КТ "Подкрепа" са разгледали предложения от служебното правителство бюджет и смятат, че Министерство на финансите просто е изчислило вече заложените политики от предходни правителства, но без да предлага и приема мерки, с които да се намали дефицитът и да се гарантира ръст на доходите на заетите.

"Разбираме сложната политическа ситуация, в която се намира страната, но тя не може да бъде оправдание за отказ от вземане на управленски решения, особено когато България се намира в сериозна икономическа и социална криза", посочват от КТ "Подкрепа". Според синдикалната организация самият подход на правителството е изключително притеснителен.

От синдикалната организация изпращат становищата си по проектобюджета, както и по малките бюджети - на ДОО и НЗОК, включително предлагайки и конкретни мерки.

Те отправят критики по отношение на основни показатели, които предопределят състоянието на бюджета и трудовите възнаграждения. Правителството се отказва да обложи свръхпечалбите, които бяха генерирани включително благодарение на компенсациите, изплатени от държавния бюджет, от което се очакваха допълнителни приходи само в рамките на половин година от 2,4 млрд. лв. Вместо това правителството предлага замразяването на заплатите на педагогическия персонал. Дори замразяването фактически да не е включено в бюджета, посоката на тази политика е меко казано смущаваща.

КТ "Подкрепа" изразява възмущението си от факта, че не е предвидено второ увеличение на минималното възнаграждение за страната. "Още през миналата година заявихме, че замразяването на доходите на българските граждани е пагубно, ефектът от ерата Дянков продължава да поддържа възнагражденията в страната на най-ниското ниво в Европейския съюз и да прогонва хората в трудоспособна възраст извън страната." Синдикатите настояват МРЗ да се увеличи още сега на 850 лв.

По предложените от МФ мерки, КТ "Подкрепа" изброява оценката си, но подчертава, че те не са включени в проекта на бюджет, т.е. не са включени в сметките.

  1. Увеличение на стандартната ставка на ДДС от 20 на 22% - този данък се плаща от потребителите. И към момента приходите в бюджета от косвени данъци представляват около половината от всички приходи. Въвеждането на по-висока ставка означава да се натоварят допълнително най-нискодоходните групи граждани, които харчат целия си месечен доход за покриване на жизнените си нужди. КТ "Подкрепа" е категорично против такава мярка.
  2. Увеличение на ставката на корпоративния данък от 10 на 15% - това би увеличило приходите с допълнителни 2,31 млрд. лв. Както вече посочихме горе, КТ "Подкрепа" намира повече логика в двустепенно корпоративно облагане, а именно запазване на 10% данък за малкия и средния бизнес и 20% за големите предприятия или за тези, които формират значителни печалби. Напомняме, че ниското данъчно облагане не доведе до значим ръст на инвестициите, а редом с това България е с най-висок дял на сивата икономика - не беше постигната нито една от двете основни цели, с които беше въведен неприлично ниският данък върху печалбата преди 15 години.
  3. Въвеждане на данък за свръхпечалбите - не само подкрепяме, но КТ "Подкрепа" настояваше тази мярка да се въведе заедно с компенсациите, изплащани на бизнеса, миналата година. Това са допълнителни 2,4 млрд. лв.
  4. Отпадане на намалената ставка на ДДС за ресторанти и фитнеси - напълно подкрепяме тази мярка. Това не са стоки и услуги от първа необходимост, а струват на бюджета общо 204 млн. лв. годишно.
  5. Освобождаване от акциз (природен газ, LPG, ел. енергия) - тук следва да се действа внимателно, да се направят прецизни прогнози дали и доколко е отминал негативния ефект от драстичното покачване на цените през 2022 г. Фискалните цели не бива да бъдат водещи.
  6. Увеличен размер на данъчни облекчения за деца - КТ "Подкрепа" смята, че увеличеният размер на тези облекчения не само не трябва да се премахва, но и следва да се промени законът, така че да се прилагат всяка година. Данъчно облекчение от 20 лв., каквото е нормативно определеното, е унизително.
  7. Акциз на течностите за електронни цигари, несъдържащи никотин, и заместителите на тютюна, съдържащи никотин, по акцизен календар - по-скоро смятаме, че прилагането на акциз за тези продукти ще ги равнопостави с цигарите.
  8. Определяне на 100% дивидент за държавата от държавните дружества и предприятия за 2023 г. - категорично против сме подобна мярка. Държавните дружества имат нужда от средства, за да се модернизират. Източването на държавните енергийни дружества до момента достатъчно отслаби публичния сектор, за да бъде подпомогнат частния такъв. Не случайно от обхвата на тази мярка са изключени например ВиК дружествата, които дори не могат да обезпечат функционирането си.
  9. Без политика за достигане на 125% от СБРЗ за страната за педагогическия персонал от 01.01.2023 г. - това е дългосрочна политика, която беше предприета, след като сектор образование остана без кадри. В момента вече има интерес към педагогическата професия, който беше провокиран именно от политиката по доходите в сектора. Прекратяването й ще върне системата в изходно положение, което България не може да си позволи.
  10. Без политика по доходите - 10% за структури (без общини), които не са получили увеличение през 2022 г. - в държавната администрация има немалко служители, които получават заплати близки до МРЗ. Това демотивиращо възнаграждение отслабва контролните и регулаторните функции на държавата. Никаква съдебна реформа не може да даде резултати така, а борбата с корупцията ще си остане само декларативна.
  11. Без политика по доходите - 15% за общинска администрация - общините и понастоящем са изключително недофинансирани, а техните служители са с минимални заплати. КТ "Подкрепа" категорично не може да се съгласи с подобен подход, особено след пиковата инфлация от 2022 г., която продължава и през 2023 г.
  12. Без индексация на пенсиите с 12% по чл. 100 от КСО, считано от 01.07.2023 г. - осъвременяването на пенсиите е законово установено. И в други години се е случвало швейцарското правило да се пренебрегне, което доведе до изоставането на пенсионните плащания. При замразяване на пенсиите до голяма степен ще се заличи ефектът от миналогодишното увеличение. Вместо това настояваме да се приемат предложенията на КТ "Подкрепа" за административно увеличение на минималните осигурителни доходи и максималния осигурителен доход.
  13. Без политика за въвеждане на нова еднократна помощ за учениците от втори, трети и четвърти клас - неприемливо е отстъплението от мярка, която насърчава посещаването на училище. От друга страна, е възможно да се помисли за прилагане на доходен тест, тъй като най-високодоходните групи домакинства нямат нужда от такова подпомагане.
  14. Без индексация на възнагражденията и разходите за облекло на заетите в органите на съдебната власт и на народните представители - индексацията на заетите в съдебната власт също е нормативно определена, поради което към момента тази мярка е невъзможна.