Русия и Иран изграждат нов трансконтинентален търговски път, простиращ се от източния край на Европа до Индийския океан, 3000-километров проход, който е извън обсега на каквато и да е чуждестранна намеса.
Двете страни харчат милиарди долари, за да ускорят доставката на товари по реки и железопътни линии, свързвани от Каспийско море. Данните за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg, показват десетки руски и ирански кораби - включително някои, които са обект на санкции - вече пътуват по маршрута.
Това е пример за това как конкуренцията между великите сили бързо прекроява търговските мрежи в световна икономика, която изглежда ще се разпадне на съперничещи си блокове. Русия и Иран, подложени на огромен натиск от санкции, се обръщат един към друг и "гледат на изток". Целта е да се защитят търговските връзки от западна намеса и да се изградят нови с гигантските и бързо развиващи се икономики на Азия.
"Става дума за установяване на устойчиви на санкции вериги за доставки по целия път", казва Мария Шагина, експерт по санкции и руска външна политика в базирания в Лондон Международен институт за стратегически изследвания.
Появяващият се търговски коридор ще позволи на Русия и Иран да намалят хиляди километри от съществуващите маршрути. В северния му край е Азовско море, което е оградено от Кримския полуостров, югоизточното крайбрежие на Украйна - включително окупираното от Русия пристанище Мариупол - и устието на река Дон.
Източник: You Tube
В червено съществуващия маршрут и в жълто новият Международен транспортен коридор север-юг
По-рано този месец, изброявайки печалбите на страната си от войната в Украйна, президентът Владимир Путин каза, че Азовско море "е станало вътрешно море" за Русия.
Оттам речните, морските и железопътните мрежи се простират до иранските центрове на Каспийско море и в крайна сметка до Индийския океан. Путин отбеляза важността и на този край на коридора.
На икономически форум през септември той подчерта необходимостта от развитие на корабната, железопътната и пътната инфраструктура по маршрута, което "ще предостави на руските компании нови възможности за навлизане на пазарите на Иран, Индия, Близкия изток и Африка и ще улесни доставките от тези страни в замяна."
Шагина изчислява, че Русия и Иран инвестират около 25 милиарда долара във вътрешния търговски коридор, улеснявайки път на потока от стоки, който Западът иска да спре.
"Двете страни играят на котка и мишка", казва тя. "Те ще проучат всички вратички за транспортиране на забранени продукти и оръжия."
Това тревожи САЩ и техните съюзници, тъй като те се стремят да блокират трансферите на ирански дронове и други военни доставки, които според тях подпомагат войната на Кремъл в Украйна.
"Това е област, която наблюдаваме внимателно, както този маршрут, така и по-общо иранско-руската връзка", каза главният служител по санкциите на администрацията на Байдън, Джеймс О"Брайън, след като миналата седмица обяви нови наказания, насочени срещу ръководители на руските железници.
Робърт Мали, пратеникът на администрацията на Байдън в Иран, казва, че всеки нов търговски коридор се нуждае от проверка, като част от това, което се превърна в негов основен приоритет: спиране на доставките на оръжия между страните. "Това е изключително вредно, безразсъдно решение", казва Мали. "Важно е да поставим светлината на прожекторите върху това, да се опитаме да покажем на света, че не могат да се скрият."
Отвъд търговията с оръжие между страните, има убедителни икономически причини за новия транзитен маршрут.
Корабите, плаващи по реките Дон и Волга, традиционно търгуват с енергийни и селскостопански стоки - Иран е третият по големина вносител на руско зърно - но диапазонът ще се разширява. Двете страни обявиха редица нови бизнес сделки, които обхващат стоки, включително турбини, полимери, медицински консумативи и автомобилни части. Русия също така доставя ядрено гориво и компоненти за иранския реактор в Бушер.
Русия трябва да компенсира внезапното прекъсване на търговските си връзки с Европа, която преди войната беше неин най-голям търговски партньор, както и да намери решения за санкциите на САЩ и Европейския съюз.
"Тъй като европейските транспортни мрежи се затварят, те се фокусират върху разработването на алтернативни търговски коридори, които подкрепят завоя на Русия на изток", казва Николай Кожанов, експерт по Персийския залив в Катарския университет, който е бил дипломат на Кремъл в Техеран от 2006 до 2009 г.
"Можете да наложите контрол над морските пътища, но сухопътните са трудни за наблюдение. Почти невъзможно е да ги проследим всички."
Има много препятствия и както Русия, така и Иран харчат много, за да ги преодолеят.