Администрацията на американския президент Доналд Тръмп може да надценява влиянието си върху много търговски партньори и да преувеличава колко ниски са всъщност митата на САЩ. Какъв всъщност е планът за реципрочни мита?

Администрацията на Тръмп обеща, че страните по света ще бъдат изправени пред нови реципрочни мита от САЩ от 2 април, като президентът Доналд Тръмп и други служители на администрацията често казват нещо от рода на "Каквото ни таксуват, ние ще ги таксуваме".

Тяхната реторика представя САЩ като наложили уникално ниски тарифи върху вносните стоки в продължение на много години. Министърът на търговията Хауърд Лутник каза пред Fox Business Network по-рано този месец, че "е абсолютно точно" да се каже, че Америка има най-ниските тарифи в света.

Експерти по глобална търговия имат големи съмнения относно плана на администрацията да наложи широко разпространени мита на страните като отговор на митата върху стоки от САЩ, както и относно реториката в подкрепа на подобен ход.

Техните опасения включват, че тарифните ставки и нетарифните бариери на Съединените щати всъщност не са били на най-ниските нива в сравнение с всички други страни и че администрацията на Тръмп може да няма толкова голямо влияние в търговските преговори, колкото си мисли. Други притеснения са, че тарифите няма да върнат производството в САЩ до очакваната степен и че служителите на администрацията действат твърде бързо по сложен въпрос.

Снимка 709105

Източник: EPA/БГНЕС

Следват четири големи пречки, които според икономисти и търговски адвокати ще оспорят тарифния план на Доналд Тръмп.

1. Няма "голяма пропаст" между САЩ и другите

Тръмп преувеличава колко несправедлива или небалансирана е сегашната система от тарифи, според Дженифър Хилман, професор по право в университета в Джорджтаун, фокусиран върху търговията, който е служил като главен съветник на Службата на търговския представител на САЩ по време на администрацията на Клинтън.

"Ако го погледнете, средното търговско претеглено мито на Съединените щати е 2,2%", каза тя, пред финансовото издание MarketWatch. "Има много страни, които са под Съединените щати. Дори средното търговско претеглено мито на Китай е само 3%", добави тя, което прави погрешно твърдението, че има "голяма пропаст" между САЩ и ключовите търговски партньори. Нейните забележки дойдоха по време на неотдавнашно събитие на Вашингтонската международна търговска асоциация.

С 25% нагоре: митата на Тръмп върху вноса на стомана и алуминий влизат в сила, но Европа отмъщава

С 25% нагоре: митата на Тръмп върху вноса на стомана и алуминий влизат в сила, но Европа отмъщава

Какви са контрамерките на ЕС?

Държавите с търговско претеглена средна тарифа под нивото на САЩ включват Япония, Швейцария, Тайван, Перу и Сингапур, според данни от 2023 г. на Световната търговска организация. Хилман каза пред MarketWatch, че смята, че търговско-претеглената средна тарифа, която отчита колко търговия се извършва, дава по-добра картина от обикновената средна стойност за това колко защитен може да бъде даден пазар.

Освен това експертът от Джорджтаун е сред критиците, които казват, че Тръмп и съюзниците му подбират данни за митата, като например като подчертават как Европейският съюз има по-високи мита върху американските автомобили, отколкото САЩ налагат на превозни средства от ЕС.

Това, което не се споменава, казват те, е как САЩ налагат по-високи мита върху вносните камиони и спортни превозни средства, отколкото ЕС. прави. Това мито от 25% и е в сила от 60 години - е добре известно с това, че е помогнало камионите и SUV-та да станат по-важни за производителите на автомобили в САЩ.

"Имаме собствени високи мита, но те са изчистени" от средните тарифни ставки благодарение на "куп нули" - което означава, че няма мита - за други продукти, каза Скот Линчиком, вицепрезидент, фокусиран върху икономиката и търговията в Cato Institute, либертариански мозъчен тръст.

"Имаме собствен протекционизъм в млечните продукти. Имаме 25% мита за камионите. Имаме 40% мита върху обувките", каза Линчиком пред MarketWatch. Междувременно много вносни стоки от САЩ имаха мита от 0% преди втория мандат на Тръмп, включително метални изделия, набор от хранителни продукти и потребителска електроника. Службата на търговския представител на САЩ заяви, че половината от всички промишлени стоки влизат в САЩ безмитно.

Но Линчиком също подчерта, че САЩ имат нетарифни бариери и субсидии, които ограничават търговията, докато развиващите се страни трябва да разчитат повече на тарифите, защото нямат пари за субсидии или административен капацитет за други търговски мерки. "Нямаме нужда от тарифи за защита на приходите, защото имаме всички тези други инструменти", каза той.

Служител на Белия дом каза пред MarketWatch, че администрацията не преувеличава и посочи графиката на BofA Global Research, която предполага, че САЩ имат най-ниското ниво на тарифи и нетарифни търговски бариери сред страните от Групата на 20-те.

Линчиком обаче критикува счетоводството на BofA за нетарифните бариери на Америка като далеч от пълно, като каза, че не включва неща като антидъмпингови и изравнителни мерки, големи субсидии за местната индустрия и програми "Купувайте американско". "Нищо чудно, че излязоха с толкова малък процент за Съединените щати", каза експертът Катон.

От гарант за стабилност до искания за сделка - ролята на Тръмп на Западните Балкани

От гарант за стабилност до искания за сделка - ролята на Тръмп на Западните Балкани

Промените във външната политика на САЩ ще имат преки последици за региона

2. Колко ливъридж има Тръмп?

Докато Канада и Мексико са силно зависими от пазара на САЩ, Белият дом на Тръмп надценява степента на властта си над другите си търговски партньори, според Саймън Ивенет, професор по геополитика и стратегия в IMD Business School в Швейцария.

Важно е да се гледа скоростта, с която износът на дадена страна отива към потенциални трети пазари, според Ивенет.

"При сегашния темп на растеж на износа Китай може да замени всичките си загубени експортни продажби за Съединените щати, ако всичко беше загубено, за по-малко от три години", каза Ивенет по време на неотдавнашното събитие на WITA. "Има 70 държави, които биха могли да заменят всичките си загубени експортни продажби за Съединените щати за по-малко от 12 месеца - Австралия е една от тях - и така, когато вземете предвид тези видове съображения от реалния свят в ... подмножеството от държави, върху които всъщност имате отличен ливъридж, вероятно е много по-малко, отколкото много хора във Вашингтон си дават сметка."

С други думи, ако Австралия - която изнася предимно стоки, извлечени от нейните обширни природни ресурси - бъде отрязана от пазара на САЩ, тя може да компенсира загубените приходи в рамките на една година благодарение на нарастващите си нива на износ към други нации, предимно азиатски страни.

Делът на САЩ в световния внос е спаднал до около 13,5% от 19,6% през 2000 г., според доклад на Ивенет, който също е основател на организация с нестопанска цел, която управлява услуга, наречена Global Trade Alert. Докладът включва диаграма, която показва, че повече от 100 държави могат да се възстановят напълно от затварянето на американския пазар до 2030 г. В доклада се казва, че докато пълната загуба на достъп до американския пазар е най-лошият сценарий, е полезно упражнение да се обмисли тази потенциална ситуация.

Хилман от Джорджтаун е съгласен, че американският ливъридж намалява. Има увеличение на регионализацията през последното десетилетие - търговия в рамките на Азия или в рамките на Европа, например - така че редица страни не са толкова зависими от пазара на САЩ, колкото бяха, каза тя. Според един изследовател САЩ през 2023 г. са поели около 15% от износа на Китай, спад от 21% през 2000 г.

САЩ имат известна власт над търговските си партньори, но Тръмп преувеличава степента й, каза Хилман. Тя добави, че други страни ще се изправят пред "много болезнен период", ако загубят на американския пазар, но това също ще бъде болезнено за САЩ, които ще бъдат ударени с ответни мерки.

"Тези страни имат достатъчно доверие в собствените си икономики и в способността си да диверсифицират икономиките си, че да са готови да предприемат ответни действия срещу Съединените щати", каза тя пред MarketWatch.

3. Колко високи трябва да бъдат тарифите?

Тръмп и други служители на администрацията често подчертават, че основна цел на новите мита на САЩ е да се стимулира американското производство на автомобили, метални изделия и други стоки и по този начин да се увеличи броят на работните места във фабриките.

Преди реципрочните мита от 2 април администрацията предпочете налози от 25%, когато въведе нови мита, като например върху някои канадски и мексикански внос и цялата вносна стомана и алуминий. Така че е лесно да си представим, че нивото от 25% може да се използва отново с реципрочни тарифи. Но би ли това предизвикало възстановяване на производството?

Един финансов коментатор каза, че тарифа от 25% не е достатъчно висока, за да направи веригите за доставки на корпорациите несъстоятелни и че администрацията на Тръмп всъщност ще трябва да наложи данъци върху вноса от може би 100% до 200%, както и да предложи големи държавни субсидии, за да накара компаниите да пренасочат производството си.

Линчиком от Cato каза, че това зависи от продукта и че 25% налози могат да доведат до повече местно производство в автомобилния сектор, както се случи с камионите и SUV. Но той се съгласи, че 25% тарифи няма да преместят иглата за голяма част от производството с по-ниска стойност. "За неща като текстил и облекло няма шанс", каза той.

Американските компании биха могли да продължат да внасят някои материали, които са необходими компоненти на сложни продукти, дори и с тарифа от 25%, каза Хилман. В такива случаи често отнема време да се намери заместител, така че компаниите биха платили митото и потенциално биха увеличили цените си. Но ситуацията варира в зависимост от продукта и има случаи, в които мито от 25% е достатъчно високо, за да увеличи производството в САЩ или просто да ограничи използването на даден материал.

Доларът - големият губещ от началото на президентството на Тръмп

Доларът - големият губещ от началото на президентството на Тръмп

Рисковете от рецесия в САЩ нарастват

4. Твърде бързо ли се движи екипът на Доналд Тръмп?

Линчиком предупреди, че екипът на Тръмп се движи твърде бързо с реципрочните си мита. Той каза, че може да отнеме години, за да се проучи широка гама от стоки и да се измислят реципрочни мита, които да се справят с тарифните и нетарифните бариери, установени от САЩ и всеки от техните търговски партньори.

"Това би довело до огромно количество сложност, но ако искате точно число, това е, което трябва да направите", каза той. "Или можете просто да го фалшифицирате и да го направите много бързо и става все по-ясно, че администрацията на Тръмп клони към последния подход."

Хилман изрази подобни опасения, като каза, че предстоящият търговски ход изглежда "невероятно труден", ако "възнамерявате да направите това по точен начин". Въпреки че като цяло е скептична, тя също каза, че администрацията на Тръмп е "донякъде на прав път", тъй като има "известна нужда да се актуализират тарифните графици и да се въведе известна мярка за ребалансиране обратно в системата".

Екипът на Тръмп може да въведе индивидуализирани реципрочни тарифни ставки за страните, вместо да използва по-опростен подход за сортиране на нациите на три нива, според доклад на Wall Street Journal. Съветникът на Тръмп Питър Наваро подкрепи тристепенен подход по време на президентската кампания през 2024 г.

Министърът на финансите на Тръмп, Скот Бесент, твърди, че реципрочните мита ще бъдат "печеливши за всички", защото ще доведат или до премахване на митата от други страни, или до по-големи приходи от мита за правителството на САЩ.

"На 2 април ще изготвим списък с тарифите на други страни и ще отидем при тях и ще кажем, вижте, ето къде смятаме, че са нивата на тарифите, нетарифни бариери, валутни манипулации, несправедливо финансиране, потискане на труда", каза Бесент в интервю за Fox Business Network във вторник. "Ако спрете това, ние няма да поставим тарифата. Ако го направите, тогава ще поставим тарифната стена, за да защитим нашата икономика, нашите работници и нашата индустрия."

Той също така каза: "Аз съм оптимист, че на 2 април някои от митата може да не се наложи да продължат, защото сделката е предварително договорена, или че след като страните получат своя реципрочен тарифен номер, веднага след това те ще дойдат при нас и ще искат да го договорим."

Кевин Хасет, който е директор на Националния икономически съвет на Тръмп, предположи, че екипът на Тръмп не е толкова загрижен за повече от 100 държави, които имат минимални търговски бариери, и че служителите вместо това са фокусирани върху около 10 до 15 нации, които имат значителни бариери и представляват по-голямата част от търговския дефицит на САЩ. Това повтори подобна теза, направена от Бесент, който предположи, че служителите се концентрират върху 15% от търговските партньори на САЩ - това, което той нарече "мръсните 15".

Хасет също обеща яснота на 2 април. "Ще има много, много ясен, подробен, лесен за разбиране план за реципрочни тарифи, който ще бъде разкрит на всички на 2 април", каза Хасет в интервю за Fox Business в сряда.

На въпрос относно критиките към реципрочните мита, като например степента на влиянието на Вашингтон и дали усилията за възстановяване ще бъдат разочароващи, говорителят на Белия дом Куш Десаи каза, че САЩ "имат най-добрата и най-голямата икономика в света, далеч надхвърляща други сравними пазари като Европейския съюз". Десаи също така посочи скорошни съобщения от компании като Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.