Българският транспортен министър Росен Желязков се срещна с колегите си единомишленици по пакета Мобилност I в Европарламента. Той разговаря с министрите на транспорта на Полша, Унгария, Литва и Латвия в Европейския парламент. Очаква се включването и на Румъния.
Мнението им е, че се налага започването на нов диалог, където да участват всички членове на Европарламента от единомислещите страни, независимо от политическото им семейство. До момента по Пакета за мобилност I се действаше прибързано, без силни аргументи и анализи, е станало ясно от разговора.
По време на срещата със заместник-председателя на Групата на европейските консерватори и реформисти на ЕП Рафаеле Фито министър Росен Желязков бе категоричен, че приетите до момента текстове по Пакета за мобилност I се отклоняват съществено от първоначалните си цели.
"Надяваме се, че новоизбраният Европейски парламент ще бъде отворен за нашите предложения", подчерта Росен Желязков.
Българският транспортен министър обсъди с координатора по Пакета за мобилност I и член на Renew Europe Group на ЕП Хосе Рамон Бауса-Диаз спорните текстове в Пакета за мобилност I.
Според текстовете по пакета Мобилност, ще се стигне до допълнителни часове управление и натрупване на умора у водачите, което е реална предпоставка за тежки инциденти. Задължителното връщане на превозните средства до страните по установяване, ще увеличи ненужно трафика, вредните емисии и амортизирането на пътната инфраструктура.
"Според проучване, публикувано от Европейската комисия, в ЕС липсват 400 000 безопасни и сигурни места за паркиране и почивка на водачите. Трябва да отпадне забраната за ползването на седмичната почивка в кабината, докато не бъдат изградени тези места", заяви Росен Желязков.
По думите му проблемите не може да се решават само с налагането на забрани и ограничения. Необходим е цялостен подход, който да гарантира равни условия за всички държави членки, както и достатъчно време за адаптация на бизнеса и превозвачите", изтъкна Росен Желязков.
При разговора по темата с председателя на Групата "Идентичност и демокрация" на ЕП Марко Зани българският министър отбеляза, че Португалия и Исландия споделят част от аргументите на единомислещите страни.
По думите на Желязков сегашният вариант на текстовете, разглеждани в ЕП, води до пряка намеса в конкурентостта на един огромен сектор в икономиката на ЕС. "Не виждам нищо социално в предложението камионите да се връщат на всеки четири седмици", добави Росен Желязков.
Припомняме, пакетът "Мобилност" влезе в дневния ред на пленарната сесия на ЕП на 27 март 2019 г. по предложение на председателя на Алианса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) Ги Верхофстат.
На гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против".
На 27 март обаче текстовете бяха върнати в транспортната комисия.
Въпреки това български превозвачи организираха 2 протеста - в Страсбург и София.
На заседанието на транспортна комисия бяха гласувани 1 224 предложения за изменения, от които 1 126 продължават за гласуване в пленарна зала. Между тях са и внесените от българските евродепутати предложения.
На 3 април стана ясно, че евродепутатите са отхвърлили и предложението на българските си колеги пакетът "Мобилност" да бъде свален от дневния ред за днешното заседание.
На 4 април европарламентът одобри и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
След това транспортният министър изрази притеснението си от прилагането на текстовете от пакета.
Евродепутатът Ангел Джамбазки също посочи, че битката за пакета "Макрон" ще влезе в следващия ЕП.