Австралийските Qantas Airways в четвъртък се съгласиха на предложението за изкупуване от група, водена от Macquarie Bank и от инвестиционната фирма Texas Pacific Group, съобщи Ройтерс от Мелбърн. Цената от $8.7 млрд. превръща сделката в най-голямото поглъщане във въздушния бизнес в света.

Продажбата на националната икона, шеговито наричана летящото кенгуру, възбуди националните чувства. Затова висшите политици в Австралия настояваха авиокомпанията да остане мажоритарно австралийска.

Премиер министърът на Австралия Джон Хоуард даде сигнал, че няма изгледи правителството да се намеси в каквато и да е смяна на собствеността в авиокомпанията, основана преди 86 години в Куинсленд като въздушно такси.

„Надявам се, че Qantas, която познаваме, е Qantas, която ще съхраним. Хората харесват Qantas. Тя е икона. Това не значи, че акциите не могат да сменят собственика си", е казал Хоуард за австралийското радио.

Цената на офертата надминава предлаганите за фалиралата Delta $8.6 млрд. и ще е най-голямото изкупуване от частен инвестиционен фонд в Азия извън Япония, ако бъде одобрена от акционерите в началото на следващата година.

Тя съвпада с вълната консолидация, заляла целия отрасъл, включително и последните преговори за сливане между United Airlines и Continental Airlines.

Офертата от A$5.60 на акция е 10% премия над последните търгувани акции на Qantas в сряда. Офертата от A$5.50 от сряда бе отхвърлена. Акциите на Qantas скочиха с 5.5% до рекордните A$5.37, които все пак са под офертната цена.

„Qantas никога не се е търгувала на такива равнища преди. Ние сме доволни от цената, която бе предложена", казва Рос Баркър, изпълнителен директор на Australian Foundation Investment, компанията му управлява фондове от $4 млрд. включително и в   Qantas.

За да успокои политиците и съюзите, екипът, осъществил покупката, Airline Partners Australia, казва, че няма планове за разграждане на Qantas, за преместване на основните й операции извън границите на страната или за съкращаване на традиционните австралийски маршрути.

Изпълнителният директор на Qantas не бе склонен да отправя призиви към новите собственици за гарантиране на съществуващите работни места и правата на работниците.

Екипът на купувачите внимателно е изградил структурата на собствеността, така че да няма индивидуален собственик с над 25% от акциите и компанията да остане австралийска. Allco Equity Partners държат 27%, Texas Pacific Group имат 25%, Macquarie по-малко от 15%, Allco Finance Group 8%, канадската инвестиционна фирма Onex 12.5% и други чужди инвеститори 11.5%.

Мениджмънтът на Qantas задържа 1%, като Диксън, изпълнителният директор, остава на поста си за поне още три години.

Всички ключови участници в групата за покупката са дълбоко обвързани в самолетната индустрия.