Първата процедура за набиране на проектни предложения по Оперативна програма „Административен капацитет" цели развитието на структурите на гражданското общество и партньорството му с администрацията и съдебната система и по нея са предвидени общо 3 млн. лева. безвъзмездна финансова помощ, съобщи пресцентърът на МДААР.

Фактически бенефициенти по първата открита конкурсна процедура са неправителствени организации и социално-икономически партньори (работодателски и работнически организации).

Финансовият аспект

За тази процедура не се изисква съфинансиране от страна на бенефициента.

Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за всеки проект е 100 хил. лв., а максималният - 400 хил. лв.

За всеки одобрен по ОПАК проект съответният бенефициент получава 20% авансово плащане, за да стартира дейностите. Ако проектът се състои от отделни етапи и може да бъде доказано със съответните отчети и финансови документи, че даден етап е приключил, бенефициентът може да получи и междинни плащания.

Продължителността на изпълнение на проектите трябва да е до 18 месеца, като ще се дава предимство на проектни предложения с ясно измерими резултати, постигнати в рамките на 12 месеца.

Срокът за подаване на проектните предложения е 20 ноември 2007 г., 16.00 часа.

До края на годината ще бъдат сключени първите договори с одобрените бенефициенти.

За проявяващите интерес читатели на money.bg, въпроси по първия конкурс за набиране на проектни предложения могат да бъдат задавани до 7 ноември 2007 г. на e-mail info@opac.government.bg, на факс 02/ 940 11 72 и в интернет сайта http://www.opac.government.bg/.

Как стана така?

Трябва да се отбележат усилията, които е положило подопечното на Николай Василев министерство за улесняване на бенефициентите.

Освен организираните информацииони дни по програмата, във връзка със старта на ОПАК е направено социологическо проучване за степента на запознатост на бенефициентите с целите на програмата и с възможностите за кандидатстване по нея.

Като най-голяма трудност при кандидатстването с проекти интервюираните са посочили липсата на достатъчно средства за съфинансиране (51%), тежките процедури (47%) и кратките срокове (39%).

Както се вижда за откритата в момента процедура съфинансиране не се изисква. По програмата като цяло няма да изисква такова, а в останалите случаи то ще е между 5 и 10% от стойността на проекта.

Управителният орган се е постарал и да направи процедурата за кандидатстване максимално облекчена по отношение на публикувани правила, специфични изисквания и материали, които трябва да бъдат предоставени от кандидатите, а насоките за кандидатстване - максимално ясно описани.

Предстои да бъдат организирани и обучения за бенефициентите относно попълването на формуляри за кандидатстване и бъдещото изпълнение на одобрени проекти.

Особено внимание по време на тези обучения ще бъде отделено на извършването на контрола от страна на бенефициентите към изпълнителите.