Нахлуването на Русия в Украйна се превърна в доста грубо "събуждане" за страните от НАТО. Сред повече от две десетилетия без военни конфликти в Европа и ангажираност предимно в рамките на експедиционни мисии далеч от Стария континент, Алиансът изведнъж се сблъска със значително отслабналия си потенциал да защитава собствената си територия.
Това наложи ударна модернизация както на въоръжението, така и на инфраструктурата. По-голямата част от натовските бази в Европа съществуват още от преди Студената война. По обясними причини изчерпателната информация за тях не е изобилна, но все пак са ясни някои от основните обекти на Алианса на континента.
Сред тях през следващите години ще се нареди и румънската авиобаза "Михаил Когълничану", която ще бъде значително разширена и в някои аспекти може да стане най-мащабната в рамките на НАТО. Ето някои от ключовите локации на Алианса към момента:
Рамщайн
Най-голямата към момента натовска база в Европа се намира край Кайзерслаутерн, Германия. Появата ѝ е почти случайна - при изграждането на магистрала се срутва мост и вече изграден пътен участък се оказва неизползваем. Той се превръща в писта в писта за "Луфтвафе", а след това и американските ВВС я използват при настъплението си срещу нацистките сили.
След войната в периода 1949 г. - 1953 г. е изградена мащабна инфраструктура и в момента "Рамщайн" с площта си от 14 кв.км е в центъра на голям военен район с общо 54 000 американски военни и цивилни, като със самата база са ангажирани над 16 000 души.
Източник: Wikimedia Commons
Базата е щаб на американските ВВС в Европа, както и на съюзното ВВС командване на НАТО. Постоянно базирани са части на военнотранспортната авиация.
5 факта за НАТО, които може би не знаете
От началото на НАТО досега, алиансът нараства до 31 държави
Авиано
Авиобаза "Авиано" е едно от най-старите италиански летища - историята му започва още през 1910-1911 г. Разположено в северната част на страната, то е дом на бойни самолети през две световни войни. Там е била и школата за бомбардировъчни пилоти.
От 1955 г. това е база на НАТО, която е непрекъснато разширявана и подобрявана. Общо близо 5000 военни и цивилни от Италия, САЩ и други натовски страни са ангажирани на нейна територия.
Източник: Wikimedia Commons
"Авиано" беше и едно от ключовите летища, от които излитаха самолетите на Алианса, които бомбардираха Югославия през 1999 г.
В момента там са базирани изтребители F-16.
Лейкънхийт
Базата на RAF в графство Съфолк също е сред най-старите все още използвани летища в Европа. То е в експлоатация още от Първата световна война. След 1941 г. от него към Германия излитат бомбардировачи, а от 1946 г. започва да се използва от американската стратегическа авиация. Съхраняват се и атомни бомби.
"Лейкънхийт" по време на Студената война се използва от шпионските самолети U-2, от няколко ескадрили свръхзвукови изтребители и ударни машини F-111.
Източник: Wikimedia Commons
Към момента в базата има модерни изтребители F-35, но също и F-15 и ударните F-15E. От март миналата година се работи по проект, който предвижда в базата отново да се съхранява ядрено оръжие.
В нея работят близо 7000 военни и цивилни, а площта ѝ е 23 кв.км.
Кемп Бондстийл
Главната база на KFOR в Косово (все още) е и най-голямата на НАТО на Балканите.
Тя се простира на под 4 кв.км, но в нея са разположени по около 7000 войници от Алианса.
Източник: Wikimedia Commons
Базата не е достъпна за инспекции от Комитета за предотвратяване на изтезанията, като американската армия е била критикувана нееднократно, че използва "Кемп Бондстийл" като затвор за предполагаеми терористи - има даже сравнения с "Гуантанамо".
Констанца
57-ма авиобаза на румънските военновъздушни сили "Михаил Когълничану" е създадена по време на Студената война край пристанищния град Констанца - на по-малко от 60 км от българската граница. В нея са базирани различни реактивни изтребители - от ранните Як-17 през МиГ-23 до МиГ-29 в края на 80-те.
От 1999 г. базата се използва от американските ВВС, включително - по време на втората война в Ирак. Днес "Михаил Когълничану" се използва за еър полисинг - с участието на Eurofighter Typhoon, F/A-18 Hornet, F-16 и ред други изтребители от натовски държави. През миналата година на летището кацнаха и ракетоносни бомбардировачи B-1B.
Източник: Wikimedia Commons
От 2019 г. се работи по проект за разширяване на авиобазата - като пряк отговор на анексирането на Крим от страна на Русия. Целта е "Михаил Когълничану" до 2040 г. да стане малък военен град, подобен на "Рамщайн". Плановете са той да е на площ от 28 кв.км и в него да живеят 10 000 войници от НАТО със семействата си плюс помощен персонал. Реконструкцията ще струва 2,5 млрд. евро, които ще дойдат от националния бюджет.
Вече започна и изграждането на нова писта за излитане и кацане. Ще има още една, както и нова контролна кула, радиомаяк и радионавигационна система, полетен тренажор, хангари, административни и социални сгради, училища и детски градини, магазини, ресторанти, кино и болница.
Проектът предизвика гнева на Русия, като през март зам.-председателят на Комисията по международна дейност на Съвета на Руската федерация Андрей Климов беше директен: Колкото по-голяма е "антируската" военна база и "колкото е по-близко до границите на Русия, толкова по-вероятно ще е да бъде сред първите цели на ответните удари".
Хирам
на 20.06.2024 в 09:31:20 #1А какво да кажем за огромната подземна база, която се изгражда в планините над Костенец, под прикритие на "скоростна железница" към Белово? Натрупаните планини от изкопан камък, говорят за поне пет пъти повече освободено подземно пространство отколкото един тунел, дори и двойна тръба. А защо камъка се трупа на планини отгоре над тунела, а не се запълва дере? За да предпази от удар с кинжал подземните хангари. Мдаааа