Европейският съюз представи в сряда чернова на нови правила, които ще ограничат участието на субсидирани от държавата чуждестранни компании в обществени поръчки на Стария континент, предава The Wall Street Journal.
Проектозаконът е поредният знак, че Брюксел променя позицията си спрямо Китай — най-големият търговски партньори на съюза при стоките и критично важен пазар за износителите. Макар че правилата няма да посочват изрично Китай, анализаторите посочват, че големите китайски компании са основната им цел.
Ако бъдат одобрени от 27-те правителства и Европейския парламент, правилата ще дадат на антитръстовите органи на блока нова власт, с което да забраняват на чуждестранни компании да придобиват европейски дружества, както и да участват в обществени поръчки — ако се докаже, че се възползват от държавни субсидии.
Регулациите ще помогнат за успокояване на растящите притеснения на Стария континент, че китайският бизнес — щедро спонсориран от комунистическата партия — дава невъзможно ниски оферти при обществени поръчки и предлага непобедими премии при придобивания.
"Проблемът е, че Китай не играе по правилата на Световната търговска организация. Те използват всички предимства, но не искат да приемат ограниченията", казва Улрих Акерман, управляващ директор за международната търговия в German Mechanical Engineering Industry Association.
В Китай често субсидиите са огромни, посочва Акерман. Китайските компании може да получат безплатно земя от местните власти, евтино електричество и вода, субсидирани заводи и машини. "Накрая се получава цена, с която европейците не могат да се съревновават", категоричен е той. Правителствата трябва да съобщават на СТО при отпускането на субсидии, но Пекин не го прави.
"Несправедливите предимства, предоставяни чрез субсидии, са отдавна наболял проблем за международната конкуренция. Ето защо направихме наш приоритет пресичането на подобни нелоялни практики. Те изкривяват пазарите и предоставят конкурентни предимства въз основа на получената подкрепа, а не въз основа на качеството и иновативността на съответните продукти. Днешното предложение допълва нашите усилия в международен план по този въпрос. То ще осигури еднакви условия на конкуренция в рамките на ЕС и ще насърчи положителната промяна, като същевременно запази отвореността, която е толкова жизненоважна за нашата икономическа сила", коментира изпълнителният заместник-председател Валдис Домбровскис, отговарящ за икономиката в интерес на хората и търговията.
Политическите отношения между Европа и Китай помръкнаха през последните месеци. И макар че редица европейски производители разчитат значително на китайския апетит за автомобили, луксозни и други стоки, те са все по-притеснени, че Китай завзема пазарния им дял.
Междувременно пандемията подчерта колко важна е правителствената намеса и контрола върху някои чувствителни индустриални сектори. Но ЕС, за разлика от САЩ, не търси начин да отдели напълно части от икономиката от Китай. Вместо това Брюксел се надява, че ще може да принуди Китай да играе по международните правила.
По-твърдият подход на Брюксел спрямо Китай бе немислим доскоро и отчасти това отразява промяната на политическите течения на върха в блока от икономически либерализъм към протекционизъм, смятат експерти.
Пред новото законодателство има няколко пречки. Първата е, че окончателният текст трябва да бъде съгласуван между Европейската комисия, националните правителства и Европейския парламент — процес, който може да отнеме години.
Макар че предложенията имат подкрепата на най-големите икономики, Франция и Германия, някои други правителства може да са по-предпазливи. Критики ще има и към сложността на правилата.
Вторият въпрос е, един път приети, колко агресивно ще бъдат изпълнявани правилата. А третият проблем е, че невинаги е лесно за ЕС да докаже, че чуждестранните компании получават субсидии.