Американските военновъздушни сили се готвят да дадат милиарди долари, за да запазят в строя стратегическия бомбардировач B-52 чак до 60-те години на века. Решението ракетоносецът да остане цял век в небето е безпрецедентно и беше оправдано с адаптивността на платформата и по-ниската ѝ цена.
Тя обаче расте, а модернизацията се очертава да се проточи значително във времето, пише Breaking Defense.
Така замяната на двигателите и вграждането на нова електроника ще се забави поне до 2033 г., а освен това цената на цялата програма е набъбнала от 12,5 млрд. долара до около 15 млрд. долара. Бригаден генерал Ерик Куигли от американските ВВС коментира пред журналисти, че консолидирането на много дейности в един договор "е създало възможността основният изпълнител да вдигне цените".
Производител на самолета и главен участник в модернизацията му е Boeing.
Затова и военновъздушните сили изпращат "тежката артилерия" в преговорите с компанията - Шай Асад, дългогодишен директор по ценообразуването в отбраната от Пентагона, който нееднократно е успявал да "извие ръцете" на индустрията.
При всяко положение, решението трябва да дойде бързо. Сегашните двигатели на B-52 са много стари и според разчетите на експертите от 2027 г. нататък може да се появят проблеми с осигуряването на части. Затова се водят разговори с техните производители от Pratt & Whitney с цел гарантиране на снабдяването с нужните компоненти за по-дълъг срок.
Цените растат и другаде - "новите" B-52 модел J трябва да разполагат с авангарден радар, чиято разработка и внедряване през 2021 г. се оценяваше на 2,1 млрд. долара, но вече се говори по-скоро за $3,3 млрд.
За да се наваксат изоставането и поскъпването, не са изключени и оптимизации по изискванията, които бъдат сметнати за ненужни или твърде ограничаващи в оперативно отношение.
От ВВС на САЩ са категорични: "Това не е мисия, при която провалът е възможен".