Повечето истории за успех в света на бизнеса идват от способността мъдро и умело да се направи инвестиция. Или да се сключи брилянтна сделка, струваща носеща поредица от нули. Но в случая не става въпрос за това, а за хора, на които някога им хрумва проста идея, чието осъществяване се оказва толкова успешно и популярно, че им осигурява място в прочутите списъци на световните богаташи в сп. Forbes.

Как започва техният бизнес, който сега е известен в целия свят?

Снимка 336603

Източник: Туитър

Микеле Фереро, Италия

Идея за 10 милиарда долара: Направете шоколада част от сутрешното си хранене, като създадете шоколадово-лешникова смес, която можете да намажете върху препечен хляб.

Семейство Фереро, което до 2015 г. беше оглавявано от най-богатия човек в Италия Микеле Фереро, се счита за един от най-големите производители на шоколад в Европа с годишни продажби от над 20 милиарда долара. Сред марките на компанията са легендарните бонбони Ferrero Rocher, Nutella spread, Tic Tac и Kinder Eggs.

През 1946 г. бащата на Микеле, Пиетро, ​​започва да прави сладки брикети pasta gianduja в малката си пекарна Alba (те все още не могат да се нарекат паста, а вкусът само от разстояние напомня на всички за познат продукт). През 1949 г., след смъртта на Пиетро, ​​синът му Микеле поема семейния бизнес и превръща малкото сладкарско производство на родителите си в "шоколадова империя". Нутела, както я познаваме, се появява през 1964 г. Микеле, който експериментира със съставките и консистенцията в продължение на много години, в крайна сметка успява да намери идеалното съотношение на ядки и шоколад и да представи на света продукт, който незабавно става известен в цяла Италия, а по-късно и в целия свят.

Снимка 647140

Източник: Wikipedia

Брад Хюз, САЩ

Идея за 5,3 милиарда долара: инсталирайте складови клетки покрай магистралата и поканете хората да съхраняват лични вещи там.

Брад Хюз работелкато изпълнителен директор в Property Research, синдикат за недвижими имоти, когато му хрумва идея: Ами ако поставим складови клетки покрай магистралата и поканим хората да съхраняват личните си вещи там? И се оказа, че много хора имат нужда от такива услуги. Когато първият склад под негово управление започва да се пълни с имущество на граждани, Хюз напуска поста си и започва да развива собствена компания, която сега се нарича Hughes' Public Storage и има повече от 2000 клона в цялата страна.

Хюз не само беше един от най-богатите хора в света (милиардерът почина през 2021 г.), но беше и филантроп, като даряваше голяма част от доходите си за благотворителни каузи. В продължение на много години той подкрепя фондации, участващи в изследването на рака, по-специално на детската левкемия. Компанията му дари 200 милиона долара на онкологичния център Parker Hughes в Сейнт Пол, кръстен на покойния син на милиардера.

Снимка 647139

Източник: Wikipedia

Ралф Лорън, САЩ

Идея за 5 милиона долара: Вземете блуза за поло, добавете кръпка на играч на поло на кон и гледайте как дрехата за 50 долара се разпродава.

Родом от Бронкс, син на руски имигранти, а по-късно световноизвестен дизайнер, Ралф Лорън започва работа като наемен работник в универсални магазини и като продавач в магазина за мъжки дрехи Brooks Brothers. През 1967 г. той напуска бизнес училище, за да проектира вратовръзки за марката Beau Brummel, а през същата година взема заем от $50 000 и реализира голямата си идея - да пусне линия оригинални поло тениски с копчета и минималистична апликация, на който е изобразен играч на поло на кон.

Не е известно как успя да убеди първите посетители да купят риза, която струваше наполовина по-малко без апликацията, но очевидно те бяха доволни от дрехите, тъй като търсенето на поло изделиятаот Ralph Lauren нараства главоломно.

Снимка 369249

Източник: Facebook / Dynamite Memes Trolls

Джеф Безос, САЩ

Идея за 4,4 милиарда долара: Започнете да продавате книги онлайн, като елиминирате досадното ходене до книжарница.

Джеф Безос, основателят на най-големия в света "виртуален търговски център" - Amazon.com, показа обещаващи способности от детството си. Още докато учи в Принстънския университет, той си спечелва репутацията на компютърен гений, а след дипломирането си намира работа на Уолстрийт. Безос все още няма трийсет години, когато напусна престижната си работа и започна да продава книги онлайн от гаража си в Сиатъл. През 1997 г. той направи компанията си публична и светът научи за нов милиардер.

Империята на Безос няколко пъти преживя кризи, но той успя да запази капитала си благодарение на промоции с успешна маркетингова кампания, отстъпки и безплатна доставка. Името на Безос редовно е подложено на остри критики, защото той е човекът, заради когото библиотеките, читалните и книжарниците скоро могат да спрат да съществуват напълно, но броят на хората, които искат да поръчат всичко необходимо от пазара, без да напускат домът си все още не намалява.

Снимка 647144

Източник: flickr

Тай Уорнър, САЩ

Идея за 4,5 милиарда долара: създайте меки играчки, но не ги напълвате с обикновен синтетичен пух, а с пластмасови гранули ("зърна"). Дайте на всяко "бобено бебе" уникално име и го пуснете в ограничени издания, така че стойността им да скочи до небето.

Тай Уорнър е човекът, донесъл на света известните Beanie Babies. Това са колекционерски играчки за бебета във формата на животни, пълни с пластмасови топчета ("зърна"), които са приятни за мачкане с пръсти. Уорнър напусна колежа заради бобчетата си. През 1986 г. пука първата линия меки мечета, които поради ограниченото си издание стават изключително популярни. Децата искаха играчки "боб" от родителите си и бяха готови да похарчат всякакви пари, за да получат поне една за детето си. Както често се случва с идеи от такова естество, интересът към Beanie Babies започна да намалява с годините. Уорнър можеше да бъде изправен пред крах, ако не беше инвестирал печалбите си в недвижими имоти навреме. Неговата компания Warner наскоро създаде най-скъпата хотелска стая в света. Разположен е на последния етаж на хотел New York Four Seasons на площ от 400 квадратни метра. Това са луксозни апартаменти със стени от естествен оникс и спираща дъха гледка към Манхатън, където една нощувка струва 30 000 долара.

Снимка 218260

Източник: iStock

Чалео Ювидя, Тайланд и Дитрих Матешиц, Австрия

Идея за 3 милиарда долара за всеки: Направете силно кофеинова газирана напитка, богата на витамини от група B. Превземете пазара за спортисти и любители на нощния живот.

Ювидя и Матешиц са създателите на енергийната напитка Red Bull. Благодарение на дръзката реклама и спонсорството на екстремните спортове, техният продукт намери своята плодородна ниша сред активните младежи още в първите години на продажби. Към днешна дата Red Bull има годишни продажби за над 3,5 милиарда долара. Компанията също така притежава отбор от Формула 1 и два футболни отбора - Ред Бул Залцбург и Ню Йорк Ред Булс. Чалео Ювидя притежав още фармацевтичния концерн TC Pharmaceuticals, който се оценява на 170 милиона долара, компания за енергийни напитки в Тайланд и част от верига частни тайландски болници (милиардерът почина през 2012 г.). Матешиц все още е жив и е зает да развива собствен строителен бизнес и Hangar-7 - музей-работилница, разположен на територията на летището в Залцбург, където се помещава неговата историческа колекция от самолети The Flying Bull.

Снимка 647141

Източник: flickr

Марио Морети Полегато, Италия

Идея за 3 милиарда долара: Направете обувки с малки дупчици в подметките, които отвеждат потта и освобождават човека от лошата миризма.

Известно е, че основателят на Geox Shoes Марио Морети Полегато не харесва миризмата на потни крака. През 1994 г. той излезе с идеята да направи малки дупки в подметките на обувките, за да източи течността. Първоначално той се опита да продаде концепцията на Nike, но те ми отказват. И трябваше да създаде собствена марка, чиито годишни продажби достигнаха 16 милиона чифта. Дори папа Бенедикт XVI носеше обувки, направени от Морети Полегато! Италианският милиардер се радва на успеха си: той има две Lamborghini, Ferrari 360 Modena Spider, пет арабски коня (единият се казва Geox) и шест ретро мотоциклета Moto Guzzi. Друго хоби: сам си прави очилата.

Снимка 627029

Източник: Aeno

Джеймс Дайсън, Великобритания

Идея за 1,6 милиарда долара: Измислете вертикално устройство, което изсмуква мръсотията от пода. Като прахосмукачка, само че по-малко и по-удобно.

Основателят и вдъхновител на супер модната марка Dyson израства като талантливо дете. Научава се да свири на фагот и влиза в художествено училище, където усвоява основите на дизайна и инженерството. И тогава той измисли и тества 5172 прототипа на вертикално вакуумно устройство, което изсмуква боклука със скорост от 320 км/ч. Моделът, представен от Dyson в Обединеното кралство през 1993 г., веднага се превърна в хит. А прахосмукачката DC12 от Dyson е призната за най-продаваната прахосмукачка в Япония и надмина вечните си конкуренти Sharp и Sanyo.

Снимка 285136

Източник: Wikimedia

Ханс и Пол Ригел, Германия

Идея за 1,5 милиарда долара за всеки: Измислете сладки дъвчащи бонбони в различни форми и ги рекламирайте добре.

След Втората световна война Ханс и брат му Пол започват възстановяването на семейната сладкарска компания Haribo. Тя е била успешна и преди, само обемите не били същите и под управлението на младите братя Ригел обемът на продажбите на марката нарасна до 2 милиарда годишно. Ханс беше един вид немски Уили Вонка (герой от приказната повест на Роалд Дал "Чарли и шоколадовата фабрика"). Той често измисля нови продукти сам: най-малко 200 сладкарски продукта произлизат от неговите идеи, включително гумени мечета, шоколад Goldbären, дъвки Vademecum без захар и плодови гуми Maoam. Твърди се, че е черпил вдъхновение от четенето на комикси и гледането на детски филми.

Снимка 221814

Източник: iStock

Хауърд Шулц, САЩ

Идея за 1,1 милиарда долара: Поставете кафене във всяко кътче на Америка и след това гледайте как вашата мрежа се разпространява в целия свят.

Да, говорим за краля на кафето - собственикът на веригата Starbucks Хауърд Шулц. Син на работници, израснали в беден квартал в Бруклин, Шулц посещава държавно училище и играе футбол в Северен Мичиган. След това се завръща в Ню Йорк, където продава тенджери и тигани за шведски производител на домакински принадлежности. По-късно Шулц получава позиция като маркетинг специалист в малък магазин за кафе на зърна под марката Starbucks. И докато пътува до Италия, той е пленен от идеята да отвори еспресо бар, където хората могат не само да си купят кафе, но и да пият различни видове от тази напитка.

Ръководството каза твърдо "Не". Шулц не отстъпи. През 1985 г. той отваря конкурентен магазин, където започва да прави собствено кафе от зърна Starbucks. И две години по-късно той купува компанията за 3,8 милиона долара, възползвайки се от здравната лудост, която заля американците в края на 80-те години. Днес Starbucks има повече от 12 000 кафенета по целия свят, обслужващи 40 милиона клиенти всяка седмица.