Второто летище в Европа по брой преминали пътници - френското "Шарл де Гол", съвсем скоро може да премине от държавни в частни ръце. Пътят към това беше разчистен от френския сенат, който миналата седмица гласува промяна в законодателството, което досега не позваляваше на държавата да изпуска мажоритарния контрол в летищната компания ADP. Така държавната компания, която управлява трите аеропорта в Париж с общ пътникопоток от над 105 милиона души през 2018 година, вече е на път да стане частна.
Към момента френското правителство държи 50.63% от капитала на дружеството, а останалата част се разпределя между различни миноритарни акционери. Сред тях са институционални акционери (22.3%), компаниите Royal Schiphol Group (8%), VINCI (8%), Credit Agricole (5.1%), индивидуални инвеститори (4.3%) и служители на компанията (1.7%). След законодателните промени обаче то ще се раздели с мажоритарния пакет, като вероятно ще запази миноритарен.
Според различни оценки Париж може да получи за своя дял в компанията около 9.5 милиарда евро според цената на акциите в момента на борсата. Планираният период на концесията е 70 години, като тя ще обхваща основните дейности на летищата - търговски дейности, паркинги, хотели, луксозни бутици, които представляват 74% от приходите на ADP. Новият стопанин на парижките аерогари обаче няма да има думата при определянето на таксите например.
Пред Франция има три варианта според местните медии: да продаде държавния дял на един играч, на група от кандидати или да продаде само част от дела си. Един от потенциалните кандидати е и в момента акционер - Vinci Group, която има сериозен опит в този сектор.
Министърът на икономиката на страната Бруно льо Мер вижда "най-добрия път" за развитието на летището в отдаването му на 70-годишна концесия. Заедно с това прихода от сделката ще позволи на бюджета "да излезе от червено" и ще се осигурят средства за фонда за иновации. Според Жак Делпла, икономист и специалист в европейската авиоиндустрия, през следващите 20 години Париж има шанса да удвои капацитета на своите летища, но това няма да стане, докато държавата притежава мажоритарния дял в компанията.