Близо 1/5 от заявленията за обществени жилища през първото тримесечие на 2018 г. идват от новопристигналите от континентален Китай и това остава спорна тема в местната политика.

Недостъпният имотен пазар, който кара младите да живеят извън закона

Недостъпният имотен пазар, който кара младите да живеят извън закона

Сериозен проблем

Според правителството идеята за строителство в т.нар. изоставени зони - безплодна земеделска земя, открити паркинги и товарни терминали в северната част на Хонконг, които могат да бъдат преобразувани за жилищни нужди - няма как да реши проблема с недостига на земя в дългосрочен план.

Финансовият министър Пол Чан предложи правителството да емитира облигации, за да финансира проекта, на фона на опасенията, че градът може да има малки бюджетни дефицити през следващите години.

Томи Ву, старши икономист на Oxford Economics в Хонконг, предлага правителството да създаде компания, специфична за проекта компания, която да управлява по-печеливши проекти при завършването на островите, за да привлече финансиране от банки, застрахователи или пенсионни фондове.

Да живееш на 9 кв.м.: Новата мода на най-скъпия пазар за имоти (СНИМКИ)

Да живееш на 9 кв.м.: Новата мода на най-скъпия пазар за имоти (СНИМКИ)

O-Pods разполагат с по 2 помещения и ще могат да се наемат за 400 долара месечно

Бившият финансов министър Чан Ка-кюнг твърди, че проектът е фискално защитен, тъй като правителството може да си възстанови разходите, защото създадената земя ще има значителна търговска стойност.

"Трябва да помислим каква икономика ще имаме през 30-те и 40-те години на 21 век. Това трябва да бъде технологична икономика, зелена икономика, цифрова икономика с интелигентна инфраструктура. Къде в Хонконг можеш да построиш такова място?", риторично пита Чан.

Група от 38 професори по икономика, ръководена от Ричард Уон Юе-чим от Университета в Хонконг, подкрепи това мнение в общо изявление. Според учените правителството може да извлече печалба от продажбата на земя, а обществото може да се възползва от скритата икономическа стойност на инфраструктурата и общностните съоръжения.

Хонконг се отказа от жилищата с размери на паркомясто, щом цените започнаха да падат

Най-скъпият имотен пазар се отказа от жилищата с размери на паркомясто

Купувачите се насочват към по-големи домове на същата цена

Много от професорите, включително Уонг, който е в борда на големите строителни предприемачи, са работили като консултанти на правителството и про-пекинските мозъчни тръстове.

Критиците като Алберт Лай, заместник-председател на продемократичната Гражданска партия, смятат, че проектът ще жертва по-неотложните нужди на Хонконг в името на това скъпо и екологично съмнително начинание.

"Правителството изобщо не се интересува от прехраната и благосъстоянието на хората. Ако ги е грижа, ресурсите ще бъдат изразходвани за проекти, които биха могли да доведат до по-непосредствено подобряване на препитанието", твърди Лай.