Животът, какъвто го познаваме, спря. Местата, на които обикновено ходим, са затворени. Събитията, които очаквахме с нетърпение, са отменени. А някои от нас дори загубиха работата си или се страхуват от това. И с основание.

Със сигурност кризата извежда на преден план най-лошото при някои от нас. Например много хора сега могат да построят вътре в домовете си отделен изолационен кът ... от тоалетна хартия. Въпреки това обаче, като че ли в цялата тази лудост може да намерим и някои позитиви. Изолацията за някои действа сплотяващо - италианците пеят групово от терасите си; испанците тренират заедно от балконите; доброволци се мобилизираха да произвеждат вентилатори и части за други медицински компоненти с помощта на 3D принтери; въздухът се изчисти заради спряното производство и много други.

В тази криза има много надежда и възможности, пишат авторите на технологичния сайт Liwaiwai.

Производители на тоалетна хартия: Сблъскваме се с нещо невиждано

Производители на тоалетна хартия: Сблъскваме се с нещо невиждано

Може ли стоката да стане дефицитна за по-голям период от време?

Питър Синг, който е лектор по нововъзникващите технологии и асоцииран директор по технологиите и инициативите за растеж в KPMG, също е на това мнение. Той вярва, че епидемията на новия коронавирус ни предоставя широки възможности за засилване на автоматизацията и отдалечената доставка на стоки и услуги. По думите му в момента се разкриват големи възможности за засилване на дигиталната трансформация.

Според Синг епидемията ускорява нашия преход към силно автоматизирано общество. Ето как може да изглежда бъдещето според него, ако човечеството се възползва от тези възможности.

Конфронтирана среда

Синг се спира на лекомисленото пазаруване на потребителите, което причини недостиг на много стоки като месни продукти и, разбира се, тоалетна хартия. Той отдава това на погрешното мислене на хората, а не на действителен недостиг на доставките. Според него потребителите, макар и паникьосани, може би биха постъпили по-разумно, ако знаеха методите за производство и веригата за доставки, благодарение на които в магазините има тоалетна хартия. Оказва се, че това е силно автоматизиран процес и изисква много малко хора. Но в същото време индустрията убива около 27 000 дървета на ден. Така че по-разумно би било хората просто да спрат да изкупуват всичката тоалетна хартия. Нея ще я има и после.

Но ако това не стане, веригата на доставките ще бъде ограничена, което означава, че производителите ще трябва да наваксват. Това означава, че ще бъде необходима повече суровина, а със сигурност не можем (и не трябва) да продължим да изсичаме толкова много дървета на ден завинаги. Но, донякъде и иронично, благодарение на автоматизацията, тоалетната хартия няма да спре да се произвежда и магазините няма да чувстват този недостиг вечно.

Идва времето на роботите за пренасяне на покупките ни от хранителния магазин

Идва времето на роботите за пренасяне на покупките ни от хранителния магазин

Пазаруването става приятна разходка

Автоматизация за всеки

Автоматизацията е неизбежна.

Въпреки че настоящата ситуация може да ни принуди да използваме повече роботи и автоматизирани системи по-рано, отколкото сме планирали, това в крайна сметка ще ни спести пари в бъдеще и ще създаде много възможности, казва Синг.

Според лектора сега американците харчат много повече пари, за да готвят в домовете си, отколкото ако вземат храна от заведенията за бързо хранене и ресторантите. Той казва, че стойността на продуктите, с които готвим, времето за готвене и последващото почистване са разход, който превъзхожда поръчката на храна. Според проучвания на фирмата за управление на инвестиции ARK Invest като се вземат предвид всички тези разходи, приготвянето на едно ястие излиза около 12 долара. А това е толкова или дори повече от цената на един сандвич или порция лазаня от ресторанта зад ъгъла.

Тъй като повечето от методите за приготвянето на тези бързи храни се автоматизират, логично е скоро цената им да спадне още повече, което ни дава по-голям стимул да се откажем от готвенето в домашни условия. Разбира се, всичко това важи с уговорката, че хората са намерили мястото, от което да си набавят вкусна и здравословна храна по техния вкус.

Засилването на автоматизираното приготвяне на храна има и друг плюс днес, когато се очаква от нас да докосваме все по-малко неща и да ограничим контактите. Множество услуги за доставка на храна вече въведоха опция за безконтактна доставка, при която клиентите могат да получат храната си на прага на дома.

Всъщност вече има и роботи за доставка на храна, за които все повече се говори. Тяхното развитие и приложение свидетелства именно за засилването на автоматизацията. Безпилотните дронове, автономните камиони и други роботизирани техники също могат да играят ключова роля. А според данни на Синг използването на дронове за доставка е нараснало значително в Китай от избухването огнищата на новия вирус.

Говорейки за доставки, сервизните роботи непрекъснато нарастват в Amazon. Към края на 2019 година компанията е наела около 650 000 души и е закупила 200 000 роботи, което е довело до намаляване на разходите.

Изследванията на ARK Invest прогнозират, че автоматизацията може да добави 800 милиарда долара към БВП на САЩ през следващите 5 години и 12 трилиона долара през следващите 15 години.

Ozone.bg активно наема хора в разгара на кризата с коронавируса

Българският онлайн лидер, който наема служители в разгара на коронакризата

Дружеството оперира в един от малкото печеливши сектори в разгара на епидемията

Да автоматизираме себе си?

До тук добре. Но е важно и какво означават тези числа и проценти за обикновения потребител, работник или гражданин.

"Ползите от автоматизацията не се предават на обикновения гражданин. Те отиват при акционерите на компаниите, създаващи автоматизацията", казва Синг.

Междувременно обаче някои хора се възползват от автоматизацията по начини, които може би не са очаквали преди настоящата здравна криза. Ние сме в разгара на най-големия експеримент за дистанционна работа в историята на света. И за дистанционно обучение също.

Инструменти, които ни позволяват да комуникираме и да си сътрудничим цифрово - като Slack, Zoom, Dropbox, Gsuite и други - дават възможност за отдалечена работа по начин, който не би бил възможен преди 20 или дори 10 години.

"В допълнение, инструменти като DataRobot и H2O.ai демократизират изкуствения интелект, като позволяват на почти всеки, а не само на учените и компютърните инженери, да управлява алгоритми за машинно обучение. Хората кодифицират стъпките в своите повтарящи се работни процеси и техните компютри поемат задачи вместо тях. Това е автоматизация", допълват от технологичния сайт.

Тъй като услугите за 3D принтиране стават все по-евтини и по-достъпни, те също започват да се приемат по-широко и хората намират повече приложения от тях.

Бумът на Zoom: Платформата, която "превърна" $850 000 000 инвестиция в $3 000 000 000 за година

Бумът на Zoom: Платформата, която "превърна" $850 000 000 инвестиция в $3 000 000 000 за година

Умното вложение на най-заможният човек в Хонконг

За добро или лошо

Цялото това движение към по-автоматизирано общество има някои силно положителни резултати - ще ни помогне да бъдем здрави във сложни времена като сегашното; ще намали разходите за стоки и услуги; ще увеличи БВП в дългосрочен план.

Отчаяните времена изискват отчаяни мерки. Поради това всички седим вкъщи, дистанцирани, не се виждаме с близките си, не прегръщаме приятелите си. И със сигурност за повечето от нас това наистина е неприятно и трудно. Много са нетърпеливи това да приключи.

За по-добро или лошо обаче, тази пандемия вероятно ще ни накара да създадем инерция в процеса към автоматизация в много сектори и процеси. Решенията, които хората прилагат по време на тази криза, няма да изчезнат, когато нещата се върнат към нормалното си състояние. Например много хора вече няма да пазаруват по магазините, а онлайн. За повечето, които преди не избираха стоки от компютъра или телефона, сегашните условия пречупват психологическа бариера - да не си регистрират картата в сайтове или липса доверие в онлайн магазините.

Да, автоматизацията може да доведе до закриване на работни места. Но както вече не веднъж е ставало ясно, тя носи със себе си други позитиви, само част от които бяха засегнати дотук.

Накрая - не трябва да забравяме, че преди всичко сме хора. А хората обичат да са  един около друг, харесват да виждат лицата на близките си, да чуват гласовете им. Лично, а не през екрана. Колкото и бързо да се засили процесът на автоматизация, това никога няма да промени душите ни. Затова изводът тук е да не пропускаме възможността да забързаме автоматизацията и да се възползваме от ситуацията в сложните времена както сега, така и за в бъдеще. Това може да помогне на човечеството много по-бързо да излезе от кризата. А ако след края на пандемията този темп се запази, евентуална бъдеща подобна обстановка би била в пъти по-лесна за преодоляване.

Автоматизацията ще спести на щатските банки $70 милиарда до 2025 г.

Автоматизацията ще спести на щатските банки $70 милиарда до 2025 г.

В цялата индустрия на финансовите услуги, която включва банкови, застрахователни и капиталови пазари, спестяванията могат да бъдат между 87 и 140 млрд.