Акциите на автомобилните производители по цял свят полетяха надолу, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви 25% мито върху вносните превозни средства и частите за тях. Така глобалната търговска война се разгаря, а очакването на експертите е засегнатите американски съюзници да отговорят тежко, пише "Ройтерс".
Новите мита върху колите и лекотоварните МПС ще влязат в сила на 3 април, ден след като Тръмп планира да обяви реципрочни мита, насочени към страните, отговорни за по-голямата част от търговския дефицит на САЩ. Те се добавят към вече въведените мита върху стоманата и алуминия, както и върху стоките от Мексико, Канада и Китай.
Само през 2024 г. в САЩ са били внесени 8 млн. автомобила за около 240 млрд. долара. Мексико, Япония, Южна Корея, Канада и Германия - все близки съюзници на САЩ, са най-големите доставчици.
Реакции
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен описа хода като "лош за бизнеса, по-лош за потребителите", докато канадският премиер Марк Карни нарече митата "пряка атака" срещу канадските работници и заяви, че се обмислят ответни мерки.
Автомобилни производители като Toyota Motor и Mazda Motor водеха спадовете в акциите в Япония, която разчита на автомобилите за повече от четвърт от износа си за САЩ. Акциите на автомобилните производители в Южна Корея, Hyundai Motor и Kia Corp, паднаха рязко.
Японският премиер Шигеру Ишиба заяви, че Токио ще постави "всички възможности на масата" при справянето с новите мита.
Акциите на американските автомобилни производители, които са силно интегрирани с заводи и доставчици в Канада и Мексико, паднаха в извънборсовата търговия, докато фючърсите на американските фондови индекси се понижиха, показвайки, че акциите се насочват към по-нисък старт в четвъртък.
Тръмп заяви, че автомобилните мита могат да бъдат неутрални за Tesla, електрическата автомобилна компания, ръководена от Илон Мъск, който също ръководи правителствено усилие за намаляване на разходите.
По-късно Мъск публикува в X/Twitter, че Tesla няма да остане незасегната. "Влиянието на митата върху Tesla все още е значително", написа той.
От американския профсъюз UAW, дългогодишни критици на споразуменията за свободна търговия, обаче похвалиха митата
Хазартен ход
Тръмп вижда митата като инструмент за увеличаване на приходите за компенсиране на обещаните данъчни облекчения за богатите и за съживяване на отдавна западащата заради некадърно управление индустриална база на САЩ.
Много търговски експерти обаче очакват цените първоначално да се повишат, а търсенето да спадне, което ще навреди на глобалната автомобилна индустрия, която вече страда от несигурност, причинена от бързите заплахи за мита от Тръмп и последващите ги обрати.
Брад Сетсер, бивш служител на американското Министерство на финансите, коментира пред "Ройтерс", че около 4 милиона автомобила от Канада и Мексико сега се сблъскват с 25% или повече мита, което вероятно ще повиши цените и ще намали продажбите на автомобили в САЩ "за известно време".
Центърът за автомобилни изследвания заяви, че се очаква новите мита да струват на купувачите на автомобили хиляди долари повече, като ударят продажбите на нови превозни средства и доведат до загуба на работни места, тъй като автомобилната индустрия в САЩ разчита силно на вносни части.
Не само това, но и, както отбелязва Би Би Си, в много случаи изработката на даден компонент може да започне в САЩ и да мине на различните си етапи през фабрики в Канада и Мексико, преди да се върне за окончателно сглобяване.