Управляващият директор на Международния валутен фонд, Кристин Лагард заяви, че инициативата на Китай "Един пояс - един път" показва признаци на прогрес, но предупреди за потенциалните дългови и други рискове за участващите в съвместните проекти страни партньори. 

В това отношение една от основните задачите е да се гарантира, че транспортните потоци на мегапроекта, че ще преминат там, където е необходимо. А вторият проблем е участниците да се съсредоточат върху разумна бюджетна политика, посочи Лагард на конференция в Пекин. 

"За щастие знаем, че китайското ръководство е наясно с тези потенциални рискове и също така познава доказани стратегии, които могат да помогнат за решаването на проблемите", каза още шефът на МВФ.

Лагард отбеляза още, че тази крупна инициатива може да осигури необходимото финансиране за инфраструктурата на страните партньори, но не трябва да се счита за "безплатен обяд" за тези държави.

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

И да даде възможност на Китай да придобие контрол над тях

В страни, където държавният дълг вече е доста висок, внимателното управление на условията за финансиране е от решаващо значение, за да се предпазят Китай и правителствата на страните партньори от присъединяването към ангажименти и договори, което в бъдеще ще им причинят сериозни финансови затруднения в бъдеще, предупреди Лагард. 

Започвайки от 2013 година, Китай изпълнява амбициозната програма "Един пояс - един път". Целта е да създаде физическа инфраструктура и политически отношения, които да свързват повече от 60 държави в Азия, Европа и Африка. 

Критиците на този мегапроект се притесняват, че Китай е толкова съсредоточен върху задачата да разшири геополитическото си влияние в конкуренция със страни като САЩ и Япония, че е в състояние да ангажира и затъне в проекти, които нямат особен икономически смисъл. 

Китай създава "Полярен път на коприната"

Китай създава "Полярен път на коприната"

Поднебесната империя очерта интересите си в арктическия регион

Въпреки това, при спазване на определени условия, икономическите аргументи в полза на инициативата изглеждат доста сериозни. Както се потвърждава от доклада на Азиатската банка за развитие, много страни, участващи в проекта, спешно се нуждаят от големи инвестиции в инфраструктурата и точно това са инвестициите, които Китай обещава да предостави. 

Но има и други належащи проблеми. В някои страни, като Бангладеш и Киргизстан, липсват надеждна енергийна база, което възпрепятства развитието на техния промишлен сектор и това отслабват експортния им потенциал. 

Други държави, като Индонезия например, нямат достатъчно пристанища за вътрешна икономическа интеграция и международна търговия.

Новият съюзник, с който Китай възражда Пътя на коприната

Новият съюзник, с който Китай възражда Пътя на коприната

Древната столица Сиан е от ключово значение