Не беше твърде отдавна времето, когато липсата на даже не чак толкова сложни чипове блокираше производството на какво ли не - от PlayStation 5 до автомобилите. Във военната сфера в САЩ в момента ситуацията е същата, но дефицитът не е в сферата на полупроводниците.
На фона на огромното търсене заради войната в Украйна, но и заради все по-големите способности на потенциални противници като Иран и Китай, отвъд Океана просто няма достатъчно ракетни двигатели. Стига се буквално до "битки" между гиганти като Lockheed Martin и RTX - едните произвеждат комплексите Patriot, а другите - HIMARS.
Това може да доведе до появата на нов играч на мултимилиардния пазар, пише в свой анализ The Motley Fool.
В момента големите производители на ракетни двигатели в САЩ са Northrop Grumman и L3Harris. Lockheed са толкова недоволни от липсата на производствен капацитет, че през миналата седмица обявиха, че ще създадат съвместно дружество с архиврага General Dynamics, което да разработва нови системи за задвижване на ракети.
Източник: EPA/БГНЕС
Тук има поне няколко нюанса. Lockheed Martin по всичко изглежда, че ще бъде преди всичко ексклузивен клиент на новото производство, който освен това ще асистира в дизайна и изпитанията. General Dynamics ще се нагърбят със същинското производство. Не е случайно, че е избрана локация точно до завода, в който Lockheed правят една от най-използваните ракети за HIMARS - GMLRS.
По-големите последици
Това съвместно дружество в дългосрочен план може да се превърне в постоянен съперник на Northrop Grumman и L3Harris - достатъчно е да започне производството на двигатели и за други ракети от портфолиото на Lockheed Martin. След това изпълнението на поръчки за други купувачи е една малка стъпка.
Както отбелязва онлайн изданието, в този бизнес има какво да се спечели. Northrop Grumman има 8,7% марж на печалбата в своето подразделение за космически системи, към което влизат и ракетните двигатели. L3Harris Aerojet е с 11,6% по същия показател.
За Lockheed Martin даже само възможността да продава повече готови изделия на клиентите си ще е голяма победа. Както обикновено се случва във веригата на доставки, маржът на готовата ракета е по-голям от този на двигателя ѝ - 12,9% средно за портфолиото на компанията.
При General Dynamics този бизнес е още по-печеливш - с 13,9% марж на печалбата при бойните системи. Това означава, че ако GD използва завода и за свои нужди, ще печели най-много.
При L3Harris производството на ракетни двигатели носи само 5,4% от годишните приходи, което намалява риска от навлизането на нов агресивен конкурент, но при Northrop Grumman е по-трудно да се каже - това производство е част от бизнес звено, което осигурява над една трета от влизащите в групата пари.
Едно е сигурно - светът скоро няма да е място, в което ракетите да са в излишък.