Във вторник Емануел Макрон посети най-старата и най-голяма чуждестранна военна база на Франция, опитвайки се да отблъсне нарастващото влияние на Китай в Африка.
Президентът ще се срещне с войници във френска военна база в Джибути на Африканския рог по-малко от две седмици, преди той да приеме Си Дзинпин в Париж на държавно посещение.
Макрон избра бившия търговски пост с достъп до Индийския океан, за да сигнализира за издръжливостта си на глобалния обхват и амбициите на Китай. Тридневната му обиколка ще се мине и през Етиопия и Кения, където Китай инвестира масово.
"Посланието на Макрон е двузначно", казва Матю Духател, ръководител на азиатските изследвания в Института Монтейн в Париж, цитиран от Bloomberg. Той изрично придвижва Индо-Тихоокеанската стратегия заедно със Съединените щати и други, за да отговори на военната поява на Китай. И той отива там, за да отговори на огромния тласък на инфраструктурата, който Китай осъществява с инициативата "Един пояс, един път".
Трансатлантическият съюз може да премине през труден период, докато президентът Доналд Тръмп настоява да поставя Америка на първо място. Но Макрон все още се чувства по-добре с дългогодишния съюзник на Франция, отколкото с новата сила в Азия.
Китайски свят
41-годишният президент смята, че Пекин се стреми да промени световния ред със своите интереси, според официални лица от неговия офис. Той направи противопоставянето на растящата икономическа и военна мощ на Китай приоритет за тази година.
Джибути е добър пример за предизвикателството, пред което е изправен.
Франция дълги години има военно присъствие в нацията от един милион души, откакто ѝ предоставя независимост през 1977 г. и понастоящем има там около 1500 войници. САЩ откриха своя собствена база през 2002 г. и разполагат с около 5000 войници.
Пристигането на Китай през 2017 г. промени положението - тя може да има капацитет от 10 000 военни. Китай твърди, че целта ѝ е да възпира пиратството при корабоплаването до Сомалия, да подкрепи мисиите на ООН и да подкрепи операциите за подпомагане.
"Но увеличаването на морските пехотинци не оставя никакво съмнение относно възможната употреба на базата", каза Духател.
Парите говорят
China Merchant Group пое пристанището на Джибути в Доралех и планира да инвестира 15 милиарда долара през следващите 17 години, за да разшири терминалите за енергия и да я направи своя входна точка в Източна Африка. По-нататъшният транзит до Етиопия ще бъде улеснен от железопътната линия, построена от Китай към Адис Абеба миналата година.
Длъжностно лице, близко до президента Исмаил Омар Гуеле, заявява, че присъствието на Китай е навсякъде в Джибути, а визията на Пекин за страната като врата към Африка напълно печели страната. Той каза, че французите в сравнение с тях нямат пари и стратегия за Джибути.
Френските власти заявяват, че инвестициите на Китай в инфраструктура са "троянски кон" - първоначално те изглеждат така, сякаш са предназначени да подкрепят икономическото развитие на страната, но в крайна сметка могат да дадат контрол над ключови стратегически активи, ако Джибути не може да изпълни задълженията си.
"Когато инвестицията е направена с твърде много дългове, с липса на видимост за финансовите условия, тя може да изглежда добре в краткосрочен план и може да ви позволи да изпълнявате определени проекти", казва Макрон на пресконференция с Гуеле вторник. "Но това може да бъде лошо в средносрочен и дългосрочен план."
Служител, близък до Гуеле, казва, че не е загрижен за дълга. Той каза, че това е залог за бъдещето на страната като търговски център и ще се окаже успешен.
Шансовете на Франция
Освен че предупреждава за рисковете от така наречения дългов капан, Макрон се опитва да предложи алтернатива на китайските инвестиции с пътуването си.
Френската телекомуникационна компания Orange и производителят на петрол Total виждат потенциалните пазари в региона, а корабоплавателният гигант CMA-CGM се стреми да отвори център в Етиопия.
Докакто Етиопия отваря своята икономика, френските играчи може да са готови да инвестират в бивши държавни монополи, казва един официален представител, включително Orange в Ethio Telecom. В Кения Transdev се опитва да спечели местен договор за жп превоз. Peugeot търси достъп до местния пазар на автомобили с марката "направено в Кения".
С китайските компании, фокусирани върху инфраструктурата, Франция може да има възможност да се включи в телекомуникационните, водните и енергийните пазари, според Тони Шейфър, професор по френски изследвания в Университета в Портсмут.
"Кения и Етиопия са бързоразвиващи се икономики, в които китайците са много активни", казва той. - Става дума за изтласкването на Франция от там.