Пандемията с право си заслужи по-голямата част от вината за сътресенията в глобалната верига за доставки през последните две години. Войната в Украйна задълбочи проблема още повече. Има обаче и една по-малко рекламирана заплаха, която обаче е с невиждан до момента мащаб. Става дума за изменението на климата, категорични са водещи учени и експерти, цитирани от Business Insider и от редица американски медии тези дни.
Пандемията и войната са "временен проблем", докато изменението на климата е "нещо ужасно в дългосрочен план", казва Остин Бекер, който е учен по устойчивост на морската инфраструктура от Университета на Роуд Айлънд.
"Промяната на климата е бавно развиваща се криза, която ще продължи много, много дълго време и ще изисква някои фундаментални промени", допълва Бекер.
Според повечето учени буквално всяка крайбрежна общност и всяка транспортна мрежа в света ще се сблъска с някои рискове от измененията на климата, а светът няма да има достатъчно ресурси, за да направи всички необходими инвестиции за промяна в полза на хората и на бизнеса.
От всички заплахи от изменението на климата за веригите за доставки, покачването на морското равнище се крие като потенциално най-голямата. Но дори и сега, години преди повишаването на морското равнище да започне да наводнява пристанища и друга крайбрежна инфраструктура, прекъсванията във веригата за доставки, причинени от урагани, наводнения, горски пожари и други форми на все по-екстремно време, разтърсват световната икономика.
Учените казват, че различни смущения, свързани с климата, ще се засилят през следващите години, когато земята се затопли. В допълнение, пристанищата, железопътните линии, магистралите и цялата транспортна инфраструктура и доставка ще бъдат застрашени от повишаване на морското равнище с приблизително 60 до 180 см. А може и с повече.
Около 90 процента от световния товарен превоз се превозва с кораби и бъдещите наводнения в крайна сметка ще застрашат повечето от 2738-те крайбрежни пристанища в света, чиито кейове обикновено лежат точно над морското равнище до 4,5 метра.
Но за повечето пристанищни мениджъри заплахата изглежда далечна във времето. Същото важи и за повечето политици. А проблемите, за жалост, вече се задават. Отлагането на решителните действия от страна на държавите и на бизнеса само влошават ситуацията.