Конър Сен е колумнист в Bloomberg Opinion и основател на Peachtree Creek Investments
Пазарът на офиси в Съединените американски щати остава в тежка ситуация. Празните пространства в центровете на градовете са на най-високото си ниво от 1994 г. насам. В голяма част от централните бизнес райони вече седем поредни тримесечия повече офис пространство се освобождава отколкото се наема. В свят на гъвкави условия и работа от вкъщи, офис пазарът е изправен пред твърде много предлагане и недостатъчно търсене. И тук влиза нагорещеният жилищен пазар.
Изграждането на повече апартаменти в градски центрове — може би дори конвертирането на някои застаряващи офис кули в жилищни — може да спомогне за стабилизиране на офис пазара като премахне предлагане и създаде ново търсене.
Проблемът пред бизнес кварталите е по-лош от прогнозираното. До края на януари само половината от офис служителите в Ню Йорк ще се завърнат — и не се очаква техният брой да расте значително след това. Може би в крайна сметка ще достигне 60 процента, а може би и наемателите ще наемат повече място на човек отколкото преди. Но дори и този сценарий търсенето ще е с 20-30 процента по-ниско спрямо нивата от преди пандемията.
Новата реалност създава печеливши и губещи. Най-хубавите офис сгради в най-живите части на градовете ще продължават да се справят добре — точно както най-предпочитаните молове успяха да избегнат наратива за "смъртта на моловете", който тормози индустрията през последното десетилетие. Това оставя много въпроси относно застаряващите сгради в квартали, в които и преди това нямаше особена активност извън офисите.
В същото време наемите на жилищата се покачиха през тази година, а свободните апартаменти намаляха. И сега е много по-вероятно дадено парче земя да бъде купено от строител на жилища, отколкото от компанията, която иска да изгради апартаменти.
Икономическата наука подсказва, че преобразуването на някои настоящи офиси в жилищни сгради има смисъл — макар че в реалността има редица практически предизвикателства заради разликата в строителството. Но трябва да се помисли в тази посока.
Има и друг аргумент, освен че търсенето на офиси е по-слабо от предлагането, а при жилищата ситуацията е точно обратната. Този, който живее в апартамент в центъра, е по-вероятно да иска да работи в офис, отколкото друг, който живее в покрайнините на града, на километри от офис сградата.
Когато е-търговията намали броя на хората, които пътуват, за да пазаруват в моловете, някои търговски центрове отговориха като добавиха апартаменти и хотели, за да си създадат местно търсене. Същата динамика се вижда и на офис пазара, тъй като живеещите край градовете не желаят да пътуват до офиса.
Имаме още няколко месеца, в които наемодателите на офиси могат да се надяват, че служителите ще се завърнат. Но е по-вероятно масово завръщане да няма и "новото нормално" да означава, че предлагането на офиси е твърде високо.