Ако кажем, че радарът, двигателите или ракетите на борда на един съвременен изтребител са изключително скъпи, това няма да изненада никого. Малцина, обаче, биха предположили колко скъпи са... колелата на бойните самолети.

Конкретен пример - F/A-18E/F Super Hornet. Самолетът, познат ни от втория Top Gun, се налага да излита и каца както от палубата на самолетоносач, така и от наземни бази. Особено при морските операции натоварването върху колесника е огромно. В резултат най-често джантата се изкривява, цялото колело се бракува и се купува ново.

Проект за над $50 млн. превръща F-16 в безпилотен изтребител

Проект за над $50 млн. превръща F-16 в безпилотен изтребител

Тества се технология за нов тип дронове

А то струва приблизително 100 000 долара бройката по причини, свързани както с изискванията на военната техника, така и със склонността на всички въоръжени сили по света да сключват неизгодни договори. Невероятно е, че за година американският флот дава по близо 17 млн. долара за гуми и джанти.

Нова програма на техническите специалисти от ВМС, обаче, дава сериозна заявка за над 400-кратна икономия. Тя е възможна с помощта на технологиите за триизмерно принтиране, пише The War Zone в свой материал.

До момента основен проблем с гумите на изтребителя беше, че те не подлежат на ремонт след деформация - макар според експертите около 80% от тях да не са непоправимо компрометирани.

Решението е т.нар cold spray триизмерно принтиране, при което фини метални частици се впръскват под високо налягане и температура, укрепват дадения елемент и след това той се модифицира до оригиналната си форма. Това вече е правено за детайли на бомбардировача B-1B и при други машини.

Американските ВВС обявиха конкурс за нов изтребител

Американските ВВС обявиха конкурс за нов изтребител

Бойната машина ще замести F-22

В случая с гумите на изтребителите поправката на джантата отнема два часа и е на обща стойност от около 300 долара, като единствено по екологични съображения не може да се случва и на борда на авионосеца. При средно 166 излизащи от строя колела годишно, флотът вече би давал не 16,6 млн. долара за нови, а по около 40 000 за ремонти.

От февруари тече и обучението на допълнителни специалисти за извършването им.