Шефът на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи Орлин Пенев е подал оставка, става ясно от кратко съобщение на страницата на институцията.
Главната задача на т.нар. бюро "Зелена карта" е да изплаща обезщетения при катастрофи в чужбина, причинени от незастраховани български автомобили, както и да се погрижи българските застрахователи да изплащат в срок дължимите компенсации при пътни произшествия в друга държава.
Пенев е фигура с дълга кариера и богат опит в застраховането, заемайки редица ръководни позиции в ЗАД "Алианц България". Той е бивш председател на Асоциацията на застрахователите в България.
Като официално основание за доброволното му оттегляне са посочени здравословни причини. То обаче вероятно е резултат от вихрещия се скандал със системата "Зелена карта" и наложения от Брюксел мониторинг над български застрахователни компании заради неизплатени щети при пътни произшествия в чужбина.
Наблюдението върху България е наложено от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС още през февруари-март тази година, когато от страната ни е поискана банкова гаранция от 4 млн. евро. По това време българските застрахователи внесоха гаранцията, което оскъпи полиците "Гражданска отговорност" с около 12 лв.
Но това беше само началото. През този месец стана ясно, че мониторингът ще се провежда при по-строги условия. Брюксел настоява за ежемесечни финансови отчети на българското бюро "Зелена карта", както и за банкова гаранция, за да е сигурно, че неизплатените щети ще бъдат уредени, съобщи "24 часа".
Мониторингът изисква сключването на общ презастрахователен договор за целия пазар, който вероятно ще струва около 20 млн. евро. Вноските, които застрахователите внасят в Гаранционния фонд, също могат да бъдат увеличени.
Всички тези финансови изисквания вероятно допълнително ще оскъпят застраховката "Гражданска отговорност" и полиците "Злополука".
Премиерът Бойко Борисов също се изказа по темата, твърдейки, че 42% от катастрофите в Румъния се случват с коли с български номера и има хора в чужбина с по 300-400 автомобила с българска регистрация.
Застрахователният бранш е напълно наясно с възможните финансови последствия от мониторинга, но засега компаниите са готови солидарно да поемат тежестта от финансовите санкции, тъй като смятат, че това е по-добър вариант от възникване на ликвидни проблеми в големи компании.