Пандемията с право си заслужи по-голямата част от вината за сътресенията в глобалната верига за доставки през последните две години. Войната в Украйна задълбочи проблема още повече. Има обаче и една по-малко рекламирана заплаха, която обаче е с невиждан до момента мащаб. Става дума за изменението на климата, категорични са водещи учени и експерти, цитирани от Business Insider и от редица американски медии тези дни.

Пандемията и войната са "временен проблем", докато изменението на климата е "нещо ужасно в дългосрочен план", казва Остин Бекер, който е учен по устойчивост на морската инфраструктура от Университета на Роуд Айлънд.

"Промяната на климата е бавно развиваща се криза, която ще продължи много, много дълго време и ще изисква някои фундаментални промени", допълва Бекер.

Изменението на климата ще повлияе неравномерно на европейската финансова система

Изменението на климата ще повлияе неравномерно на европейската финансова система

Защо климатичните промени са не вещаят нищо добро нито за планетата, нито за икономиката?

Според повечето учени буквално всяка крайбрежна общност и всяка транспортна мрежа в света ще се сблъска с някои рискове от измененията на климата, а светът няма да има достатъчно ресурси, за да направи всички необходими инвестиции за промяна в полза на хората и на бизнеса.

От всички заплахи от изменението на климата за веригите за доставки, покачването на морското равнище се крие като потенциално най-голямата. Но дори и сега, години преди повишаването на морското равнище да започне да наводнява пристанища и друга крайбрежна инфраструктура, прекъсванията във веригата за доставки, причинени от урагани, наводнения, горски пожари и други форми на все по-екстремно време, разтърсват световната икономика.

Учените казват, че различни смущения, свързани с климата, ще се засилят през следващите години, когато земята се затопли. В допълнение, пристанищата, железопътните линии, магистралите и цялата транспортна инфраструктура и доставка ще бъдат застрашени от повишаване на морското равнище с приблизително 60 до 180 см. А може и с повече.

Около 90 процента от световния товарен превоз се превозва с кораби и бъдещите наводнения в крайна сметка ще застрашат повечето от 2738-те крайбрежни пристанища в света, чиито кейове обикновено лежат точно над морското равнище до 4,5 метра.

Но за повечето пристанищни мениджъри заплахата изглежда далечна във времето. Същото важи и за повечето политици. А проблемите, за жалост, вече се задават. Отлагането на решителните действия от страна на държавите и на бизнеса само влошават ситуацията.

Как изменението на климата застрашава отглеждането и пазара на кафе - индустрия за $19 милиарда

Как изменението на климата застрашава отглеждането и пазара на кафе - индустрия за $19 милиарда

В края на 2021 г. цената на кафето на борсата се покачи до почти 10-годишен връх