Френските въоръжени сили са поръчали 42 нови изтребителя Rafale от Dassault Aviation на стойност 5 милиарда евро, съобщава Breaking Defense.
"Това е чудесна новина за нашите сигурност и суверенитет и за нашите въоръжени сили, които ще се възползват от допълнителни бройки rafale с модернизирани оперативни възможности", заяви министърът на отбраната Себастиен льо Корну.
Новите машини са едноместни и са с оборудване по стандарт F4, който се разработва от 2018 г. Той е с подобрени комуникационни възможности и използва новите ракети въздух-въздух Mica. През следващото десетилетие изтребителите ще бъдат обновени до стандарт F5, който може би ще включва и възможност за управление на безпилотни бойни самолети в рамките на европейската програма nEUROn.
Rafale влезе на въоръжение във френските ВМС през 2004 г. и през 2006 г. - във ВВС. Изпълнявал е бойни мисии в Афганистан, Либия, Мали, Ирак и Сирия. След изпълнението на договора Франция ще разполага с общо 234 бойни самолета от този тип.
Други 261 летят във ВВС на различни държави, сред които Египет, Индия, ОАЕ, Индонезия, Гърция и Хърватия. Последните две страни купиха Rafale на старо от Франция.
Според Dassault Aviation поръчките за вътрешни и външни клиенти са достатъчни, за да се обезпечи заетост за следващите 10 години. Военното министерство в Париж отбелязва, че новите Rafale ще създадат 7000 нови работни места в общо над 400 компании.
План Б в действие
Rafale е изтребител от т.нар "генерация 4,5" - подобно на Eurofighter Typhoon и Saab Gripen, използва стелт технология, развива свръхзвукова скорост без форсаж на двигателите и може да поразява целия на големи разстояния. В същото време, това е машина, чиито корени са в късните години на Студената война.
Очакваше се Rafale да бъде заменен от амбициозния френско-германски проект Future Combat Air System (FCAS), в чиято разработка Dassault също участва. Програмата обаче не напредва с темпото, което очакват в Париж.
Източник: Wikimedia Commons
FCAS няма да влезе на въоръжение преди 2045-2050 г., според Комисията по отбрана на френския Сенат. Освен това, говорим за изтребител, който ще струва 2-3 пъти повече от този, който заменя, а се очертават и проблеми с износа му - заради съвместната разработка, Германия ще трябва да дава съгласието си за всяка сделка. А, както се вижда с трудния път на Eurofighter Typhoon до Саудитска Арабия и Турция, политическият фактор е важен за решенията на Берлин.
Всичко това стана повод за призиви разработката на Rafale F5 да бъде ускорена.