Около 13% от младите българи под 30 години мислят, че най-благоприятното за тях в професионално отношение развитие е да работят в чужбина в средносрочен план. Това показва представително проучване* на УниКредит Груп за 15 страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ)** и Австрия, в което са участвали над 15 хил. души.

В момента само 1% от българите, учили и или планиращи образование в чужбина, имат намерение да се върнат и да работят в страната. Около 9 пъти повече е броят на онези, които искат да се преместят в чужбина завинаги или поне за много дълъг период.

Трите страни, които държат първенството по желание за дългосрочно напускане са Босна и Херцеговина, Сърбия и Словакия - съответно с 16%, 13% и 11%. Една пета от румънците също искат да работят в чужбина, но плановете им за престой извън родината са не са свързани с дълго отсъствие от страната.

На въпроса „Как според личното ви мнение ще се развие икономиката на страната ви през следващите три години?" повечето българи са изразили премерен оптимизъм. 
Подобен отговор „нито положителен, нито отрицателен" е отговорът на българите и на въпроса за очакванията за личното икономическо състояние в следващите три години. В регионален аспект България попада в „златната среда" като най-оптимисти по отношение на собственото си развитие в средносрочен план са казакстанците и румънците.

Според проучването на УниКредит Груп като цяло младите хора в Централна и Източна Европа имат положителни очаквания за бъдещето и показват голяма гъвкавост при планиране на кариерата и желание да са мобилни. Те се стремят към работа в чужбина, поне за определен период, и затова виждат в падането на границите по-големи възможности за развитие, сочи проучването на УниКредит Груп.

 „Специално в Полша, Сърбия, Русия, Босна и Херцеговина, както и Казакстан, младото поколение вярва, че страната му преживява изключително добро икономическо развитие", казва Мартин Майер, зам.-директор на отдела за маркетингови проучвания на Банк Аустрия, част от УниКредит Груп.

Младите хора на Балканите виждат собствения бизнес като добра алтернатива на „намирането на работа", показват още резултатите от проучването на УниКредит Груп. Поколение на частната инициатива се изгражда в момента особено бързо в Турция, където 38 на сто от населението има ясна представа за възможен частен бизнес в бъдеще.

Иницициативност показват и сърбите (22% планират частен бизнес) и унгарците (22%). Около 12% от българите смятат, че най-благоприятен за тях вариант е до три години да управляват собствен бизнес.