Повечето истории за успех в света на бизнеса идват от способността мъдро и умело да се направи инвестиция. Или да се сключи брилянтна сделка, струваща носеща поредица от нули. Но в случая не става въпрос за това, а за хора, на които някога им хрумва проста идея, чието осъществяване се оказва толкова успешно и популярно, че им осигурява място в прочутите списъци на световните богаташи в сп. Forbes.
Как започва техният бизнес, който сега е известен в целия свят?
Източник: Туитър
Микеле Фереро, Италия
Идея за 10 милиарда долара: Направете шоколада част от сутрешното си хранене, като създадете шоколадово-лешникова смес, която можете да намажете върху препечен хляб.
Семейство Фереро, което до 2015 г. беше оглавявано от най-богатия човек в Италия Микеле Фереро, се счита за един от най-големите производители на шоколад в Европа с годишни продажби от над 20 милиарда долара. Сред марките на компанията са легендарните бонбони Ferrero Rocher, Nutella spread, Tic Tac и Kinder Eggs.
През 1946 г. бащата на Микеле, Пиетро, започва да прави сладки брикети pasta gianduja в малката си пекарна Alba (те все още не могат да се нарекат паста, а вкусът само от разстояние напомня на всички за познат продукт). През 1949 г., след смъртта на Пиетро, синът му Микеле поема семейния бизнес и превръща малкото сладкарско производство на родителите си в "шоколадова империя". Нутела, както я познаваме, се появява през 1964 г. Микеле, който експериментира със съставките и консистенцията в продължение на много години, в крайна сметка успява да намери идеалното съотношение на ядки и шоколад и да представи на света продукт, който незабавно става известен в цяла Италия, а по-късно и в целия свят.
Източник: Wikipedia
Брад Хюз, САЩ
Идея за 5,3 милиарда долара: инсталирайте складови клетки покрай магистралата и поканете хората да съхраняват лични вещи там.
Брад Хюз работелкато изпълнителен директор в Property Research, синдикат за недвижими имоти, когато му хрумва идея: Ами ако поставим складови клетки покрай магистралата и поканим хората да съхраняват личните си вещи там? И се оказа, че много хора имат нужда от такива услуги. Когато първият склад под негово управление започва да се пълни с имущество на граждани, Хюз напуска поста си и започва да развива собствена компания, която сега се нарича Hughes' Public Storage и има повече от 2000 клона в цялата страна.
Хюз не само беше един от най-богатите хора в света (милиардерът почина през 2021 г.), но беше и филантроп, като даряваше голяма част от доходите си за благотворителни каузи. В продължение на много години той подкрепя фондации, участващи в изследването на рака, по-специално на детската левкемия. Компанията му дари 200 милиона долара на онкологичния център Parker Hughes в Сейнт Пол, кръстен на покойния син на милиардера.
Източник: Wikipedia
Ралф Лорън, САЩ
Идея за 5 милиона долара: Вземете блуза за поло, добавете кръпка на играч на поло на кон и гледайте как дрехата за 50 долара се разпродава.
Родом от Бронкс, син на руски имигранти, а по-късно световноизвестен дизайнер, Ралф Лорън започва работа като наемен работник в универсални магазини и като продавач в магазина за мъжки дрехи Brooks Brothers. През 1967 г. той напуска бизнес училище, за да проектира вратовръзки за марката Beau Brummel, а през същата година взема заем от $50 000 и реализира голямата си идея - да пусне линия оригинални поло тениски с копчета и минималистична апликация, на който е изобразен играч на поло на кон.
Не е известно как успя да убеди първите посетители да купят риза, която струваше наполовина по-малко без апликацията, но очевидно те бяха доволни от дрехите, тъй като търсенето на поло изделиятаот Ralph Lauren нараства главоломно.
Източник: Facebook / Dynamite Memes Trolls
Джеф Безос, САЩ
Идея за 4,4 милиарда долара: Започнете да продавате книги онлайн, като елиминирате досадното ходене до книжарница.
Джеф Безос, основателят на най-големия в света "виртуален търговски център" - Amazon.com, показа обещаващи способности от детството си. Още докато учи в Принстънския университет, той си спечелва репутацията на компютърен гений, а след дипломирането си намира работа на Уолстрийт. Безос все още няма трийсет години, когато напусна престижната си работа и започна да продава книги онлайн от гаража си в Сиатъл. През 1997 г. той направи компанията си публична и светът научи за нов милиардер.
Империята на Безос няколко пъти преживя кризи, но той успя да запази капитала си благодарение на промоции с успешна маркетингова кампания, отстъпки и безплатна доставка. Името на Безос редовно е подложено на остри критики, защото той е човекът, заради когото библиотеките, читалните и книжарниците скоро могат да спрат да съществуват напълно, но броят на хората, които искат да поръчат всичко необходимо от пазара, без да напускат домът си все още не намалява.
Източник: flickr
Тай Уорнър, САЩ
Идея за 4,5 милиарда долара: създайте меки играчки, но не ги напълвате с обикновен синтетичен пух, а с пластмасови гранули ("зърна"). Дайте на всяко "бобено бебе" уникално име и го пуснете в ограничени издания, така че стойността им да скочи до небето.
Тай Уорнър е човекът, донесъл на света известните Beanie Babies. Това са колекционерски играчки за бебета във формата на животни, пълни с пластмасови топчета ("зърна"), които са приятни за мачкане с пръсти. Уорнър напусна колежа заради бобчетата си. През 1986 г. пука първата линия меки мечета, които поради ограниченото си издание стават изключително популярни. Децата искаха играчки "боб" от родителите си и бяха готови да похарчат всякакви пари, за да получат поне една за детето си. Както често се случва с идеи от такова естество, интересът към Beanie Babies започна да намалява с годините. Уорнър можеше да бъде изправен пред крах, ако не беше инвестирал печалбите си в недвижими имоти навреме. Неговата компания Warner наскоро създаде най-скъпата хотелска стая в света. Разположен е на последния етаж на хотел New York Four Seasons на площ от 400 квадратни метра. Това са луксозни апартаменти със стени от естествен оникс и спираща дъха гледка към Манхатън, където една нощувка струва 30 000 долара.
Източник: iStock
Чалео Ювидя, Тайланд и Дитрих Матешиц, Австрия
Идея за 3 милиарда долара за всеки: Направете силно кофеинова газирана напитка, богата на витамини от група B. Превземете пазара за спортисти и любители на нощния живот.
Ювидя и Матешиц са създателите на енергийната напитка Red Bull. Благодарение на дръзката реклама и спонсорството на екстремните спортове, техният продукт намери своята плодородна ниша сред активните младежи още в първите години на продажби. Към днешна дата Red Bull има годишни продажби за над 3,5 милиарда долара. Компанията също така притежава отбор от Формула 1 и два футболни отбора - Ред Бул Залцбург и Ню Йорк Ред Булс. Чалео Ювидя притежав още фармацевтичния концерн TC Pharmaceuticals, който се оценява на 170 милиона долара, компания за енергийни напитки в Тайланд и част от верига частни тайландски болници (милиардерът почина през 2012 г.). Матешиц все още е жив и е зает да развива собствен строителен бизнес и Hangar-7 - музей-работилница, разположен на територията на летището в Залцбург, където се помещава неговата историческа колекция от самолети The Flying Bull.
Източник: flickr
Марио Морети Полегато, Италия
Идея за 3 милиарда долара: Направете обувки с малки дупчици в подметките, които отвеждат потта и освобождават човека от лошата миризма.
Известно е, че основателят на Geox Shoes Марио Морети Полегато не харесва миризмата на потни крака. През 1994 г. той излезе с идеята да направи малки дупки в подметките на обувките, за да източи течността. Първоначално той се опита да продаде концепцията на Nike, но те ми отказват. И трябваше да създаде собствена марка, чиито годишни продажби достигнаха 16 милиона чифта. Дори папа Бенедикт XVI носеше обувки, направени от Морети Полегато! Италианският милиардер се радва на успеха си: той има две Lamborghini, Ferrari 360 Modena Spider, пет арабски коня (единият се казва Geox) и шест ретро мотоциклета Moto Guzzi. Друго хоби: сам си прави очилата.
Източник: Aeno
Джеймс Дайсън, Великобритания
Идея за 1,6 милиарда долара: Измислете вертикално устройство, което изсмуква мръсотията от пода. Като прахосмукачка, само че по-малко и по-удобно.
Основателят и вдъхновител на супер модната марка Dyson израства като талантливо дете. Научава се да свири на фагот и влиза в художествено училище, където усвоява основите на дизайна и инженерството. И тогава той измисли и тества 5172 прототипа на вертикално вакуумно устройство, което изсмуква боклука със скорост от 320 км/ч. Моделът, представен от Dyson в Обединеното кралство през 1993 г., веднага се превърна в хит. А прахосмукачката DC12 от Dyson е призната за най-продаваната прахосмукачка в Япония и надмина вечните си конкуренти Sharp и Sanyo.
Източник: Wikimedia
Ханс и Пол Ригел, Германия
Идея за 1,5 милиарда долара за всеки: Измислете сладки дъвчащи бонбони в различни форми и ги рекламирайте добре.
След Втората световна война Ханс и брат му Пол започват възстановяването на семейната сладкарска компания Haribo. Тя е била успешна и преди, само обемите не били същите и под управлението на младите братя Ригел обемът на продажбите на марката нарасна до 2 милиарда годишно. Ханс беше един вид немски Уили Вонка (герой от приказната повест на Роалд Дал "Чарли и шоколадовата фабрика"). Той често измисля нови продукти сам: най-малко 200 сладкарски продукта произлизат от неговите идеи, включително гумени мечета, шоколад Goldbären, дъвки Vademecum без захар и плодови гуми Maoam. Твърди се, че е черпил вдъхновение от четенето на комикси и гледането на детски филми.
Източник: iStock
Хауърд Шулц, САЩ
Идея за 1,1 милиарда долара: Поставете кафене във всяко кътче на Америка и след това гледайте как вашата мрежа се разпространява в целия свят.
Да, говорим за краля на кафето - собственикът на веригата Starbucks Хауърд Шулц. Син на работници, израснали в беден квартал в Бруклин, Шулц посещава държавно училище и играе футбол в Северен Мичиган. След това се завръща в Ню Йорк, където продава тенджери и тигани за шведски производител на домакински принадлежности. По-късно Шулц получава позиция като маркетинг специалист в малък магазин за кафе на зърна под марката Starbucks. И докато пътува до Италия, той е пленен от идеята да отвори еспресо бар, където хората могат не само да си купят кафе, но и да пият различни видове от тази напитка.
Ръководството каза твърдо "Не". Шулц не отстъпи. През 1985 г. той отваря конкурентен магазин, където започва да прави собствено кафе от зърна Starbucks. И две години по-късно той купува компанията за 3,8 милиона долара, възползвайки се от здравната лудост, която заля американците в края на 80-те години. Днес Starbucks има повече от 12 000 кафенета по целия свят, обслужващи 40 милиона клиенти всяка седмица.