Изразът от заглавието не е случаен. Именно така дизайнерът Тиери Гоген описва своя концептуален проект G Train, предназначен за бъдещ собственик, готов да отдели 350 милиона долара. Първият в света проект за частен луксозен влак е оборудван с 14 стъклени вагона, тераси и градина. Той е изцяло модулен, с място за 20 спални, спа център, фитнес зала, ресторант и какво ли още не.

Снимка 672674

Източник: Тиери Гоген

Въпреки че дизайнерът - известен със създаването на впечатляващи яхти - все още не е намерил купувач за своя G Train, необичайният му проект демонстрира промяна в парадигмата, която поставя дизайнерите в центъра. "Днес влакът вече не се възприема като транспортно средство за придвижване от точка А до точка Б. Преживяването на борда има предимство пред пътуването", казва пред Les Echos историкът на железниците Артър Мететал.

Снимка 672676

Източник: Тиери Гоген

Това се случва на фона на ренесанс на нощния влак и опити все по-голяма част от пътуващите да бъдат убедени да се откажат от самолета. Говорим както за обикновените пасажери, така и за милионерите.

Дизайнът има значение

Миналото лято националната железопътна компания на Франция SNCF е обслужила рекордните 24 милиона пътници. През 2022 г. нощните влакове са отбелязали 149% увеличение, според проучване на Trainline с YouGov.

В Европа стана по-бързо и удобно да се пътува с влак, отколкото със самолет

В Европа стана по-бързо и удобно да се пътува с влак, отколкото със самолет

Къде са най-добрите високоскоростни влакове на Стария континент

"Виждаме появата на стартиращи фирми и нови концепции, които изтупват от праха железопътния сектор и позволяват на дизайнерите да се изявят по начина, по който са искали да го направят от години", коментира Жулиен д'Хокер, основател на дизайнерската агенция Yellow Window, специализирана в областта на мобилността.

Интериорът на двуетажния TGV, 1996 г.

Източник: GettyImages

Интериорът на двуетажния TGV, 1996 г.

В SNCF дизайнът винаги е бил в основата на големите разработки. През 70-те години на миналия век компанията започва да си сътрудничи с Роже Талон, визионер със страст към високоскоростното железопътно пътуване, който ще изиграе решаваща роля в железопътния дизайн във Франция. Той работи по концепциите за влаковете Corail, TGV и дори Eurostar. Създава революционни нови вътрешни оформления, като например различните зони във влаковете, със салони за млади хора, за бизнес пътници и вагони за хранене.

Неговата далновидна визия е актуална и днес. В началото на 2000 г. SNCF си сътрудничи с модния дизайнер Кристиан Лакроа за "обличането" на TGV. Въпреки че повечето пътници си спомнят новите крещящи цветове на седалките, Лакроа допринася и за еволюцията на формата на седалките, практичността на вагоните, с багажниците в центъра им и осветлението с щорите, които заместват завесите.

Да проектираш втори дом за всеки

Докато за някои проектирането на интериор на влак е детска мечта, всички са съгласни, че предизвикателството е огромно. Ограниченията не могат да бъдат пренебрегнати заради стила или декоративната прищявка. Спецификациите са тежки и сложни.

"Проектирането на интериора на влака е смесица от простота и ергономична интелигентност. Практичността допринася за успешното и изключително преживяване. Пътникът не трябва да страда заради лош дизайн", казва Тристан Ауер, дизайнер на Grand Suites за влака Royal Scotsman на луксозния хотелиер Belmond.

Дизайнерите трябва да се адаптират към множество норми, да вземат предвид безопасността, ергономичността, издръжливостта, поддръжката, достъпността и акустиката, като същевременно инициират нова динамика. За Максим д'Анжеак, артистичен директор на новия "Ориент Експрес", "това е много сложно упражнение. Това не е работа на декоратор, а на изключително напреднал глобален дизайн и ние не можем да допускаме грешки. Влак като Ориент Експрес не е просто красив, той е детайлен, прецизен и майсторски. Няма безвъзмездни декори, всичко има функция и трябва да работи."

Снимка 672675

Източник: Тиери Гоген

Влакът е и затворено пространство, в което хората трябва да живеят заедно в хармония. "Влакът е споделено жизнено пространство, в което можете да създадете свой собствен балон, като втори дом, или да разговаряте със съседите си - това е предизвикателството пред дизайнера", казва д'Хокер.

"Трябва да мислим глобално за днешните предизвикателства. Мащабът на задачата е огромен", казва Флоранс Русо, директор по маркетинга на TGV Inoui 2025. Преди няколко седмици публичната компания представи интериорния дизайн на бъдещите TGV Inoui, създаден от известното японско дизайнерско студио Nendo и Arep, френска агенция с опит в областта на мобилността.

По думите му дискретността и непреходността на дизайна са важни и защото машините трябва да останат в експлоатация поне 40 години.

"Влакът не е просто друг вид транспорт, той е офис, спалня, трапезария и място за срещи в едно", казва Изабел Льо Со, директор по дизайна в SNCF.

Историята на "най-известния влак в света" и къде може да се повозите с него?

Историята на "най-известния влак в света" и къде може да се повозите с него?

С него са пътували звезди като Монро и Уолт Дисни

Висок клас преживяване

Хотелиерската компания Belmond, придобита от LVMH през 2019 г., вижда потенциала на легендарните влакове още през 1982 г., когато възобновява движението на венецианския Simplon-Orient Express. Оттогава насам Belmond са разработили няколко впечатляващи маршрута по целия свят. На борда на британския Pullman пътниците пътуват във вагони, проектирани от режисьора Уес Андерсън.

На борда на Royal Scotsman, проектиран от Тристан Ауер, се обещава поглъщащо преживяване; плюшеният декор отразява шотландските традиции и пейзажи.

"Проектирах поръчковите гранд апартаменти като шивач, до най-малките детайли. За някои пътници престоят на борда на Royal Scotsman е пътуването на живота. Като дизайнер трябва да приема предизвикателството да съчетая мечтата и реалността", казва Ауер, който е проектирал интериори на автомобили и самолети.

Снимка 672677

Източник: Тиери Гоген

За да напише новата история на легендарния Ориент Експрес, който за пръв път влиза в експлоатация през 20-те години на миналия век и сега е собственост на Accor group, Максим д'Анжеак проектира витрина на изключителен лукс, украсена от таланта на най-добрите френски занаятчии, точно както първоначално е била украсена с морисонски инкрустации и пана Lalique.

Този влак, чието пускане в експлоатация е планирано за 2026 г., обещава пътуване, неподвластно на времето. Междувременно нетърпеливите пътници ще могат да се качат на други влакове Orient Express La Dolce Vita, които ще прекосяват Италия от ноември 2024 г. нататък. Техният бляскав интериор, създаден от Dimore Studio, една от най-актуалните дизайнерски агенции в Милано, отбелязва златната ера на италианския дизайн през 60-те и 70-те години на миналия век с кинематографичен декор.

Високоскоростен влак ще пътува между Париж и Берлин от 2024-а

Високоскоростен влак ще пътува между Париж и Берлин от 2024-а

Това планират Франция и Германия

Италианската хотелска група Arsenale и Египетските национални железници са подписали споразумение за създаването на първия в Египет луксозен туристически влак, произведен в Италия, "Пазителят на Нил". Очаква се композицията, която ще се състои от 15 вагона и 40 кабини с общ капацитет от 80 пътници, да струва около 50 млн. евро, а част трасето - от Кайро до Асуан, може да бъде пусната в експлоатация още през 2027 г., пише La Stampa.

Влакът "Пазител на Нил" е част от по-голям 10-годишен договор на стойност 130 млн. евро, който има за цел да свърже гара Източен Порт Саид с останалата част от железопътната мрежа, да повиши безопасността и да намали емисиите на CO2 в съответствие с плана "Визия за Египет 2030" и Европейската зелена сделка.