Сайт, в който може да търсиш информация от всички други сайтове в интернет? Джобен компютър, който има голям сензорен екран и постоянна връзка с интернет? Онлайн платформа, която предлага достъп до хитови филми срещу абонамент? За да ги има Google, iPhone и Netflix, има едно ключово условие - някой някъде някога да си е представил този продукт или услуга и да е започнал да работи за това да стане реалност.
Най-вероятно не е някой, по-скоро са някои - в множествено число. Добрите идеи всъщност не са чак толкова уникални. Рядкост обаче са тези, които са се превърнали в успешен бизнес. Причината е, че доброто хрумване е само началото на един дълъг и тежък път.
В свой материал за Entrepreneur предприемачът Сайръс Клафи посочва трите ключови съвета за тези, които смятат, че идеята им притежава бизнес потенциал.
Без упоритост не става: Успешният бизнесмен си личи не в моментите на триумф, а тогава, когато ситуацията е сложна. Провалът е най-голямото изпитание за волята - неудачният прототип, издъненият пазарен дебют и финансовите притеснения могат да разколебаят тези, които са склонни твърде лесно да се откажат.
За останалите неуспехът носи важни уроци - и именно заради това не трябва никога да се търси "пряк път" нагоре: понякога е по-добре да паднеш, но преди да си се покатерил прекалено нависоко. Клафи призовава да атакувате върховете стъпка по стъпка - с по-малки, но и по-обозрими и реалистични цели. Така не губите нито продуктивността, нито представата накъде сте се запътили.
Нужна е подкрепа: "Сговорна дружина планина повдига", е казал народът съвсем не случайно. Даже и да сте убедени, че имате най-уникалната бизнес идея на света, със сигурност ще срещнете по-големи трудности, ако действате напълно самостоятелно, вместо да съберете силен екип.
Образът на гениалния всемогъщ предприемач е много любим на авторите на литературни и кино произведения, но в реалния свят е рядкост. Даже Стив Джобс е постигнал огромните си успехи с помощта на хора, които са разбрали, надградили и превърнали в реалност визията му за продукти като Macintosh и iPhone.
Източник: iStock
Важно умение за всеки бизнес лидер е да може да събере около себе си един истински "дрийм тим" от професионалисти в различни сфери - и след това да е в състояние да им гласува доверие при вземането на решения, за които те ще са най-подготвени.
В стратегически план, това как ще се отнасяте с първите си служители ще зададе тона, който пък те ще следват в собствените си екипи, които неминуемо ще се обособят, ако компанията е успешна. Ако културата е токсична, няма как продуктът да разгърне пълния си потенциал.
Правилното място и правилното време: Идеите не съществуват във вакуум. Затова и е важно кога и при какви обстоятелства решавате да започнете новия си бизнес.
Една брилянтна идея може да се провали с гръм и трясък при дебют в неподходящия момент - например опитите за интеграция на интернет и телевизия през 90-те. В същото време, съвсем невпечатляваща концепция може да постигне много, ако бъде реализирана в подходящия момент - цялата индустрия със смартфон аксесоари е отлично доказателство за това.
Затова и всеки начинаещ предприемач трябва да познава не само собствената си сфера, но и да следи пазарните тенденции, новите технологии и промените в потребителските предпочитания. Понякога разликата между успеха и провала може да е само в решението дали да представите нещо ново около голямо събитие от общ характер, през конкретен сезон или около даден празник.
Даже и да сте най-добрите, това няма никакво значение, ако никой не ви е забелязал и никой не е поел риска да изпробва вашия продукт или услуга.