Да, само преди три десетилетия тази страна беше една от най-бедните на планетата. Как Виетнам успя постигна истински икономически бум през последните 30 години? Ще ви разкажем накратко за невероятния път, който страната измина за толкова кратък период от време, какви промени се случват в далечната югоизточна азиатска държава.
Източник: iStock
Нека първо се върнем към 1991 г., когато
Виетнам пое по пътя на реформите
В градовете почти нямаше коли, а нощите бяха потънали в мрак заради спирането на тока. Само си представете, в началото на деветдесетте повече от половината виетнамски граждани са били под прага на бедността.
Сега нека се прехвърлим към днешния Виетнам. Той стана привлекателен за инвестиции и ярък пример за това как икономическите реформи могат радикално да променят стандарта на живот на населението. Въпреки това, както при всяко амбициозно начинание, пътят към успеха беше дълъг и труден.
Със сигурност, когато мислите за Виетнам, първото нещо, което идва на ум, са островърхите сламени шапки и войната във Виетнам. Но може би си струва да преосмислите асоциациите си и да обърнете внимание на основния факт: Виетнам вдигна икономиката си на крака само за няколко десетилетия.
Какво помогна на Виетнам да постигне такъв впечатляващ растеж? Един от ключовите моменти бяха инвестициите. Половината от населението на страната е на възраст под 35 години, така че в образованието са инвестирани огромни суми.
Също толкова важно беше развитието на инфраструктурата и отварянето на Виетнам към световната икономика. Виетнам стана член на АСЕАН, Световната търговска организация подписа редица търговски споразумения, които намалиха митническите тарифи върху търговията с други страни.
Виетнам бързо се изкачи в списъка на страните с най-добри условия за правене на бизнес - през 2000-те години беше на 104-то място, а през 2018 г. вече е на 68-о място. Производството излезе на преден план и показа силен напредък, а чуждестранните инвеститори активно инвестираха в развитието на азиатската страна от средата на 80-те години на миналия век насам.
Източник: GettyImages
Резултатите от тези трансформации са просто невероятни
Днес Виетнам е лидер в сглобяването на смартфони, произвеждайки всяка десета джаджа в света. В допълнение, тя се превърна в най-големия доставчик на електроника в Югоизточна Азия, на второ място след Сингапур. Произвежда електрически коли, които се опитва да продава в САЩ. Други стоки също се изнасят успешно почти по цялата планета.
Нека погледнем данните за БВП на глава от населението:
- 1985 - 230 долара;
- 2017 г. - 2,3 хиляди долара.
- 2023 г. - над 4,1 долара
Брой хора под прага на бедността:
- 1985 г. - 58%;
- 2017 г. - 10%
През 90-те години на миналия век икономиката на Виетнам се развива с главоломна скорост, заемайки по темпове на растеж второ място след Китай.
Но, както всяка вълнуваща история, има и тъмна страна. Свободата на печата и свободното изразяването в интернет не е в най-добро състояние. Историята на Виетнам обаче показва, че дори от такова лошо състояние е възможно да се измъкне и да се превърне в невероятно привлекателна страна за инвеститорите, показваща бърз икономически растеж в най-кратки срокове.
И накрая да откроим някои характерни за Виетнам неща, които правят страната неповторимо преживяване за все по-големия брой чуждестранни туристи, освен природните красоти и културно-историческите обекти.
Източник: iStock
Мотопеди. Много мотопеди
Може би първото, което хваща окото ви, когато посетите Виетнам, е огромният брой мотопеди по улиците на градовете. Двуколесните превозни средства не само доминират по пътищата на страната, а буквално заемат цялото налично пространство. Според безпристрастна статистика мотопедите и мотоциклетите в страната са 50 пъти повече от традиционните автомобили. Въпреки това, в случая с Виетнам е по-подходящо да се сравни броят на мотопедите с броя на хората в страната, а цифрите тук са доста сравними: на всеки десет души има повече от шест мотопеда. Карат ги мъже и жени, млади и стари, селяни и служители. Цели семейства, пътуват с мотопеди, а също така превозват огромни по обем товари.
Причината за невероятната популярност на двуколесните средства за придвижване във Виетнам е проста: огромен данък върху покупката на автомобил, от 100% до 150% от цената му, плюс годишен данък от 20% за правото на използване. По този начин само много богати хора могат да си позволят да притежават кола във Виетнам, докато скутерите са достъпни за най-широките слоеве от населението. Средно нов мотопед във Виетнам ще струва на купувача не повече от 1,5 хил. долара, а втора ръка $300-400. Изглежда, че първоначално увеличените мита върху автомобилите бяха въведени, за да се избегнат безкрайните задръствания в пренаселените градове на страната, но след като вълна от скутери помете виетнамските улици, правителството се замисли постепенно да ги забрани до 2030 г. Какво ще се случи след това само времето ще покаже.Междувременно непрекъснатият рояк от скутери по виетнамските улици изглежда много колоритен. Единственият проблем е пресичането на пътя.
Източник: iStock
Уличната храна
Друга ярка и оригинална характеристика на Виетнам е големият брой улични места за хранене. Уличната храна тук е представена от всички национални ястия без изключение, от най-популярните, като фо супи и пролетни рулца, до най-екзотичните, като костенурки, змии, жаби и други морски (и не само) влечуги. Културата на уличното хранене е невероятна във Виетнам и не е нужно да ходите в скъп ресторант, за да опитате местната кухня. Ще бъде достатъчно просто да сте в центъра на всеки град и да изберете сред десетки и дори стотици такива места. Повечето от тях са разположени на приземните етажи на сградите, а масите и столовете са разположени директно на тротоара. По този начин можете веднага да видите процеса на приготвяне на ястия.
Почти всичката улична храна е много вкусна и достъпна. Цената на едно ястие в редки случаи ще надхвърли 2-3 долара, а размерът на порциите напълно ще задоволи глада ви. Освен това виетнамската кухня е по-малко пикантна и огнена от повечето други азиатски кухни.
Тесни къщи
Друга много забележима особеност на Виетнам е, че типичното улично застрояване тук се състои предимно от тесни къщи, стоящи близо една до друга. Такива сгради могат да достигнат няколко етажа на височина и да стигнат до десет метра дълбочина, ако не и повече, но ширината на фасадата ще бъде много малка, от два до пет метра. Това правило важи както за гъсто застрояване в центъра на който и да е град в страната, така и за къщи, разположени по главните магистрали или пътишщата в селските райони. Произходът на това явление датира от далечни колониални времена, когато властите събираха данък върху ширината на фасадата от жителите. Подобни закони бяха в сила в редица европейски градове, например Амстердам с неговите тесни къщи покрай каналите.
В съвременния Виетнам тесните къщи често принадлежат на едно семейство и могат да бъдат не само дом, но и работно място за всички членове на семейството. По този начин малък бизнес често се намира на приземния етаж на сграда: магазин, фризьорски салон, сервиз или ателие. Смята се, че можете да отворите собствен бизнес в страната доста бързо и без много бюрократични забавяния. Е, колкото по-натоварена е улицата, на която излиза фасадата на къщата, толкова по-изгодно е за собственика на сградата. Земята обаче в този случай също ще бъде по-скъпа и затова новата сграда ще трябва да бъде възможно най-тясна, за да се спестят пари.
Предимство е , че тези сградите не се нагряват твърде много в горещ ияклимат и консумират по-малко електроенергия. От минусите: в някои продълговати стаи ще има само един малък прозорец или може изобщо да няма прозорци.
Навлизане на западните марки
Световните продуктови марки, включително търговски вериги, популярни компании за облекло, ресторанти за бързо хранене и други представителства на международни компании масово навлизат на виетнамския пазар. През последното десетилетие в страната се наблюдава истински бум: отварят се нови търговски центрове с добре познат списък от бутици с облекло за масовия пазар, заведения за бързо хранене и хотели от международни вериги гостоприемно отварят вратите си, а асортиментът на местните супермаркети уверено се разширява.
Южната столица на страната, бившият "капиталистически" Сайгон, сега известен като град Хо Ши Мин, се превърна в своеобразна входна точка за много чуждестранни марки, които решиха да отворят представителства във Виетнам. И няколко години след успешното стартиране, всички те, по един или друг начин, идват в северната административна столица, "комунистическият" Ханой. Така през 2014 г. много медии побързаха да отразят откриването на първия McDonald's във Виетнам, което се случи почти 40 години след края на войната във Виетнам. Това събитие се състоя в град Хо Ши Мин, а три години по-късно северната столица последва примера на южната.
Източник: ЕПА
Останки от комунизма
Формално Виетнам продължава да бъде комунистическа държава каквато е от много десетилетия, защото дори и според конституцията ръководната роля в страната и обществото принадлежи на комунистическата партия. С течение на времето обаче се въвеждат все повече облекчения в политиката, икономиката, културата и социалната сфера. Частната собственост, предприемачеството, свободната търговия и капиталистическите атрибути отдавна са се превърнали в неразделна част от живота на виетнамците, докато социализмът в страната е представен само от многобройни плакати в духа на социалистическия реализъм с различни сцени от ежедневието и чичо Хо е свидетел на всичко, което се случва.
Червените знамена със звезди, чукове и сърпове съжителстват доста добре с ярките капиталистически витрини на дизайнерски бутици и луксозни модели автомобили, които от време на време се вклиняват в потоците мотопеди и велосипеди. А срещу държавните сгради, охранявани от почетен караул, може да има офис небостъргач от стъкло и бетон. Нека добавим към това масовото използване на смартфони и потреблението на Coca-Cola, претъпканите търговски центрове и непрекъснатото вълнение, свързано с отварянето на международни вериги кафенета и ресторанти и получаваме някаква комбинация от несъвместимото, ярка комунистическа обвивка с типично капиталистически пълнеж.