Пазарът на офиси поведе възстановяването на сектора на бизнес имотите през 2013 г. по данни на консултантската фирма Forton, стратегически партньор за България и Македония на международната компания Cushman & Wakefield. Общият обем на наетите площи в София достигна най-високото си ниво от 2008 г. насам и за първи път за последните пет години надхвърли 100 хил. кв. метра.
„Миналата година беше повратна за пазара на бизнес имоти. Благодарение на продължаващите чуждестранни инвестиции в изнесени центрове за бизнес услуги офис площите в София бяха най-силно представилият се сектор", каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton. „За първи път от 2010 г. предприемачите започнаха и нови проекти", добави тя.
„В резултат от по-високата заетост и перспективата за повишение на наемите в най-добрите сгради през 2014 г. очакваме някои от тях да станат цел за придобиване от международни инвеститори."
Водещите търговски центрове успяха да се възползват от растежа на международните модни и спортни марки като Inditex, H&M, LC Waikiki и Sport Vision. С обновяването на булевард „Витоша" интересът към главната търговска улица се повиши независимо от ръста на търговските площи в молове.
Активността на пазара на индустриални и логистични площи се запази на нивата от 2012 г., а търговските вериги отново започнаха да наемат складове в София и околностите й.
Стойността на покупките на имоти с инвестиционна цел също се увеличи до 56 млн. евро, макар че броят на сделките беше ограничен.
„През 2013 г. продажбите на активи поради свръхзадлъжнялост на собственика осигуриха основния обем от пазара, докато местните инвеститори преобладаваха сред купувачите", каза Михаела Лашова.
Офис площи
През 2013 г. в София бяха въведени в експлоатация нови офис сгради с 34 хил. кв.м площ, най-малко от 2006 г. насам. Обемът на усвоените нарасна с 12.2% в сравнение с 2012 г. до 108 300 кв.м.
Аутсорсинг секторът и бързо развиващи се местни ИТ фирми имаха основен принос за растежа с 41% дял от усвоените площи за годината.
„Това беше годината на офис пазара", каза Станимира Пашова, мениджър „Офис площи" във Forton. „Незаетите площи в топ 10 проектите намаляха със 7.5 процентни пункта до 10.9% от наличностите в края на годината. Макар че очакваме около 60 хил. кв.м клас А офиси да бъдат завършени до края на 2014 г., наемателите са достатъчно активни и свободните площи няма да се увеличат трайно. Още във втората седмица на януари финализирахме голям договор и работим активно с още няколко клиента от различни сектори", добави тя.
В резултат от намалението на свободните площи на най-предпочитаните от международните наематели локации наемите започнаха да се повишават и в края на годината бяха на двуцифрени нива от 10-12 евро на кв.м месечно във всички сгради с висока заетост.
Търговски площи
Отдаваемите площи в съвременни търговски центрове се увеличиха с 18% през 2013 г. с откриването на лайфстайл мола Paradise Center в София и първия мол от открит тип в Бургас - Strand.
„Paradise Center отвори врати с подписани договори за 80% от площите през март и в края на годината премина здравословното ниво от 95%, което позволява работа на пълен капацитет и обновяване на микса с нови големи наематели. Въпреки че потреблението е в стагнация, той доказа, че големите, добре обмислени проекти са привлекателни за търговските вериги", казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи" във Forton.
Освен към столицата през 2013 г. търговците се ориентираха и към водещите молове в другите големи градове. „Силните продажби през летния туристически сезон ги мотивираха да търсят локации в морските градове", коментира Генев.
Също през 2013 г. „Панорама мол" в Плевен стана първият голям търговски проект, рестартиран с обновена концепция. Очаква се той да бъде единственият, който ще отвори врати в първата половина на 2014 г., както и първия извън София и Бургас от 2010 г. насам.
„Големите търговски компании имат нужда от нови клиенти, за да постигат целите се за растеж на оборотите. Когато наемите са на разумни нива, решенията се взимат бързо. „Панорама мол" имаше подписани договори за 65% от площите в края на годината", каза Генев.
Той обобщи още: „Условията в търговията на дребно бяха предизвикателни през 2013. Въпреки това интересът към водещите проекти се запази и тяхната заетост беше стабилна."
Индустриални и логистични площи
Обемът на усвоените индустриални и логистични площи в София се изравни с този от 2012 г. - 78 хил. кв.м. Търговските вериги и доставчиците на логистични услуги отново започнаха да търсят складови площи в София и околностите й, а производителите на автомобилни компоненти и електрооборудване - да строят или наемат в големите градове в страната.
„Ново спекулативно строителство практически липсваше, което допълнително изостри недостига на съвременни логистични площи в София. Build-to-suit проектите доминираха на пазара. Например dm drogeriemarkt удовлетвориха логистичните си нужди в сграда, построена специално за тях и според специфичните им изисквания. Също така Castello Precast си изграждат сграда за собствено ползване в Равно поле", каза Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални и логистични площи" във Forton. „Възможностите за растеж в съществуващи сгради са ограничени, което засилва натиска за стартиране на нови проекти и държи наемите стабилни на ниво 3.5 евро на кв.м за качествени площи."
В индустриалния сектор строителството е свързано с разширяване на производството от вече установени компании и в по-малка степен - с нови инвестиции. „През 2012 и началото на 2013 г. нови за пазара компании заместваха производители, които към онзи момент свиваха дейността си или напускаха страната. Добрата новина е, че в края на 2013 г. видяхме свежи инвестиции, които доведоха до откриването на нови индустриални проекти, какъвто е случаят с Nexans в Плевен", обобщи Гюрджиев.
„Липсата на свободни площи и ръстът на търсенето би трябвало да окуражи строителните предприемачи.Очаквам следващата им стъпка да бъде развитието на проекти, които да предложат качествени складови площи предимно в района на София, като тук включвам Елин Пелин, Равно Поле, Божурище, а също така и около Пловдив",